3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
XM nu 25, straks klassiek
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 mei 2014 10:24 AM
  [ # 31 ]

Ook ik heb een aantal xm’s gehad, altijd naast een klassieke Citroën. Ik sluit me aan bij Cee-Iks zijn opmerking over de ophanging van de xm. De eenvoudige mac pherson poten onder een xm zijn minderwaardig en ongeschikt voor zo’n grote auto. De type 1 V6 met diravi was de slechts sturende auto die citroen gemaakt heeft als je van hard rijden houdt. Hierna heb ik een 2.0 16v gekocht. Een heerlijke, betrouwbare auto. Zonder hydractief, dus te week boven de 170. Deze heb ik vervangen door een laatste serie V6 met de Es9 motor en automaat. Geen diravi, wel hydractief. Een heerlijke auto die in ieder geval fijn stuurde. Qua ophanging nog steeds inferieur aan de cx, ds en sm. Zelfs de gs had een mooiere ophanging.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11778
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 juli 2014 09:42 PM
  [ # 32 ]

van de voorpagina

XM: Moderne Kunst

De XM is dit jaar 25 geworden. Hij is dus niet meer van vandaag, maar is hij dan al van gisteren? Om uit te vinden of het design nu nog weet te overtuigen, hebben we de XM voor een aantal moderne gebouwen gezet. Wij vinden dat hij nog sterk genoeg is om zich met die moderniteit te meten. Kijk en oordeel zelf.


Luxembourg-Kirchberg, li: Porte d’Europe, 2004, Ricardo Bofill (ES); re: Philharmonie, 2005, Christian de Portzamparc (FR)

Het magazine van de Citroën XM Club Nederland heet Ambiance Extrême. Al sinds mensenheugenis loopt daarin een artikelserie “De XM van…”. Voor uitgave 62 mocht mijn XM in die serie optreden, wat natuurlijk een hele eer is voor zo’n saaie grijze. Zelf vind ik dat gris quartz hem heel goed staat, maar dat zal wel een teken van mijn slechte smaak zijn. In het interview kon ik vertellen wat ik met Citroën heb en wat met de XM. Ook de geschiedenis en de toekomst van mijn exemplaar kwamen aan bod. De conclusie luidde: “Plannen voor verkoop zijn er niet. Daarvoor is Hydractive II veel te leuk!”


Luxembourg-Cloche d’Or, Centre Drosbach, 2009, Stephan Braunfels (DE)

Bij zo’n artikel horen ook foto’s. Hoewel ik echt kan genieten van het Luxemburgse landschap, wilde ik niet weer met de geijkte plaatjes van rotspartijen in La Petite Suisse Luxembourgeoise aankomen. Zo is het idee ontstaan om te testen of de XM zich voor een decor van moderne architectuur weet staande te houden.


Luxembourg-Kirchberg, HypoVereinsbank, 1993, Richard Meier (US)

Moderne architectuur is in Luxemburg ruimschoots te vinden, vooral in Luxemburg-Stad. De financiële sector en de dienstverlening daaromheen groeien nog altijd. De uitbreiding van de Europese Unie in 2004 heeft de hier gevestigde Europese instellingen sterk vergroot, wat tot veel nieuwbouwprojecten heeft geleid. De bouwwerken zijn niet zo overweldigend als in Parijs, Londen, New York en Dubai. Ingepast in de stedenbouwkundige plannen van de Nederlander Jo Coenen behoudt alles een menselijke maat. Toch, of misschien juist daarom, werken hier architecten van wereldfaam.


Luxembourg-Kirchberg, Chambre de Commerce, 2006, Claude Vasconi (FR)

Het maken van de fotoserie was erg leuk. Wanneer je geschikte locaties zoekt, kijk je heel anders naar je vertrouwde omgeving dan wanneer je aan het dagelijkse verkeer deelneemt. Het voelde net als “Vakanz doheem”, vakantie in eigen land.


Luxembourg-Kirchberg, Commerzbank, 2003, François Valentiny (LU)

Voor een XM-liefhebber is het moeilijk om objectief naar de XM te kijken. Natuurlijk is er best kritiek op het ontwerp mogelijk. De motorkap is een fantasieloze, vlakke plaat staal. De flanken daarentegen ogen door de nadrukkelijk aanwezige stootlijsten en deurklinken wat onrustig. Het concept van het zwevende dak komt door de vele raamstijlen niet helemaal uit de verf. En toch, wat bij het bekijken van de XM vooral opvalt, is de scherpe wigvorm. Die is in het productiemodel nog even overtuigend als in de allereerste schets van Bertone-ontwerper Marc Deschamp. Waarschijnlijk zorgt deze krachtige lijn ervoor dat de XM goed standhoudt voor moderne gebouwen en naast decennia jongere auto’s.


Luxembourg-Kirchberg, K2, 2008, Art & Build (BE)

Wil je zelf een Citroën-gerelateerde (foto-)reportage voor de voorpagina maken, neem dan contact met .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) op.

tekst en foto’s: RensKorevaar

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 juli 2014 09:44 PM
  [ # 33 ]
Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11778
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 juli 2014 10:10 PM
  [ # 34 ]

‘t Zijn er bijzonder fraaie inderdaad. Hulde!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 10 juli 2014 11:02 PM
  [ # 35 ]

Hoewel ik zelf XM rij, vind ik het geen bijzonder mooie auto. Maar het is wel degelijk een eigenzinnig ontwerp. Het valt mij na al die jaren nog steeds op dat mensen die niets met Citroën hebben, de XM herkennen. Nu is dat in het huidige straatbeeld ook niet zo moeilijk, maar toch. Hij onderscheidt zich niet alleen qua vormgeving, hij wordt ook herkend als een Citroën.

Ik tik dit tijdens mijn vakantie in Hongarije en daar zie ik elk jaar het aantal hydropneumaten toenemen. gulp  En zelfs hier in Magyarország kent en herkent men de XM! Dat zegt wat mij betreft toch wel genoeg over het ontwerp. Een compliment aan Marc Deschamp.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 11 juli 2014 11:04 AM
  [ # 36 ]

Veel heb ik er gehad. De eerste, XX-21-BP, was een rode V6 BVM, by far de meest storingsgevoelige auto die ik ooit gereden heb. Ik heb het 106.000 km uitgehouden, tot Citroen voor de lekke koppakking coulance weigerde.
Zeker in het begin was het bekijks enorm. Een keertje in Oostende kwam een jongetje met zijn vader nabij, waarbij het jochie riep” Kijk vader, ‘t is ne Zes!”
Maar als je dan weer in de ochtendspits midden op een druk kruispunt stilviel in een enorme benzinewolk sloeg de woede weer toe. Slechts 20% van de tijd deed het hydractieve deel mee. Ik denk dat ik de eerste XM reed met comforbollen.

Pas Type II kreeg mij weer als klant. Daar heb ik er een stuk of zes van gehad, met zeer groot plezier. Wel veel aan gesleuteld, motor en bakwissel, Airco-verdamper, dat waren de grote klussen, verder de eindeloze reeks raammechanismes, en de zeven relais langs de voorrand, de eeuwige ABS-stekkers, gebroken achterklep bedrading en niet te vergeten de doorroestende hydrauliekleidingen boven de achtertraverse, waarvoor ik een snelle, goedkope reparatiemethode ontwikkelde.
Eigenlijk wel grappig: het eerste wat bij een DS doorrot is de leidingbundel net voor het achterwiel, wat dat betreft dus een feest van herkenning: Echt Citroen.
Ik mis hem wel, die V6 Diravi-break. Het achteloze, rustige gemak waarmee je in alle omstandigheden wordt vervoerd en de enorme ruimte om je heen.  En omdat ik nooit 170+ rijd (ook niet in Duitsland, ook niet met mijn C6), heb ik ook weinig te klagen gehad over de McPherson Diravi besturing, integendeel. Die mis ik in mijn C6. En de ruimte, ook in de C5 Break.

Qua diesels: Die 2.1 Turbo reed heerlijk, maar het was toch nooit op het niveau van de HDi. Ik zou met de kennis van nu een 100 kW HDI gekozen hebben voor inbouw. Misschien nog eens als co-productie met Matthijs209?

Ik denk dat het tijd wordt om mijn Avatar te wijzigen, maar ik heb nog geen passend plaatje.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Gepost: 11 juli 2014 02:59 PM
  [ # 37 ]

Mooie foto’s!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 11 juli 2014 05:08 PM
  [ # 38 ]

Inderdaad mooie foto’s, de strakke lijnen van de XM komen prachtig uit. Ooit met de platte diesel van een goede vriend gereden. Met mijn wat lome rijstijl had ik ‘t idee dat de auto vlot genoeg was - totdat ik korte invoegstrook omhoog naar een snelweg tegen kwam. Toen leek het opeens een lelijke eend. De zithouding kwam nog aardig overeen met mijn toenmalige DS, beetje hoog op de bok maar dan op een wat hardere stoel.

Ik ben benieuwd hoe de XM zich gaat houden als liefhebbersauto. Deze auto’s rijden zo goed, dat het verschil met een moderne auto in mijn beleving beperkt is. Toen mijn DS de deur uit moest, heb ik proefgereden met een donkerrode phase 1 V6 automaat. Nog met het mooie dashboard en de ‘losse’ spoiler achterop, precies zo als ik ze het allermooiste vind. Prima rijden, maar ik realiseerde me ook dat ik me aan kleine comfortdingetjes zou gaan ergeren (geen cruise control, geen automatische airco). Uiteindelijk ben ik in een CX beland, waarvan ik alle ongemakken net als bij de DS glimlachend op de koop toe neem. Maar als ik heel eerlijk ben: een groene of rode XM serie 1 is om te zien eigenlijk veel mooier ...

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 11 juli 2014 07:09 PM
  [ # 39 ]

Mooie foto’s Rens! En wat een prachtige XM heb je toch Smile

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 11 juli 2014 09:57 PM
  [ # 40 ]

Erg mooie foto’s, mijn complimenten!

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 11 juli 2014 10:39 PM
  [ # 41 ]

Mijn collega’s noemen mijn auto een “back to the future” auto.
Ik rijd nu in mijn 4e XM, en of je vind haar mooi, of je vind haar lelijk.
Feit blijft dat het zonder meer een fijne reislimousine is.
Mooi artikel, mooie foto’s, en hopelijk volgen er nog meer van dit soort fraaie impressies.

Peter

nice day

Profiel  
 
JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 12 juli 2014 05:34 PM
  [ # 42 ]

“De eenvoudige mac pherson poten onder een xm zijn minderwaardig en ongeschikt voor zo’n grote auto.”

Waarschijnlijk ben ik geen echte diehard Citroënfan maar voor mij zou er gerust een gewone vering onder mijn Xm mogen zitten.
Ik heb een dik anderhalf miljoen km gedaan met andere grote auto’s (o.a. een paar Audi’s A6) en die vond ik helemaal niet minder comfortabel dan de twee Xm’s die ik had - ik heb er trouwens nog altijd eentje en ik zou blij zijn als ik er een gewone vering onder kon zetten.

De Xm wil ik vooral om zijn lijn (volgens mij de mooiste auto die er in de laatste dertig jaar gebouwd werd - hoewel hij er stilaan wat oubollig begint uit te zien) maar ik vind die hydraulische vering totaal overbodig en zelfs ietwat ergerlijk. Starten, wachten tot dat ding omhoogkomt en dan pas wegrijden…  En dan al dat gedoe met die veerbollen, die leidingen, die hydraulische olie ... volgens mij is dat echt wel niet de moeite waard.

Nee,dan liever een gewone vering, ietwat harder waarmee hij strakker stuurt en waarmee je op de duur geen gehannes hebt.

Voor zover mij bekend zijn er ooit Xm’s gebouwd met een normale vering en als het even kan zou ik die van mij graag ombouwen zodat ik met een gewone vering kan rijden. Een strakke vering eronder, laagprofielbandjes en ik ben ervan overtuigd dat het een heel andere auto zou zijn om mee te rijden.

Weet er iemand of zo’n ombouw zou mogelijk zijn ?

Roadrunner… never been caught.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 juli 2014 05:40 PM
  [ # 43 ]

Voor een ombouw zou ik even een nieuw topic aanmaken.

Dat inzakken is alleen bij de vroege exemplaren, de latere horen te blijven staan. Zakken ze in dan is dat te verhelpen als dat storend is.

Profiel  
 
JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 12 juli 2014 05:56 PM
  [ # 44 ]

Veel zakt mijn Xm niet in, Arjan, het is een Type II uit 1997, met rondom nieuwe veerbollen, maar na een paar dagen stilstand moet hij wel een eindje omhoog komen. Ik rijd nu eenmaal nog heel weinig, zo’n 6000 km per jaar dus staat hij vaak een week stil. Eigenlijk zonde om een Xm te houden om enkel op vrijdag eens naar de Lidl te rijden en op zaterdag naar Delhaize voor de boodschappen Smile

Maar toch zou ik hem niet graag willen missen. Ik maak wel even een nieuwe topic aan voor een ombouw naar normale vering want dat interesseert me echt. In plaats van dat zogenaamde zweven en nadeinen zou ik hem liever strak op de baan hebben. Zoals de Fransen zeggen zeker ? “Les goûts et les couleurs, ça ne se discute pas.”

Roadrunner… never been caught.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 12 juli 2014 06:09 PM
  [ # 45 ]
JJRoadrunner schreef:

1) “voor mij zou er gerust een gewone vering onder mijn Xm mogen zitten.”
2) Voor zover mij bekend zijn er ooit Xm’s gebouwd met een normale vering.

@1: deze vorm van heiligschennis in dit forum vergt moed. Gelukkig weten wij dat het slechts blijk geeft van gebrek aan kennis. Met name de opmerking dat Audi’s even comfortabel zijn laat dat zien.
Auto’s op wokkels hebben de ergerlijke eigenschap dat ze met toenemende last inzakken. Een Audi met vijf man en voor vijf man bagage achterin en oma op het dak ligt flink achterover en stuurt als een dweil, want de stuurgeometrie klopt niet meer.
Bovendien is de remkracht achter (waar dat dan juist nodig is) niet proportioneel sterker met de belasting, zoals bij een XM. Er zit wel een remkrachtbegrenzer in, maar de werking daarvan is futiel vergeleken bij het Citroen systeem. Een XM ligt vlak en stuurt precies zo als onbeladen. En doordat de hoeveelheid gas waarop je veert onveranderd is, heb je door de hogere gasdruk ook een stijvere veerkarakteristiek, precies wat je wilt bij een zware belading. De wokkelauto veert dan als een Amerikaanse dweil.
Het is om die redenen dan ook onbegrijpelijk dat juist de C8 nooit met het hydro-pneumatisch systeem is uitgerust, voor een halve vrachtauto essentieel.

@2: In de eerste XM series kon je uiterst uitgeklede versies kopen (vooral in Frankrijk en België) die geen hydractief hadden, maar wel de “standaard” DS vering. Ze hadden ook carburateurs in plaats van injectie.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook