Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Even een opmerking, als ik het goed begreep is de LHM volgens Koen 2jaar geleden bij een garage vervangen. Aldus de rekeningen die hij bij de auto heeft meegekregen..
Maar goed, laten we de reactie van Koen afwachten hoe zijn BX nu rijdt..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Top Gert! Nu veel gymnastieken, dan komt het vanzelf wel weer los.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
De vorige eigenaar vertelde me dat er 2 jaar geleden inderdaad onderhoud aan de hydrauliek is geweest, toen stond ze rond de 170/180 dkm. Nu staat ze op 214 dkm. Ik heb tussen de rekeningen zelf alleen iets gevonden van 2 jaar terug, waarbij er stond dat de auto voor niet op kwam. Toen is er voor €70 een reparatie uitgevoerd, die kennelijk gewerkt heeft - tot nu.
De LHM was inderdaad hard aan vervanging toe, en dankzij Gert’s duidelijke uitleg kan ik dat voortaan ook zelf. De auto wilde na het verversen van de LHM nog steeds niet opkomen voor (precies zoals op Timo’s foto). Krik eronder, toen pakte ze het zelf op een gegeven moment op. Ik kan alleen niet gymnastieken op het moment: ze wil niet hoger dan rijhoogte. Krik erbij pakken morgen en dan maar eens flink aan de slag gaan.
Ik heb net een uur gereden, kleine 60km (wel grappig, er was een oldtimer meeting in het dorp, dus ik zat ineens tussen de andere oude Citroëntjes). Met elke hobbel ging ze weer beter veren, na een uur leek er geen verbetering meer op te treden in de vering dus ben ik weer naar huis gereden. Zoevend over 60km hobbels, geen probleem om met 80 te pakken, veert in één keer goed terug zonder zwalken. Meteen een glimlach op m’n gezicht - die alleen maar groter werd als er weer eens mensen me nakeken en wezen naar de auto.
Dus, Gert, heel erg bedankt voor je tijd (ik zie je rekeningnr vanzelf in m’n inbox verschijnen) en moeite! Ik ken wat mensen met een brug in de buurt van mijn ouderlijk huis, ik denk dat ik haar daar binnen een week even op parkeer en die hoogteregelaar eruit ga peuteren voor een grote schoonmaakbeurt.
Ik houd jullie op de hoogte!
(Gert kwam trouwens in z’n Digit - wauw, wat is dát een mooie auto)
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
GWHENDRIKS2 schreef:
Volgens Koen, was de LHM 20,000 kilometer geleden vervest.. Ik zelf heb daar mijn twijvels erover. Mede omdat het geel/zwart-achtig eruit,en de filters waren met de houders gewoon zwart.
GWHENDRIKS2 schreef:Even een opmerking, als ik het goed begreep is de LHM volgens Koen 2jaar geleden bij een garage vervangen. Aldus de rekeningen die hij bij de auto heeft meegekregen.
Die is echt niet ververst 2 jaar geleden…
Verder: goeie actie Gert!
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
+1.
Goed bezig Gert!
En nu dat ding z’n broodnodige onderhoud gaan geven.
Maar voor een volgende keer met zoiets: óók met vervuilde hoogteregelaar krijg je de auto weer omhoog. Zal niet soepel of snel gaan, maar het gaat wel.
Panikeren over dure reparaties helpt je ook niet verder Niet te bang zijn, goed inlezen zowel hier als in je vraagbaak of Haynes en vooral: dúrven aanpakken. Je zult zien dat de meeste reparaties uiteindelijk bet eenvoudig te doen zijn.
Heel veel succes met de auto, nogmaals.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Topactie van je Gert!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Hilko16TZI schreef:En nu dat ding z’n broodnodige onderhoud gaan geven.
Komt voor de bakker!
Hilko16TZI schreef:Maar voor een volgende keer met zoiets: óók met vervuilde hoogteregelaar krijg je de auto weer omhoog. Zal niet soepel of snel gaan, maar het gaat wel.
Een garagekrik doet wonderen, zo blijkt.
Hilko16TZI schreef:Panikeren over dure reparaties helpt je ook niet verder Niet te bang zijn, goed inlezen zowel hier als in je vraagbaak of Haynes en vooral: dúrven aanpakken. Je zult zien dat de meeste reparaties uiteindelijk bet eenvoudig te doen zijn.
Panikeren helpt inderdaad niet, ik was alleen bang dat ik vast zou komen te zitten. Ik ga Haynes goed doornemen, hoofdstuk voor hoofdstuk. Waar nodig zal ik extra informatie online opzoeken, dit forum (en andere fora) goed doornemen en, als ik er dan nog niet uit kom, gewoon vragen stellen.
Ik kom helaas uit een geslacht van “ach, breng maar naar de garage”-chauffeurs, dus het wordt tijd om daar eens verandering in te brengen. Ik ben wel érg blij met deze community hier.
Hilko16TZI schreef:Heel veel succes met de auto, nogmaals.
Bedankt!
Morgen krijgt de dame een poetsbeurt, dan volgen foto’s. Volle punten op concours zal ze nooit krijgen, maar ik ben wél trots op m’n auto en rij er met veel plezier in. Nummerbord: GZ-TT-15.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
MLConian schreef:
Ik ga Haynes goed doornemen, hoofdstuk voor hoofdstuk. Waar nodig zal ik extra informatie online opzoeken, dit forum (en andere fora) goed doornemen en, als ik er dan nog niet uit kom, gewoon vragen stellen.
Okee! dan word jij binnenkort onze vraagbaak!
Meestal zoek ik pas iets op als ik een probleem heb. Want op mijn leeftijd onthoud je het allemaal niet meer zo lang…
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Ik heb nu een uur of 3 gereden sinds de nieuwe LHM erin zit, veel hobbels genomen. Ze veert beter dan met de oude LHM, maar het is nog niet wat het moet zijn. Opvallender is zelfs nog dat ze na ruim 12 uur stilstand nog geen centimeter omlaag is gekomen aan de voorkant (ik heb het nagemeten omdat ik het zelf niet kon geloven). Da’s heel fijn aan de ene kant, want ik kan rijden, maar ook onprettig aan de andere, want dan is de hoogteregelaar dus gewoon écht verstopt. Ik heb even contact gehad met een Citroën specialist (Jansen in Breda) in de buurt van m’n ouders, die kunnen voor €180 een nieuwe hoogteregelaar erin zetten, inc. BTW, arbeid etc. Toen ik vertelde dat ze de hele nacht geen centimeter naar beneden was gekomen adviseerde hij om niet eens de hoogteregelaar meer schoon te maken, omdat dat waarschijnlijk al sinds ‘93 niet meer gebeurd was, en er een nieuwe/andere in te zetten. Daar denk ik dus nog even over na.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Na het verversen van de LHM is het heel normaal dat de auto lang, heel lang omhoog blijft staan. Dit valt na ongeveer een week weer in z’n oude inzak-gedrag. Geen idee hoe dat komt, maar dat heeft in denk wel elke Citroën met bollen. Hetzelfde doet die ook als je de veerbollen vervangt/vult.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
MLConian schreef:Ik heb even contact gehad met een Citroën specialist (Jansen in Breda) in de buurt van m’n ouders, die kunnen voor €180 een nieuwe hoogteregelaar erin zetten, inc. BTW, arbeid etc. Toen ik vertelde dat ze de hele nacht geen centimeter naar beneden was gekomen adviseerde hij om niet eens de hoogteregelaar meer schoon te maken, omdat dat waarschijnlijk al sinds ‘93 niet meer gebeurd was, en er een nieuwe/andere in te zetten.
Op zich een redelijk bedrag voor een nieuwe + arbeid, maar er een nieuwe inzetten omdat ‘ie niet inzakt is echt totale nonsens. De hoogteregelaar moet er voor zorgen dat ‘ie op de juiste, ingestelde hoogte komt en blijft als de motor loopt, niet dat ‘ie inzakt als de auto stilstaat. Sterker: ook dan moet ‘ie de auto op de ingestelde hoogte houden, maar houdt dat slechts vol zolang er nog genoeg restdruk is. Ook dat ‘ie sinds ‘93 niet is schoongemaakt is geen argument voor vervangen en tegen schoonmaken. Er zitten nauwelijks dingen aan/in die slijten, met name de rubbers, en als je bijv. bij Chyparse een revisiesetje bestelt kun je die vervangen als je ‘m schoonmaakt.
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Precies.
Hoogteregelaars gaan eigenlijk niet stuk. Ze vervuilen hooguit en kunnen dan prima gereinigd worden.
Ik raad je aan om met jouw auto even aan te kijken wat er nog verbetert in de komende week. Daarna kun je altijd nog de regelaar gaan schoonmaken. vervangen zal niet nodig zijn!
Ik weet trouwens niet of je samen met Gert ook de remmen hebt gebleed, maar dat is misschien ook wel nuttig. Als je het niet gedaan hebt zal daar zeer waarschijnlijk ook een hoop oude LHM zitten.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als de druk weg is zakt ie vanzelf in elkaar, dat heeft niks met de hoogteregelaar te maken. Met nieuwe bollen en/of verse LHM kan dat rustig 12 uren duren. Als ie aan de voorkant echt tot het einde der tijden op dezelfde hoogte blijft staan, geef er dan eens een duw op. Als ie na wat drukken ineens naar beneden stort dan zijn de veerpoten erg stroef. Een veel voorkomend euvel bij BX’en.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Het rare is dat als ik de druk weg haal door de hendel in de auto naar laag te zetten de neus wél naar beneden komt. Hij houdt dus druk vast op de één of andere manier. De kont ligt nu pas na 24 uur strak op de grond trouwens, ze zakt wel ietsjes in binnen de eerste paar uur, maar om echt te liggen duurt het dus een hele dag - de neus staat dan nog op rijhoogte. Het voordeel is dat er dus wel met de auto te rijden valt. Ik kijk het nog even aan dit weekend!
In de categorie “euveltjes” is er wel weer eentje bij gekomen trouwens… De auto heeft 3 weken met “te koop” blaadjes in de ruiten gestaan, die zaten met plakband vast. Met krabber en stickerverwijderaar in de hand aan de slag gegaan, alle restjes netjes weg gekregen, dat gelukkig wel, maar toen ik bij de achterruit aan kwam viel me op dat ik de bovenkant van de ruit kan bewegen. De onderkant zit stevig, en ik heb er al behoorlijk wat kilometers snelweg mee gereden (ik denk de vorige eigenaar ook), het lekt niet, dus zomaar eruit springen doet ‘ie niet, maar toch vind ik het wat minder. Zondag maar eens de rubbers ontvetten en de bovenkant met ruitenkit weer vast zetten. Ik heb misschien wat minder kijk op autotechniek, maar kitten kan ik dan weer wel.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)