Hey,
Mijn Jumper 3 start vlot, rijdt vlot maar maakt een zeer scherp geluid. Precies een naaldlager dat de strijdt aan het verliezen is.
Nu om te weten van waar het geluid komt heb ik eens de 2 riemen verwijdert en het geluid was nog aanwezig.
Ook merk ik op dat het geluid afhankelijk is van de motor belasting/common rail druk.
Dus hoofdverdachte is HD pomp, voor de rest geen foutcode’s,...
Is dit simpel te verhelpen? Kan ik nog lang doorrijden met zo’n jankend geluid?
Zaterdag dacht ik ermee naar het Zuiden van Frankrijk te trekken
Wat zou er stuk gaan in zo’n pomp of moet ik de gehele pomp vervangen. Kost 450€ enkel het onderdeel.
Kan ik dit zelf herstellen (pomp reviseren?) als super handige mens of heb ik speciaal gereedschap nodig?
Km stand, bijna 140.000km
2007
120Pk
2.2 HDI met ford (PUMA?) motor.
VIN: VF7YCBMFB11165245
Alvast bedank,
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Is het niet gewoon één van de looprollen of spanrollen van de distibutieriem? Wanneer is die voor het laatst vervangen? Of misschien nog nooit?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Distributie riem zit er niet in, wel een ketting en deze is nog nooit vervangen.
Moet volgens mij ook niet vervangen worden
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Weet je zeker dat er een ketting in die motor zit?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hey,
Ik ben er heel zeker van dat het een ketting is.
Motor komt van ford uit. Is met 16 kleppen en dubbele nokkenas, aangedreven door een ketting.
Ondertussen eens liggen prijs vragen voor een pompje. Rond de 450€, excl. Montage
Vandaag is bus eventjes blijven hangen in motor vermogen dus het moment van eens echt stil te staan komt er stilletjes aan
Grt,
Cesar
Lijkt me toch echt een DW12 motor uit de PSA fabriek, en geen Ford “puma”, want die gebruikt Citroen niet, en Ford alleen nog maar in z’n eigen bestellers. ( Ford gebruikt motoren uit de gezamenlijke ontwikkeling, gebouwd in Dagenham en Douvrin, PSA gebruikt geen Ford ontwikkelingen ( uitzondering, de 2.7/3.0 HDI)
En die DW12’s hebben een distributie riem: Dus dan moet je eerste naar de spanrollen kijken.
Als je de multi-snaren er al af gehad hebt en hij doet het nog zijn het inderdaad niet de spanrollen van de multi-riem, maar zeer waarschijnlijk die van de multi-riem.
Kijk eens goed naar het deksel van de riem: Als dat “stofdicht is” zit er een riem achter, alleen als het echt “oliedicht’ is heb je en ketting.
Over die HDI pomp: Zo’n HD pomp krijg je zelf wel vervangen, als je echt SCHOON kunt werken, want die pomp maakt meer dat 1000 bar.
Ik vindt evenwel je analyse een beetje “mager” om daar zomaar 450 euro + een dag werk aan te besteden omdat het piept.
To err is human, not to err is divine.
Hey,
Eventjes onder de motor kap gekeken naar het motor type en daar staat 10TRJ2 op een plakkertje van het kleppendeksel.
Op olie pomp sta Ford, vandaar de link van mij. Mss. is het enkel een Ford oliepomp :p
Afdekking klep aandrijving is dicht gekit met metalen plaat voor. Bij mijn oer betrouwbare DW8 motor is dit idd een stofkap maar hier is het netjes oliedicht
Nu dat lawaai, tja, ik heb ook zowat eventjes mijn twijfels over die pomp wel niet. Prijs is idd niet mals maar valt nog mee te leven. 30.000km terug heb ik de drukregelaar van die HD pomp vervangen en dit was al bijna 200€.
Bedankt voor het meedenken
O.K.
Kijk eens op je kenteken: 2184 cc is de Ford motor, 2179 cc is de PSA motor. Die 10TRJ2 zegt me niks.
En die Ford heeft inderdaad een ketting, en als je een dichtgekitte klep hebt voor de nokkenasbesturing dan lijkt dat wel heel erg een ketting.
Dan heb je dus gelijk, maar daar is je probleem niet mee weg: Als je engels kunt lezen kun je misschien het best op zoek gaan naar info op een engelse site, want daar zit veel Ford informatie. Zoek een op “noise from ZSD 422 engine ” or “squeeking from ZSD422 engine”. Volgens de Ford benaming heet die motor ZSD-422 maar misschien vindt je meer met zoeken op “Duratorq 2.2 engine”.
I
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Is dit ‘m?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
hey,
Op het inschrijvingsbewijs staat 2198cm³ en 88kw, euro 4 diesel
22/03/2007 is eerste ingebruikname.
Deze avond eens google raadplegen naar ford info. Ik zal niet de eerste zijn met zo’n probleem.
Als dat hem is zou ik op zoek gaan naar de waterpomp: Die zie ik niet, en de aandrijving daarvan kan wel een lekker piepen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maar is dat de motor die in jouw bus zit? Plaats anders eens een foto van jouw motor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman, dit is hem, enkel met airco.
Waterpomp, denk ik ook niet, is met een 4pk922 elast aangedreven zo uit het hoofd.
Ben stout geweest, 2 riemen afgenomen en eventjes 30 sec liggen gassen en de piep was er nog.
Langer durfde ik niet wegens geen pomp op dat moment
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Citroensmgz schreef:O.K.
Kijk eens op je kenteken: 2184 cc is de Ford motor, 2179 cc is de PSA motor. Die 10TRJ2 zegt me niks.
En die Ford heeft inderdaad een ketting, en als je een dichtgekitte klep hebt voor de nokkenasbesturing dan lijkt dat wel heel erg een ketting.
Dan heb je dus gelijk, maar daar is je probleem niet mee weg: Als je engels kunt lezen kun je misschien het best op zoek gaan naar info op een engelse site, want daar zit veel Ford informatie. Zoek een op “noise from ZSD 422 engine ” or “squeeking from ZSD422 engine”. Volgens de Ford benaming heet die motor ZSD-422 maar misschien vindt je meer met zoeken op “Duratorq 2.2 engine”.
I
10TRJ2 geeft bij google een paar Russische websites. Peugeot dus.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik ken deze motor niet, maar in het algemeen bij commonrail diesels, als de hogedrukpomp inwendig een mechanisch probleem heeft kun je beter direct stoppen met rijden.
Er zouden heel goed metaaldeeltjes kunnen meekomen in de hogedrukopbrengst. Dat komt vervolgens in de verstuivers waardoor die onbruikbaar kunnen worden. Het kan nog erger, als een metaaldeeltje uit de verstuiver blaast kan het zelfs door de zuiger heen gaan. Op het Xantiaforum heb ik daar ooit een foto van geplaatst van een Mercedes.
Natuurlijk is dit het doomscenario, maar de boodschap mag duidelijk wezen, niet verder rijden!
Groet, Alfred.
Edit: Deze
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Een half miljoen km.