Uit een kofferbak in Grubbenvorst fraaie caravanspiegels gekocht:
Na bevestiging kun je de spiegel en arm verwijderen indien je zonder caravan rijdt. Het voetje blijft permanent op de auto. Wat zou de gangbare plek zijn om de spiegels te bevestigen? Het deel van het plaatwerk waarop de spiegel wordt bevestigd dient redelijk verticaal te zijn, anders steken de spiegels meer omhoog dan naar buiten.
Of is het de bedoeling om alléén (ipv de huidige) met deze spiegels te rijden en ze in of uit te schuiven?
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Mooie spiegels!
Lijkt me inderdaad dat ze het best op de plaats van de ‘originele’ spiegels komen, en ingeschoven worden als je geen caravan sleept.
Dan komen ze dus bij voorkeur op plek 1. Alternatief zou volgens mij plek 4 zijn, maar dan toch liever zo ver mogelijk naar achteren en zo ver mogelijk bovenop. Plek 2 zeker niet (dan kan de kap misschien niet eens meer goed open) en 3 lijkt me lastig voor montage aangezien de achterkant daar dubbel en niet helemaal vlak is.
Moet dat voetje wel horizontaal of kan het evt ook verticaal worden gemonteerd?
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
nltecoko schreef:
Moet dat voetje wel horizontaal of kan het evt ook verticaal worden gemonteerd?
De voetjes hebben een druppelvorm, dus ik ga er van uit dat het horizontaal moet, zoals ik met de streepjes heb aangegeven.
Maar nu je het zegt, ze kunnen eventueel ook verticaal, maar in die richting heb je weinig kans om een vlak stuk plaatwerk te vinden.
Op de plaats van de originele spiegels is inderdaad een goede optie. Ingeschoven steken ze net iets verder uit dan de gewone spiegels.
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Het lijkt erop dat het kogelgewricht gelijk is aan die van de normale spiegel.
Als je maar voor een korte periode de caravanspiegels gebruikt zou je ze ook op de originele voet kunnen monteren.
Geen extra gaten in je plaatwerk, mogelijk wel grotere krachten als gevolg van de langere arm. Maar volgens mij is de snelheid met een caravan ook lager, dus dat zou misschien goed kunnen gaan.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Warempel, zal morgen gelijk passen!
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Als je de gewone spiegelvoeten/bouten gebruikt zou ik een grote RVS ring met een viltje ertussen onder de spiegelvoet aan de buitenzijde van de deur plaatsen. De krachten op de caravanspiegels kunnen best groot zijn en dan is het zonde als je een deuk in je deur rond het boutgat trekt.
Ik heb exact dezelfde soort spiegels maar dan met een voet die je in de richel van het spatboard onder de motorkap vastzet. Zitten bijna op alle ambulances.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Voetje ziet er ongeveer zo uit :
M6 tapje gebruiken voor boutjes waarmee je de zaak klemvast zet, rubbertje of vilt plakken voor tegengaan beschadigingen richel en bovenkant spatbord.
Helaas zijn de beide kogelgewrichten toch wel verschillend. Indien ik dus de originele spiegel wil vervangen door de caravanspiegels dan wordt het een extra gaatje boren.
robbertkars schreef:Ik heb exact dezelfde soort spiegels maar dan met een voet die je in de richel van het spatboard onder de motorkap vastzet. Zitten bijna op alle ambulances.
Heb je toevallig een foto, Robbert?
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Rij je zoveel met de caravan dat je de auto ervoor wilt gaan aanpassen dan? ik zou het doodzonde vinden om dit in de auto te boren.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Frank Selen schreef:Helaas zijn de beide kogelgewrichten toch wel verschillend. Indien ik dus de originele spiegel wil vervangen door de caravanspiegels dan wordt het een extra gaatje boren.
robbertkars schreef:Ik heb exact dezelfde soort spiegels maar dan met een voet die je in de richel van het spatboard onder de motorkap vastzet. Zitten bijna op alle ambulances.
Heb je toevallig een foto, Robbert?
Van het weekend kan ik er wel even 1 maken, ze liggen in de loods.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Zie onder, zijn voor ambulancespiegels met iets grotere voet maar je ziet hoe makkelijk ze te maken zijn. Twee gaatjes in de spatbordgoot boren, vastzetten met boutjes M6.
Gaatjes voor de spiegel bevestiging zijn getapt m6 maar kunnen natuurlijk ook met korte boutjes worden vastgezet.
Bedankt Robbert voor de foto’s! Heb nu genoeg alternatieven.
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
robbertkars schreef:Zie onder, zijn voor ambulancespiegels met iets grotere voet maar je ziet hoe makkelijk ze te maken zijn. Twee gaatjes in de spatbordgoot boren, vastzetten met boutjes M6.
Gaatjes voor de spiegel bevestiging zijn getapt m6 maar kunnen natuurlijk ook met korte boutjes worden vastgezet.
Ik ben nu op zoek naar caravanspiegels. Afgelopen zomer geprobeerd met originele opzetspiegels, maar dit was geen succes. Ik ben benieuwd naar bovengenoemde oplossing van Robbert Kars, maar de foto’s zijn er niet meer.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Ik heb nog wel een setje andere liggen. Er is alleen 1 rubbertje weg maar dat maak je makkelijk zelf. Alleen heb ik daar het originele spanrubber vervangen door een veer.
Zal proberen de foto te plaatsen.
https://photos.app.goo.gl/6Y1TXs3JJkZHZso97
Groet,
Jeroen.
Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Jeroen, dank je wel voor je reactie. Ik heb een vergelijkbare set thuis liggen. Niet zo mooi verchroomd en met hele grote spiegels. Ik heb ze op mijn spatborden gehad, maar ik ben bang dat ze het spatbord beschadigen tijdens het rijden. Wat zijn jouw ervaringen daar mee? Van een andere DS gebruiker heb ik in ieder geval gehoord dat hij ze niet meer gebruikte, omdat zijn spatborden krassen kregen.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Daarom heb ik het spanelastiek vervangen omdat dat over het scherm gespannen zit, de veer is los van het scherm. Blijven er alleen twee contactpunten over die met rubber zijn gevoerd. Als je geen vuil ertussen hebt krijg je ook geen krassen.
Ik heb na 4 jaar vakantie geen krassen gekregen van de spiegels.
Jeroen.