













































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ramrod schreef:Nee natuurlijk niet , 140 met een DS waar rij je dat dan ......
eeh…. nou… jarenlang iedere dag op de A44, de A4 en de A9.. en nu op de A6
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat wordt eventueel een dure boeten dan ...







Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Ik kan me voorstellen dat voor een bepaalde categorie DS-rijders een open dak absoluut een meerwaarde is. Persoonlijk vind ik het echter de lijn verstoren. Daarbij wordt de auto hoofdzakelijk ingezet op de buitenwegen (autoweg en snelweg), dus vaak tussen 100 en 140 km/h en op lange afstanden. Een extra geluidsbron naast motor en radio zie ik dan ook niet zo zitten. Wat mij betreft dus een no-go.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ramrod schreef:Nee natuurlijk niet , 140 met een DS waar rij je dat dan ......
A1, a27, A12, A4.. waar niet….
Bij 135 en hoger wordt het minder lawaaiig. raar maar waar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dan blijft het geluid achter, zeg maar
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ramrod schreef:>Gewoon met het verkeer mee op de linkerbaan waar het kan. Gaat prima met een DS, je hoeft er echt geen 90 mee op de linkerbaan te >hangen.
Ik geloof best dat je 140 met een DS kan maar daar heb ik hem niet voor gekocht en dat zal ik er ook niet mee gaan rijden , ik heb een DS om lekker relaxed mee te gaan touren/rijden en dat zal ik voornamelijk op de rechter baan doen dus nooit geen files meer voor mij als ik in mn DS rijdt .......
Ik heb de DS om lekker mee te rijden, zo rond de 130 rijdt het ook gewoon lekker.
Motor klinkt ook fijner dan bij lagere snelheden en het veersysteem doet ook echt lekker zijn werk.
En als er op de rechter baan nooit files stonden zou ik daar ook rijden














































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een goede DS injection met een 5 bak rijdt geweldig tussen de 130 en de 170. Daarboven wordt het erg warm en lawaaig in de auto. Met mijn injecties hield ik, waar mogelijk, een kruissnelheid van 160 aan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10413
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, dat gaat prima. Ooit van Delft nar de porte d’Orleans gereden in 4 uur…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.







Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
De zoektocht zit er op. Afgelopen donderdag ben ik in bezit gekomen van de DS 21 Pallas van medeforummer “jorisvanstraaten”. Na uitwisselen van diverse info en foto’s ben ik een ruime week geleden met een collega, tevens autoliefhebber, gaan kijken bij deze DS, die aan zo’n beetje alle eisen voldeed. Ter herinnering, uit openingspost:
3e neus,
21 (evt. 23) Pallas
Bruin leer
Kleur: donkergrijs/bruin/donkerblauw/zwart
Lichte voorkeur voor handbak
De auto is enkele jaren geleden grondig onder handen genomen door Joris en een bevriende garagist, op Cifo zwerft hiervan nog ergens een draadje. Het resultaat mag er wezen, zowel van buiten als onderhuids staat er een strakke DS, ook rijdt het zoals een DS zou moeten rijden (voorzover mn eigen rijervaringen reiken). Het gaat om een DS 21 Pallas, mécanique (5-bak), carburateur, LPG en 123-ontsteking. De eerste 300 km zitten er inmiddels op en zijn samen te vatten in 1 woord: GENIETEN.
Foto’s:
En tot slot nog een familieportretje :
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)





























Totaal aantal Berichten: 10413
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi!!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gefeliciteerd, een fraaie verzameling al zo!
Gefeliciteerd. Zo te zien een erg mooie auto.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gefeliciteerd!
Mooie verzameling zo.
En ja, ze rijden geweldig.
Met alle kenmerken van een modeljaar 72, beetje een overgangsjaar wat mij betreft







Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Ben er ook dik tevreden mee en rijdt geweldig, ja. Maar wat bedoel je met 1972 als overgangsjaar, Arjen?
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zie zelf een beetje als een overgangsjaar. Mede hierdoor:
Modeljaar 72 is het eerste jaar met:
Inliggende klink
Foamstuur
Maar nog wel met:
DS 21 motor (DX2/3)
Nog met DS letters op de C stijl
Losse letters op de achterklep
Modeljaar 73 zie ik meer waar de laatste grote wijzigen plaats vonden:
Nieuwe DS 23 motor (DX4/5)
Pallas op de C stijl
Nieuwe stijl logo’s op de achterklep
Er werden ook diverse nieuwe kleuren geïntroduceerd
Voor mij zit dus modeljaar 72 een beetje tussen 71 met oude klink en modeljaar 73 waar het meeste hetzelfde bleef tot einde productie.
De combi inliggende klink en DS op de C stijl is uniek voor modeljaar 72.
En zo zijn er vast nog wel wat details die hier en daar afwijken