Ik wil op de achterdraagarmen van mijn break smeernippels maken en de boel vol spuiten met vet. De plaats van de nippels aan de bovenzijde lijkt me.
Zou het iets zijn om, voor ik de smeernippel in het geboorde gat draai, flink wat olie in de ruimte te laten lopen zodat die overal komt? En daarna dan met vet verder de ruimte vullen?
En; is het wel veilig om 1 gat te maken; kan de druk dan wel weg? Moet er niet een tweede ‘overloop’ gaatje in?
Toen ik jaren geleden bij mijn ds smeernippels op de draagarmen voor zette en deze met de vetspuit vol perste was er ineens een hele harde knal; ik neem aan dat er toen een afsluitdop of iets dergelijks uit gesprongen is.(nooit iets van gemerkt overigens en ook niets kunnen zien)
Wat is wijsheid?
Gegroet,
juriaan
DS & Xantia 1.9 TD
ik zou er geen olie in stoppen en wel afloop gaten boren.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Blijkbaar niet veel mensen die ervaring met de smeeernippels hebben…............
DS & Xantia 1.9 TD
Voor m’n gevoel is olie niet zo’n goed idee, het loopt eruit en neemt het vet mee…
De CX van Hilko heeft dacht ik ook van die nippels. Maar die die had even andere prioriteiten…

Totaal aantal Berichten: 1195
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Ik heb smeernippels (jaaaaaaren geleden) in de achter draagarmen van mijn GSA laten plaatsen. Daarna voorzichtig vet “toegediend” totdat oud vet tussen de keerringen door “ontsnapte”.
Bij elke beurt even doorsmeren tot je bij de keerringen vet ziet komen en dan stoppen.
Werkt perfect. Zo heb ik de lagers van de draagarmen gered.
Waar zie je het vet dan uitkomen? Ik dacht dat het lager door een beschermkap was afgesloten maar dat is misschien mijn idee. Weet je of de constructie van de lagers bij een cx hetzelfde is?
DS & Xantia 1.9 TD

Totaal aantal Berichten: 1130
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Er zitten een paar soort keerringen voor, maar als je er vet in perst zoekt dat gewoon zijn weg langs die ringen
Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Totaal aantal Berichten: 3197
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Juriaan schreef:Waar zie je het vet dan uitkomen? Ik dacht dat het lager door een beschermkap was afgesloten maar dat is misschien mijn idee. Weet je of de constructie van de lagers bij een cx hetzelfde is?
Neen een CX , BX heeft twee conische lagers , een GS naaldlagers ....
gewoon één vetnippel en pompen totdat het aan de zijkanten er uit komt .
Als je versie met de plastiek bus in het midden hebt moet je met je boor even doorgaan tot OP de grote bout , anders raakt het vet niet goed bij de lagers .
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Hoi Walter,
Of er een plastic bus zit weet ik niet; dat kan ik neem ik aan ook niet zien? En dan doorgaan tot OP de grote bout; ?? welke grote bout?.........................
DS & Xantia 1.9 TD

Totaal aantal Berichten: 3197
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Mijn uitdrukking is niet helemaal correct ;
ik bedoel tot op die bus , waar de bout door zit die de draagarm vastzet in het achterframe :
Tweede onderdeel van bovenas te beginnen
Dit is wel een afbeelding voor een C5 , maar het princiepe is hetzelfde .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Hoi Walter, super met die afbeelding; helemaal duidelijk! Nu is het duidelijk voor me hoe het zit, dank voor je reactie!
Groet, juriaan
DS & Xantia 1.9 TD

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Als je de gehele draagarm demonteert,en weer monteert.
Zet dan die bout wie door die bus gaat wel DIK in het vet.
Want als die vast rot in de bus heb je een probleem.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.