3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
Joepie ik heb een snoek ;(
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 22 juli 2014 11:33 AM
  [ # 31 ]

Nog even voor de duidelijkheid: De auto is 12 jaar geleden technisch gerestaureerd, maar ik weet zo niet wat er allemaal aan gebeurd is. Bollen waren wel vervangen weet ik. Hoe vaak moeten die bijgevuld worden?

De auto heeft de afgelopen 10 jaar niet helemaal stil gestaan, maar gemiddeld zo’n 50km per jaar gereden. Olie is wel regelmatig vervangen. 

Een deel van de LHM is ook vervangen,  lag namelijk bij mij op de oprit Smile
Waarpm moet LHM vervangen worden trouwens?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 juli 2014 11:42 AM
  [ # 32 ]

Bollen moeten iedere 2 jaar gecontroleerd worden op de juiste druk en indien nodig worden gevuld. LHM verouderd en verliest dan smerende werking. Het wordt bruin, het wordt vuil en zo gaat het hele systeem langzaam, maar zeker, naar z’n grootje. Onderdelen als contactpunten en bougies zijn onderhevig aan slijtage én veroudering. Puntjes oxideren bijvoorbeeld. Het oliefilter bevat een papieren element wat door veroudering uit elkaar kan vallen. Gebeurd dat dan is het einde motor omdat er bij een ds geen stalen omhulsel om het papieren element zit en de rotzooi dus zo de oliepomp ingaat. Een auto die 12 jaar lang 50 km per jaar gereden heeft en waar 12 jaar geleden voor het laatst serieus werk aan gedaan is heeft gewoon onderhoud nodig, da’s gewoon een simpel feit. Net zo goed als dat het een simpel feit is dat je met onderhoud betrouwbaarheid kunt vergroten.

Dus, zet dat ding op een brug en ga lekker aan het werk en maak er een te gekke topauto van. Of zet hem neer bij een goede ds-garage, meld wat je hier hebt gelezen, en betaal de rekening.

Veel plezier!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 juli 2014 12:21 PM
  [ # 33 ]

Na 10 jaar zou ik de koelvloeistof ook laten vervangen.
Ik zou zelfs de bakolie overwegen, want dat zou al eens veel ouder kunnen zijn.

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 22 juli 2014 12:29 PM
  [ # 34 ]

LHM is 3 jaar geleden vervangen hoor ik net van de vorige eigenaar, wegens gesprongen leiding.
Als ik in het LHM-vat kijk zie ik hele mooie frisse doorzichtige LHM. kijk zo op de blinkede bodem van het vat. LHM vervangen is dan toch niet nodig?


Motorolie en filter zijn drie jaar ( en 200 km)  geleden vervangen. Ook mooi laten zitten toch?

Veerbollen zal ik laten checken. waar doe ik dat?  Ik zit zelf in Friesland.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 juli 2014 12:35 PM
  [ # 35 ]

Motorolie: elke 10.000 of elk jaar. Wat het eerste komt. Minimaal elk jaar dus.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 juli 2014 12:35 PM
  [ # 36 ]

Olie liefst ieder jaar vervangen. En echt maximaal 2 jaar laten zitten. LHM ook iedere 2 jaar. Waarom pak je die auto niet even goed aan? Geen geld? geen zin?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 22 juli 2014 12:50 PM
  [ # 37 ]

Geld: ja.  Zin: ja.

Maar alleen als het nuttig is.  Dus als iemand zegt LHM en olie maximaal 2 jaar laten zitten, dan wil ik weten waarom.
Er zijn vast mensen die het 10 jaar laten zitten en geen problemen ondervinden.
Ik denk dan: als ik 2 jaar geleden motorolie kocht en zolang bewaard heb in de schuur, dan heb ik voor mijn gevoel nieuwe olie.
Nu hebt ik de olie zeg maar bewaard in het carter, dus nog steeds (zo goed als) nieuw. Tsja,  ik zeg ook maar wat hoor.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 juli 2014 01:08 PM
  [ # 38 ]

Ik zie dat als verkeerde zuinigheid.

Als ik een auto koop waar een groot deel voor mij onbekend is dan doe je gewoon alles.
Dan maak je een soort 0 punt waar je dus vanaf dat moment ook al je onderhoud op kan gaan baseren. Dus elk jaar of elke 2 jaar bijhouden afhankelijk van wat het is.
Citroën heeft het ook zo voorgeschreven toen het nieuw was, nu het 40 jaar oud is wordt dat alleen nog maar meer van belang.

Ik tik liever een dikke 1000 euro af voor goed onderhoud dan dat je het stuk rijdt en/of stil komt te staan.

Olie in een motorblok kan na een tijdje zo dik als teer worden heb ik al eens gezien. Stinkt ook onwijs.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 juli 2014 01:10 PM
  [ # 39 ]

In het carter blijft de olie niet als nieuw! Door gebruik van de motor, ook al is het weinig, ontstaan er zuren.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 juli 2014 01:15 PM
  [ # 40 ]
Arjan Verkade schreef:

Ik zie dat als verkeerde zuinigheid.

Ik ben het helemaal met je eens. Ds rijden is leuk en biedt plezier als de auto in orde is. Voor een ds geldt wellicht nog meer dan voor elke andere klassieker “doe het goed en grondig of doe het niet”.

Doe je het half omdat je het eigenlijk niet kunt leijen (of gewoon een krent bent!) dan niet gaan huilen als het stuk gaat, onbetrouwbaar is, slecht loopt of andere ellende teweeg brengt!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 juli 2014 01:31 PM
  [ # 41 ]

Idd DS rijden is heel erg leuk, maar zeker niet goedkoop.
Het is gewoon onwijs duur, hoe goedkoper (lees hoe slechter je DS) hoe duurder het wordt.

Mensen die een DS hebben die nooit problemen heeft, hebben er meestal ook niet op bezuinigd en zijn vaak erg mooie auto’s.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 22 juli 2014 03:18 PM
  [ # 42 ]

Gewoon lekker gaan rijden nadat je haar door een partnergarage een grote beurt hebt laten geven.    Zij kunnen heel goed inschatten wat je onderweg nog wel een keer gaat tegenkomen en wat je echt moet vervangen (bv ivm APK. Geldt ook voor banden, remvoeringen, wiellagers, uitlijning, roest bij de remleidingen achter, dorpels, kofferbakafsluiting, koelssysteem, v-snaren etc. 
Goede ervaring in dat opzicht met David (DS Keijser) en Jan (D&O service). Tip : Altijd goed in de poppetjes van de ogen blijven kijken om zelf het verschil tussen need to fix en nice to fix te maken. Ze hebben tenslotte ook een bedrijf dat moet draaien en soms zijn ze zelfs zo perfectionistisch als Waterman tongue wink. Bij sommige partnergarages mag je ook deels zelf sleutelen om de uren wat te reduceren.
Geef je geld aan de goede en noodzakelijke dingen uit in het begin. Mooi(er) maken en preventie komen later nog wel.

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 23 juli 2014 12:30 AM
  [ # 43 ]

Je kunt ook een (after) aankoop keuring laten uitvoeren bij één van de DS specialisten. Dan heb je een mooi inschatting van wat er moet gebeuren en wat het kost. Kost je wel wat, maar dan heb je wel een goed beeld. Als je een beetje handig bent kun je veel zelf doen en de wat moeilijkere, meer specialistische dingen bij de specialist neerleggen en al dan niet zelf meesleutelen. Ik weet in ieder geval dat Richard van DS Advies open staat voor dit soort dingen.

Als je lid bent van de DS Club kun je ook eens langsrijden bij een sleuteldag om de daar aanwezige deskundigen een blik te laten werpen op je auto. Kost je niks en je hebt ook een goede inschatting van wat er moet gebeuren om je auto betrouwbaar te maken. Enige risico dat je hierbij loopt is dat deze deskundigen wellicht nog meer perfectionist zijn dan de eerder genoemde specialisten Smile

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 26 juli 2014 12:32 PM
  [ # 44 ]

Vandaag de originele treiterslang er opgezet, halfuurtje inclusief verwijderen van de tijdelijke benzine slang, viel reuze mee.
Vind de slang wel wat aan de lange kant, had ik ‘m aan de dunne kant wat moeten inkorten?

Nu zit ik met het ontluchten.  Ik heb LHM bijgevuld en de auto op de hoogste stand gezet, niveau zit mooi tussen min en max.
Ontluchtschroef op de regelaar losgedraaid, daar laat ik de lucht er toch uit? Even opengelaten, had verwacht dat er olie uit zo komen zodra de lucht er uit was, maar dat gebeurde niet.  Weer dicht gedraaid, en toen sloeg de pomp aan en ging niet meer uit. Schroef weer open, hoor ‘Poeefff’, en de pomp gaat weer uit. Schroef dicht en de pomp gaat direct weer aan.
Is dat logisch??

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 juli 2014 12:35 PM
  [ # 45 ]

Ja.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook