Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Tijdens de APK keuring in maart j.l. werd mij verteld dat er remdrukverschil bestaat op de achterwielen.
Het was geen afkeur, maar toch.
Heeft deze remdrukverschil te maken met de remklauwen of met het hydraulisch systeem?
Er werd niets verteld over de remschijven en/of remblokken m.b.t. slijtage.
Op de brug draaiden de wielen vrij rond dus de remklauwen kleven niet.
Heeft iemand een idéé.
Joop.
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik zou eerst eens ontluchten.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Joop 49 schreef:Tijdens de APK keuring in maart j.l. werd mij verteld dat er remdrukverschil bestaat op de achterwielen.
Het was geen afkeur, maar toch.Heeft deze remdrukverschil te maken met de remklauwen of met het hydraulisch systeem?
Er werd niets verteld over de remschijven en/of remblokken m.b.t. slijtage.
Op de brug draaiden de wielen vrij rond dus de remklauwen kleven niet.Heeft iemand een idéé.
Joop.
Dat hoeft helemaal niet!!
Haal de boel maar eens los en controleer de werking van de remklauwen, en maak eventueel de boel goed schoon en gangbaar. Remblokken monteren met een beetje kopervet op de achterzijde en de raakvlakken met de klauw.
En…..zoals Timo al schrijft, een rondje ontluchten kan nooit kwaad.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Als het wat beter weer is en wat meer tijd heb(vanwege mijn werk) zal ik boel eens gangbaar gaan maken en ontluchten.
Joop.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Hiervoor al gesuggereerd : eerst ontluchten.
Met een vorige Xant dit ook al eens meegemaakt :
‘plunjers’ in de remklauw zitten vast door veroudering/vervuiling. Dat kan zo erg zijn dat 1 van beide niks meer beweegt. Gevolg : nauwelijks remkracht op dat wiel, en wellicht wel nog op het andere wiel. In België op de autokeuring betekent dit bij een verschil in remkracht van 25 % of meer onherroepelijk een ‘rode kaart’.
Ik schrijf bewust : remkracht, niet noodzakelijk remdruk. De druk die via de hydrauliek wordt doorgelaten kan perfect OK zijn.
Indien ontluchten niet helpt, zou ik die mogelijkheid bekijken.
Krik de achterkant van de auto op, zet hem op blokken, en verwijder het wiel. Neem de remblokjes er uit en probeer te remmen (motor aan, druk !) De plunjers moeten dan wel naar de schijven geduwd worden. Als ze niet bewegen, heb je er van.
In mijn geval is dit ongetwijfeld een gevolg van een kapotte wiellager op datzelfde wiel, rechts achter. Daardoor is het boeltje daar wellicht overhit geraakt, met dit als gevolg.
Ik heb uiteindelijk de remklauw gedemonteerd, en bij de dealer hebben ze er dan extra druk op gezet, kwam-ie uiteindelijk los. Dat is de moment voor een flinke schoonmaakbeurt, inclusief nieuwe dichtingen ...
Uiteindelijk een klus die best te doen is.
Veel succes !
groeten, Bart
waar xantia en c5 ook vaak last van hebben achter is corrosie tussen draagarm en remklauw. Daardoor trekt de klauw als het ware krom en krijg je ook remverschil. Kijk dus even goed of je geen witte aanslag ziet bij de voet van de remklauw waar deze op de draagarm gemonteerd zit.
Anders moet je ze loshalen (die 2 bouten kunnen enorm vastzitten !!!), goed schoonmaken en met een heel klein beetje vet ertussen terug monteren, incl nieuwe blokken.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap