Na 20 jaar eindelijk toch maar weer eens een snoek aangeschaft, het bleef toch kriebelen ( Herkenning, iemand ?? )
Wat mij lange tijd tegen heeft gehouden is het hydraulisch systeem. Niet het veercomfort, maar wat er allemaal mis kan gaan. Eergisteren de D special ‘72 opgehaald. De vorige eigenaar had er de afgelopen 12 jaar maar 500km in gereden, de laatste APK was van 10 jaar terug. De auto heeft jaarlijks wel 1 of 2 ritjes gemaakt, maar dat was het dan ook . Het geheel zag er heel mooi uit en kwam technisch ook prima over. Koop gesloten en ik blij. Op een verstopte ruitensproeier na in 1x door de keuring!!. Dat viel mee.
Ik ben erg blij met het geheel, vanavond lekker een stukje gereden. Onderweg viel het mij op dat er een extra geluid onder de motorkap bijgekomen was. Het was er niet constant, en ging met het toeren van de motor op en neer. Ik vermoedde de hydraulische pomp. Stoplampje ging onder het rijden zo nu en dan aan. Thuisgekomen motorkap open, en ik constateerde wat weinig LHM in het tankje, dus bijgevuld. Ik wist niet hoeveel er in zat , dus ook niet of er minder in gekomen was. Auto weer starten en daarna werd het weer wat stiller onder de motorkap. Na een minuutje ofzo hoorde ik: Pffwwfs, iets met lucht of vloeistof wat ergens uit spuit ofzo. Allemaal olie onder de auto. Het lijkt er ergens uit de lopen bij die bol die naast het motorblok zit.
Heeft iemand naar aanleiding van dit verhaal een idee wat er aan de hand kan zijn??
Ik baal enorm dat de aanleiding waarom ik twijfelde aan een ID/DS op dag 3 al waarheid wordt














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Meestal is die lekkage een kapotte retourslang van de HD regelaar, iets wat helemaal niet duur of moeilijk is. Het hele hydraulisch systeem is trouwens ontzettend betrouwbaar. Schone LHM, een schoon filter en alle bollen op de juiste druk en het blijft echt wel heel. Mits de leidingen niet doorrotten. Maar ja, rotte leidingen heeft een bx of een xm ook last van…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Meestal is die lekkage een kapotte retourslang van de HD regelaar
Slang, als in rubberslang , niet als stalen leiding?? Is dat wat ik bovenop de bol zie?














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Slang als in een rubber slang ja. Dat de stalen leiding van de pomp naar de hogedrukregelaar stuk gaat komt namelijk slechts zelden voor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hebben we het over deze slang?
Hmm, plaatje doet het niet?
www punt mijnfransegodin punt nl en daarachter /@ds/DSCN5724.jpg
Dit is niet míjn franse godin,even voor de duidelijkheid
http://citrotech.nl/shop/shop/retourslangtreiterslang-ds-origineel-citroen/
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Wanhoop niet, dat is gewoon haar manier om te zeggen dat ze van je houdt.
waar mijn voorgangers op doelen is nr 16 bijgenaamd de treiterslang (handig bereikbaar en zo fijn als het op de snelweg scheurt. De kosten zijn het niet maar je krijgt absoluut een paar vieze handen.
Welkom in DS-land
Als je auto zo lang heeft stilgestaan is het op zich niet onlogisch als enigszins verdroogde rubbers uitscheuren of kapot gaan. Zal best nog wel eens wat kapot gaan de komende tijd maar het is met twee rechterhanden goed te doen. Verdachten : lekzakken voor en achtervering, stuurhuishoezen, stuurrondselhoes en voornoemde treiterslang. Verder gebeurt er meestal niet zoveel behalve als de leidingen die in de dorpels van de auto (links) en achter de binnenschermen van de spatborden (links) lopen verroest zijn. Als je er nieuwsgierig naar bent kan je natuur de zaak open gaan schroeven anders gewoon rijden. Het blijft een auto van 40 jaar oud en zo te lezen zijn de meeste onderdelen dat ook.
O gelukkig, ik ben blij dat ze toch van me houdt maar ze moet er wel voor zorgen dat het wederzijds blijft.
Ik zal morgen de treiterslang (waarom heet die zo, omdat ie altijd kapot gaat? ) eens goed bekijken. Heb namelijk wel het idee dat het daar vandaan komt.








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Het zou nu leuk zijn als niemand je vertelt waarom de treiterslang zo heet, want dat wordt dan een leermomentje dat je nooit zult vergeten. 50 cm slang en twee slangklemmen: hoe moeilijk kan het zijn? Geloof me, nadat je hem vervangen hebt begrijp je waarom die slang zo heet….
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Ik heb de slang er af, op zich niet zo moeilijk, behalve dat ie helemaal verhard was en er dus bijna niet af te krijgen. Heb de uiteinden op gevoel kapot moeten snijden, maar het is gelukt
Nou vraag ik me af wat er zo bijzonder is aan deze slang. Citrotech levert deze slang voor 45 euro ofzo, maar het ziet er uit als een doorsnee rubberslang met versteviging er in. Kan ik niet gewoon naar de lokale onderdelenboer voor een universeel stuk slang?
Volgens mij heb ik destijds gewoon zo’n stuk slang van de rol gehaald bij de dealer.
Gaat prima.
Je moet wel LHM bestendige slang hebben natuurlijk, maar bij de dealer kan je die per meter in verschillende diameters kopen.
Kan best zijn dat het benzineleiding is, maar dat weet ik niet zeker.
Het werkt in ieder geval wel.
De leidingen zijn bij mij tot nu toe ongeveer 20 jaar meegegaan.
Het gemene is dat ze kapot gaan op een plaats waar je het niet ziet.
Bij mij is ie vrij kort na de APK (bij een garage met veel DS ervaring!) gaan lekken, onderweg natuurlijk…
Gelukkig nog wel net thuis kunnen komen…









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
dan heel goed op binnen en buiten diameter letten (oude slang in het midden doorsnijden om te checken). Meestal hebben slangen van de rol geen juiste wanddikte. Als ze te klein zijn zit je helemaal te pielen omdat je weinig kracht kunt zetten.
Pfewww, al meer dan een uur aan het proberen een 8mm benzineslang aan te sluiten aan de kant van de HD-regelaar. Is er met geen mogelijkheid op de krijgen.














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Omdat er ook geen 8 mm benzineslang op hoort maar een retourslang zoals van citrotech of chyparse..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja daar heb je gelijk in, maar…. Ik wil dat ie vandaag weer rijdt! En dat gaat ook wel lukken hoor.
Ik kom er achter dat de slang maar aan één kant treitert, bij de HDregelaar. Andere kant is fluitje van een cent. De slang zit er op de moeilijke kan nu 1cm op, nog een centimetertje te gaan en dan is het klusje weer geklaard.














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je moet wel ff de remmen rondom ontluchten straks. Omdat het systeem vrijwel leeg is geweest heb je 99% kans dat er nu lucht in de remmen zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste