Nog even terugkomend op die kit, Citroen adviseert, nee eist speciale ruitenkit (polyuretaan) om de ruit echt vast te zetten.
Lekkage kan je wel afkitten met iets als polymax denk ik, als de ruit maar goed geplakt zit…
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Nou, ik kan jullie gelukkig vertellen dat ik weer 100% mobiel ben!
Op de brug bij Jansen. by mlconian88, on Flickr
Ze mocht maandagochtend meteen “onder het mes” bij Jansen in Breda. De monteur was zelf groot BX fan, heeft alle modellen gehad behalve de TC (die staat nog wel op het lijstje). Een man met een uitgesproken mening (“Digits vind ik niks, die branden alleen maar af - geen wonder dat er maar zo weinig op de weg zijn”), maar wel erg goede service, met een glimlach. Wat dat betreft kan ik iedereen in de omgeving van Breda aanraden om daar naartoe te gaan als ze een probleem hebben. Ze hebben de hoogteregelaar weer gangbaar gemaakt en teruggezet, dat was inderdaad het euvel. Waarschijnlijk heb ik het zelf veroorzaakt tijdens de proefrit - de auto is dagelijks gebruikt, maar de hoogte is nooit gevariëerd. Door de hogere stroom heb ik waarschijnlijk wat vuil los getikt in de leidingen en dat is dwars gaan zitten. Er zat een hoop oud vuil in, maar het zat gelukkig wel los. Ben vergeten foto’s te maken, ik vond het onder de auto kunnen kijken en uitleg krijgen van de monteurs iets te interessant.
Ik heb nu zelf ook even de kans gekregen om onder de auto te kijken - ze ziet er ook van onder nog piekfijn uit. Geen roest, geen rare slijtage plekken: alles is piekfijn in orde. Kennelijk dus wel goed onderhouden, afgezien van het LHM verversen. De bollen waren ook allemaal nog goed op druk: de monteur ging er aan hangen en de auto pompte zichzelf zonder moeite met een paar seconden op. Hij was er zelf van ondersteboven.
Ik heb de achterruit even provisorisch vastgezet, er zit nu geen speling meer op. Aangezien ik op meerdere plekken nu slechte kit zie zitten (die zit nog wel vast, maar hoe lang nog?) laat ik van de week m’n neef er even naar kijken. Die heeft zelf een garage en voert dat soort reparaties zelf vaker uit. Bovendien heeft ‘ie m’n auto nog niet gezien, en ik weet zeker dat hij me dat niet in dank afneemt.
Wat betreft de eerdere opmerking dat ik de verkeerde wieldoppen erop heb zitten voor een Deauville - op de sloop bij Jansen lag een diesel versie van de Deauville die er exact uit zag als de mijne, met de juiste lichtmetalen velgen. Misschien komt het doordat ze verwaarloosd waren, maar ik vind dan mijn Cannes wieldoppen toch mooier.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Goed nieuws!
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Nu lekker zweven!
MLConian schreef:.. (“Digits vind ik niks, die branden alleen maar af - geen wonder dat er maar zo weinig op de weg zijn”), ..
Nou Gert, steek die maar in je zak
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Ik woon ook in omgeving Breda, mijn auto breng ik voor de APK altijd naar pointS in rijen, daar werkt een monteur die bij een Citroën specialist gewerkt heeft. Daar ben ik ook enorm over te spreken!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Er hebben ondertussen weer wat mensen naar m’n achterruit gekeken - en er zo hun eigen mening over gegeven. Iemand heeft me verteld dat de ruit te klein is voor een BX, maar dat geloof ik eerlijk gezegd niet. Een ander zei dat ik aan de binnenkant waarschijnlijk een pees mis - de ruit ligt direct op de kit, aan de buitenkant zit wel een rubber rand, maar aan de binnenkant kijk je direct op de kit, zonder dat daar een pees omheen zit. Ik kan echter nergens vinden of daar ook daadwerkelijk een pees hoort, en zo ja, hoe ik daar aan kan komen. Kan iemand dit voor mij ophelderen?
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Timo1990 schreef:Nu lekker zweven!
MLConian schreef:.. (“Digits vind ik niks, die branden alleen maar af - geen wonder dat er maar zo weinig op de weg zijn”), ..
Nou Gert, steek die maar in je zak
WTF….. .....
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
MLConian schreef:Er hebben ondertussen weer wat mensen naar m’n achterruit gekeken - en er zo hun eigen mening over gegeven. Iemand heeft me verteld dat de ruit te klein is voor een BX, maar dat geloof ik eerlijk gezegd niet. Een ander zei dat ik aan de binnenkant waarschijnlijk een pees mis - de ruit ligt direct op de kit, aan de buitenkant zit wel een rubber rand, maar aan de binnenkant kijk je direct op de kit, zonder dat daar een pees omheen zit. Ik kan echter nergens vinden of daar ook daadwerkelijk een pees hoort, en zo ja, hoe ik daar aan kan komen. Kan iemand dit voor mij ophelderen?
Ik vermoed (weet eigenlijk 100% zeker) dat net zoals de voorruit de achterruit een rubberen lijst heeft. En met kit in de sponning zit gelijmd.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
De achterruit heeft geen pees.
Moet zo op de ondergrond gekit worden.
De rubberlijst moet wel om de ruit heen gelegd worden voordat je hem plaatst.
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
GWHENDRIKS2 schreef:Timo1990 schreef:Nu lekker zweven!
MLConian schreef:.. (“Digits vind ik niks, die branden alleen maar af - geen wonder dat er maar zo weinig op de weg zijn”), ..
Nou Gert, steek die maar in je zak
WTF….. .....
Ik was het er ook niet mee eens.
Bedankt voor het advies over de ruit - dan wordt het dus ruit eruit, rand opnieuw bevestigen en dit keer beter kitten. Geen gezoek naar een pees, dat scheelt weer.
Wel weer heerlijk bijna 200km gezweefd, wauw!
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Voordat je gaat kitten alles goed ontvetten en primer gebruiken! Anders hecht de kit niet!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Het noodlot heeft weer toegeslagen… Ik ben vorige week maandag dus naar de garage geweest om de hoogteregelaar voor weer gangbaar te laten maken. Daarna ben ik naar familie in Limburg gereden, maar vanaf dinsdag of woensdag viel mij plotseling op dat telkens als de auto stil had gestaan er ongeveer ter hoogte van de voorste hoogteregelaar een kleine vlek op de grond lag. Ik dacht eerst aan vocht, maar bij nadere inspectie bleek het om LHM te gaan.
Afgelopen maandag dus maar weer terug naar de garage, omdat ik dacht dat ze misschien iets verkeerd hadden terug gezet. Auto op de brug, blijkt dat het T stuk van de retourslang bij de hoogteregelaar een scheurtje heeft waar de LHM langzaam uit druppelt. Reparatie-opties waren volgens de monteur lijmen/kitten of vervangen, dus ik heb de auto meteen achter gelaten in de hoop dat het gekit kon worden.
Vandaag de auto weer opgehaald: reparatie mislukt. Het lek is kleiner nu, maar het lekt nog steeds. Dat wordt dus de kleine octopus vervangen. Ik hoor het geluid van de kassa al… Zo lang ik het niveau van de LHM in de gaten houd zou ik ermee moeten kunnen rijden - het zal wel moeten, want ik vertrek morgen naar Graspop en was niet van plan Black Sabbath te missen omdat m’n BX staat te lekken.
Weet iemand nog een adresje voor een dergelijk T-stuk/kleine octopus?
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
He, dat is dezelfde plek als waar mijn BX lekt. Maar bij mij ligt het aan de stand van de maan en de windrichting of hij echt lekt haha. Je zou kunnen proberen of je het zelf kan doen, de grote octopus (alle lekretours) is iets van €60,- maar het is veel werk om die te vervangen. Het is me even ontgaan waar je woont, maar als je in de buurt van Rotterdam woont is Van Bemmelen in Delft aan te raden als je het niet ziet zitten om zelf te doen. Succes!
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Even dit draadje weer oprakelen - vorige week dinsdag is de octopus vervangen. Via familie in zuid Limburg kwam ik uit bij Garage Boss in Hoensbroek. Ik moest toch in Limburg zijn, dus heb de auto daar neergezet. Perfect vervangen. Mocht er in het diepe zuiden dus nog eens iemand zijn met problemen aan een BX, ik kan Garage Boss van harte aanbevelen!
Op naar de 250.000km!
Ik begin ondertussen de auto ook steeds beter aan te voelen. Waar de vorige eigenaar zei dat ‘ie rond de 1 op 12 reed, haal ik nu gemakkelijk 1 op 15, bijna 1 op 16. Dat zijn nog eens leuke getallen!
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Dat is zeker netjes, ik haalde met mijn Deauville ongeveer 1 op 14, maar dat ligt natuurlijk ook helemaal aan de rijstijl en hoe lang te ritten gemiddeld zijn.
Maar mooi te horen dat het zo goed bevalt!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk