











































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik had er een leren stuurhoes omheen geregen. Als je die strak aantrekt zit het weer vast.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Die schuimsturen hebben niet het eeuwige leven, loslaten van de hoepel is het begin van het einde. Heb niet veel fiducie in lijmen.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Afgelopen weekend Pierre bijna helemaal leeggehaald, alleen de kinnebak en het dashboard, dat lukt me vanavond nog wel. De staat valt me alleszins mee. Aleen is de longeron rechtsvoor doorgerot. Daar steek ik zo een schroevendraaier doorheen. Daar moet ik dus een hoekprofiel inlassen
De hoedenplank is op sommige plekken ook erg dun, zelfs een gaatje, dus daar gaat ook een reparatie deel in, en dan nog de achterste rand waar de achterklep op rust, die is echt helemaal weggerot, maar dat wist ik al.
Rand rond de voorruit is geroest, maar niet rot, het viel me wel op dat de voorruit er los inzat, hij had eigenlijk 4 mm hoger gemoeten, Hierdoor zat het rubber aan de bovenkant niet netjes en kon daar water naar binnen, dit was goed zichtbaar aan de roestvorming.
Morgen zijn de velgen klaar, daar heb ik een groter gat in laten maken zodat hij op de lokale balanceermachine kan. Morgen even stralen, likje verf (ze zijn ivoorkleurig; is dat de juiste kleur? ik dacht altijd dat ze die meniekleur hoorden te hebben) en dan 4 nieuwe Hankooks erop. Dan kan ik de kale Pierre naar buiten rijden en gaat de hogedrukspuit er flink doorheen.
De deuren zijn best oke, Rechtsvoor moet er een nieuw stuk ingelast worden, bij een is het alleen maar oppervlakkige roest die de verf eraf heeft gepulkt en bij de andere twee; helemaal gaaf!
De kofferbakklep is wel erg rot, dwarsbalk helemaal los waardoor hij erg flexibel is. Ik ga proberen hem te redden, maar ik denk dat hij vervangen moet worden. Goede exemplaren zijn er niet meer in Zuid-Afrika, maar Kurt de DS god uit Stellenbosch maakt ze van fiberglass voor 120 euro.
Voor het eerst de motorkap los in mijn handen gehad; wat een lel van een ding als je hem rechtop houdt zeg! Ik ben 195, maar ik kan er niet overheen kijken als hij rechtop staat.
ben na een weekje uitelkaar schroeven wel toe aan de dingen mooier (laten) maken. Wordt nog een flinke klus om alles weer terug te schroeven.
Nou, dat houd je in ieder geval even van de straat!
Zit er nou een boombox in?














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ja, die boombox was effe tijdelijk toen Pierre toch nog lelijk was en ik er een maandje of wat mee heb gereden. Ik hou erg van muziek dus had ik 2 boxen op de hoedenplank geplakt. Ze zitten nog in de DS want dan kan ik naar muziek luisteren terwijl ik aan het klussen ben. Ik denk dat ik ze toch maar in de hoedenplank ga leggen, is een stuk mooier dan die gekke kasten en de hoedenplank is toch verroest (verrek, dat doorgeroeste gat zit mooi in een hoek waar de rechterspeaker in past; dat scheelt weer lassen!)





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij horen de velgen gris rose te zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Helaas hopeloos te druk met werken om goede tijd te besteden aan het plaatwerk. Bovendien is arbeid erg goedkoop, skill level vaak goed en is er 50% werkloosheid (jawel; u hoort het goed; 50% werkloosheid lokaal, bovendien 27% sero positief) Daarom besloten de rest maar te laten doen. Vandaag na wat referenties de juiste man gevonden. Hij gaat mijn plaatwerk verder netjes maken en AC635 Blue Camargue verven. We zijn meteen samen naar de verfmenger gegaan en die haalde de kleur zo uit de computer! Volgende week begint Boma aan mijn auto. Ik kan niet wachten! Hij vraagt 650 euro voor alles strak maken, nieuwe delen inlassen, verven (behalve het dak; dat is al klaar) inclusief bij mij thuis nieuwe kofferbak achterrand fabriceren. Normaal ding ik altijd af, maar met deze aanbieding ben ik meteen accoord gegaan.
Ik heb er weer zin in!






















Totaal aantal Berichten: 3443
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik voel de verleiding opkomen om mijn plaatwerk naar je op te sturen voor dezelfde behandeling.
De vraag is alleen wat dat transport kost.
Met een bootje zal dat ook best wat tijd vergen. Enig idee?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Enkeltje zeecontainer deur tot deur is ongeveer 2000 euro. Daar kan een hoop plaatwerk in!






















Totaal aantal Berichten: 3443
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nou, als alle NL DS bezitters met matig plaatwerk meedoen wordt dat nog big business.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dat durf ik te betwijfelen.
Een goede, ervaren plaatwerker zal de auto erbij willen hebben. Het plaatwerk wordt gepast en strak gemaakt op de auto waar het op komt.
Tenzij je je eisen niet zo hoog stelt…






















Totaal aantal Berichten: 3443
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wel eens een DS van dichtbij bekeken?
ALLE plaatwerkdelen zitten er afstelbaar tegenaan geschroefd:Alle spatschermen, alle deuren, de motorkap en de kofferdeksel.
Als je die er allemaal afhaalt is er geen plaatwerkdeel meer in het zicht.
Dat betekent dat je elk plaatwerkdeel zonder auto erbij kan restaureren.
Zolang het enigszins binnen de toleranties blijft kan je het altijd “in lijn” krijgen aan de auto.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Niet met Jan eens! (zoals vaak hahahahaa!) het plaatwerkt dient OP de auto te worden afgehangen en te worden strakgemaakt en pas daarna kunnen de delen afzonderlijk gespoten worden. Doe je dat niet dan wordt het gewoon nooit wat, dat durf ik na 20 jaar ds werk wel te zeggen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Inderdaad, en ik heb het geluk met Pierre dat alleen de onderkant van de linkervoordeur en de kofferbak klep echt rot zijn. Bolling en vorm zijn goed te controleren door tegenovergesteld deel er langs te houden.
Boma doet het in een schuurtje, maar het is 200 meter van mijn kantoor af, dus ik kan makkelijk even elke dag komen controleren. Mijn ervaring is dat als je dat hier doet dat de kwaliteit goed genoeg is voor mij. Het zal geen museumstuk worden, maar ik wil er dan ook gewoon mee door Afrika kunnen touren We willen gewoon met deze DS op safari! (net als met de break een paar jaar geleden) Dan komt er toch links en rechts een krasje of deukje in. We denken er ook over om er ooit mee naar Nederland rijden. Dat lijkt me echt geweldig, maar dan moeten de kinderen een jaar of 8 ouder zijn
JanSr schreef:Wel eens een DS van dichtbij bekeken?
Dat betekent dat je elk plaatwerkdeel zonder auto erbij kan restaureren.
Zolang het enigszins binnen de toleranties blijft kan je het altijd “in lijn” krijgen aan de auto.
volgens meerdere plaatwerk specialisten, wordt het plaatwerk OP de auto strakgeschuurd vlak voor het spuiten.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige