















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik wil mijn koelsysteem schoonmaken, de boel koelt niet lekker en ik vind steeds bezinksel in afgetapte koelvloeistof. Ook de verwarmingsradiatoren blijken een hoop gruis te verzamelen. (ik heb er rechts ook een)
Om te beginnen met de motor, bestaat er een middeltje om de motor te ontkalken/schoonmaken zonder de metalen aan te tasten?
Ik dacht anders aan soda, kort circuitje zonder radiateur, en dan even laten (warm)lopen. Een dag laten staan en doorspoelen. Dit eventueel herhalen.
Een recent gereviseerde radiator heb ik al liggen, de verwarmings radiatortjes wil ik opensolderen en reinigen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Wynns en Forte werken ok. Eigen oplossing met citroen zuur ook.
Volg de gebruiksaanwijzing, dop onder het uitlaatspruitstuk losdraaien en dan bij voorkeur een brandslang op de radiator zetten en blijven doorspoelen. (kop van moderne garagebrandslangen passen precies in de vulopening van de radiator.
Desnoods nog een keer herhalen, je wil niet weten wat voor bagger eruit komt. Oude radiator vervangen is denk ik beste optie, heb de mijne er ook uit moeten halen omdat ondanks drie behandelingen deze niet meer te redden was.










Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
vaatwassertabletje wil ook wel helpen, maar voor al deze methoden geldt kijk uit met dunne aluminium delen, als er ergens wat achter kan blijven vreet het heel hard! Wat dat betreft is kiezen voor een zure methode iets veiliger, aluminium kan iets beter tegen lichte zure dan basen.
waar rook is, is…
LHM only!






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Soda mag je niet in de motor laten afkoelen , dan vormt het een witte film .
Gewoon in je koelsysteem kieperen , goede toer rijden en spoelen totdat alles eruit is .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik heb in het verleden een systeem redelijk schoon gekregen door een slang los te maken en een tuinslang met leidingwater op het systeem aan te sluiten. Goed aansluiten zodat je de volle waterdruk benut. De andere kant los laten hangen zodat het kon doorspoelen. Met draaiende motor een 10 minuten laten spoelen (met kachel open).
Begon met drek, daarna vervuild water en na enkele minuten liep er helder water uit.
Voor wat het waard is.
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Een half miljoen km.






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ook een keer gedaan, maar meer dan een half uur voordat er helder water uit kwam! In oude tijden was er nog geen “voorgebakken” koelvloeistof. Dus kieperde men er gewoon leidingwater in met voor de winter wat antivries concentraat.
Enkele zeer gewetensvolle garagisten deden het met gedemineraliseerd water, waar je ook accu’s mee bijvult.
Je kan er dus op rekenen dat er zich zeker twintig jaar kalk heeft kunnen vormen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Misschien een rare vraag, maar kan je ook ontkalker gebruiken waarmee ik mijn koffiezetapparaat en de waterkoker mee ontkalk?
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
ben ik inderdaad ook benieuwd naar?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb 2 maanden geleden mijn koelsysteem met een special officieel goedje schoongemaakt omdat de kanalen in mijn radiator verstopt zaten en de boel te heet werd. Gevolg; grote delen in het blok kwamen los en toen zat de radiator pas echt goed dicht. Ik heb hem naar een specialist gestuurd die de bovenkant van de radiateur heeft afgehaald en met de hand alle kanalen heeft schoongetrokken. Top dr weer opgesoldeerd en nu koelt hij als een nieuwe. Omdat alle kanalen parallel lopen is het moeilijk om alle kanalen schoon te spoelen wanneer laten we zeggen de helft dicht zit. Het schoonspoelgoedje loopt dan door de open kanalen en de dichte kanalen blijven dicht. Voortaan bij mijn volgende dssen wordt de radiateurrevisie gewoon standard (kost me hier 30 euro, dus dat is makkelijk beslissen)
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
welk speciaal goedje was dat? In de reguliere handel te krijgen?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ja, van Wynn’s. Volgens mij ook in Nederland te krijgen.
Je kunt het proberen, maar zoals gezegd laat ik voortaan gewoon mijn radiateur reviseren. Je hebt dat ding pas echt nodg wanneer je beladen de Bergen ingaat terwijl het erg warm is. Het is moeilijk te simuleren of het koelvermogen van de oude radiateur groot genoeg is om in moelijke omstandigheden nog genoeg te koelen.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Zoals gezegd wordt de radiator vervangen en de verwarmingsradiatoren wil ik open solderen. Het is eigenlijk alleen voor het blok bedoeld, dus Wynn’s is goed.
Ontkalker voor koffiezet apparaten zou ook moeten kunnen (in andere verhouding) want de verwarmingselemenen hiervan zijn net als de motorkoppen van aluminium.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!




Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Het is handig om eerst het motorblok te ontkalken etc, met de radiator nog niet schoongemaakt en draaiende motor. Daarna aftappen op motorblok en doorspoelen, en daarna de radiator laten reviseren. Ik was niet zo handig, en nam de omgekeerde volgorde. Resultaat: de ketelsteen in het blok kwam los, ging mee in het koelcircuit, en verstopte de nieuwe radiator. Uiteindelijk is het me gelukt, nadat de radiator was gedemonteerd, om de radiator met Forte schoon te krijgen en met de tuinslang tegen te spoelen. Wat er toen uitkwam was een gele vloeistof….
Het was dubbel werk. En 15 jaar later heb ik dezelfde fout gemaakt met mijn ID19P: radiator staat gereviseerd klaar, maar het blok moet nog schoon.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Je kunt toch ook spoelen zonder radiateur.
Verloopjes op de slang zetten en spoelen maar.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Heb dit zelfde probleem gehad en goed op kunnen lossen met Soda en een zinkenteil met slangen. De preciese omschrijving (met foto) heb ik ooit op internet geplaatst. Maar is nu door iemand in een tips en trucs document gezet. De omschrijving staat op pagina 38. De foto met de Teil en slangen op pagina 39.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat is een leuke site.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.