goedendag
koelsysteem nagezien door garage ,
alles in orde behalve dat.
de druk in het systeem te hoog is.
ik rijd al een half jaar rond met het idee.
dat de druk te hoog is en de motor snel warm.
daarom twijfel ik of het de koppakking is .
wat zou nog een reden kunnen zijn ?
Citroen Xantia 1.8i SX 8V
1.8i X,SX XU7JP-LZ(LFZ) 74kW
goedemorgen mag op slot geen reactie,s
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Hoe weet je dat die druk te hoog is?
Wat bedoel je met warmt snel op?
Graag wat concreter, dan zou je antwoorden kunnen krijgen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
koos59 schreef:goedemorgen mag op slot geen reactie,s
Relax Koos Soms duurt het gewoon even..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
JanSr schreef:Hoe weet je dat die druk te hoog is?
Wat bedoel je met warmt snel op?Graag wat concreter, dan zou je antwoorden kunnen krijgen.
staat heel duidelijk in mijn bericht. koelsysteem nagezien door garage
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Hallo Koos,
hebben ze “gesnuffeld” om te zien of er CO2 in je koelvloeistof zit? Dit is een behoorlijk betrouwbare test om te zien of je koppakking begint te lekken. Er worden dan uitlaatgassen door de lekkende koppakking heen in je koelsysteem geperst (de druk in de verbrandingskamers is vele malen hoger dan in het koelsysteem). Dit zou een reden kunnen zijn voor de drukverhoging (?) in je koelsysteem.
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
het kan aan mij liggen, maar ik zie niets…
waar rook is, is…
LHM only!
koelsysteem getest.
met computer gekeken hoe de de temperatuur van de sensoren in werkelijkheid is .
koelsysteem gespoeld.
koelvloeistof ververst.
de druk in het koelsysteem is erg hoog.
uitlezen elektronische geheugens.
dit is wat er op de rekening staat
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Diesel Rinus schreef:het kan aan mij liggen, maar ik zie niets…
ik ook niet.
even de KVS laten onderzoeken op CO2.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De druk van het koelsysteem valt niet uit te lezen met de elektronica van de auto.
Als je bang bent voor die druk kan je de vuldop van het koelsysteem één klik losdraaien. Dan kan zich geen druk meer opbouwen.
De druk in het koelsysteem dient maar één doel: dat de koelvloeistof niet aan de kook raakt als je in het hooggebergte rijdt.
Hier in ons vlakke land is die druk niet nodig.
De voorbode van een lekke koppakking kan zijn dat er uitlaatgas naar het koelsysteem lekt. Dat reageert dan dikwijls met het lozen van niet alleen die druk, maar ook de koelvloeistof.
Door de dop in de drukloze stand te plaatsen kan je soms nog duizenden km doorrijden voordat de koppakking zo lekt dat je andere problemen krijgt (zelf net met een XM V6 beleefd).
Maar zoals gezegd: snuffelen aan de uitlaat geeft de beste indicatie.
Dat is kennelijk niet gedaan.
Daarom zou ik maar een andere garage zoeken….
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
ja het is zo als ik hierboven zeg. overgetypt van de rekening . thermostaat ging ook open en dicht. maar de ventilator slaat na 3km al aan. auto is snel warm. zit er een overdrukventiel op dit type motor?
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Overdruk ventiel zit in de dop van het expansie vat zoals al eerder genoemd
Als er geen lekkage van koelvloeistof optreedt dan zal het wel meevallen (moet er vaak bijgevuld worden?)
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
als de motor echt snel te heet wordt kan het ook aan een verstopte radiator liggen.
Dat kan dan ook de relatieve overdruk in het koelsysteem verklaren: de waterpomp houdt dan een drukverschil in stand tussen enerzijds het blok, kop, thermostaathuis en “warme” slang naar de radiator en anderzijds de retour met (vermoed ik tenminste) de aansluiting naar het expansievat kunnen dan een relatief lage druk houden.
waar rook is, is…
LHM only!
nee hoef niet bij te vullen
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
De motor raakt nooit oververhit, je verliest geen koelvloeistof…
en behalve dan dat de “warme” slang wat hard aanvoelt (vermoed ik nu) is er niets aan de hand?
Ik weet niet wat je rijstijl is, maar met het warmere weer in de zomer, zonder dat je de kachel aan hebt, kan een motor heel wat sneller op temperatuur komen dan in de winter.
Als je bij de garage even laat snuffelen, weet je nagenoeg zeker dat er niets met de koppakking mis is en kan je gewoon doorrijden lijkt me
waar rook is, is…
LHM only!