Is denk ik opgelost….
Ik heb een 1.4 Berlingo benzine uitvoering uit 2001, en heb vandaag olie ververst.
Er kwam 2,5 liter uit , maar er is ongeveer een dikke 3 liter nieuwe olie in gegaan.
Dat is volgens mij ongeveer de normale hoeveelheid toch ?
Ik kreeg er tenminste niets meer uit na drie uur wachten en een keer van hellingshoek veranderen van de auto d.m.v de krik
Tenminste ik meen dat 3,5 liter de motor-inhoud is…
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Heb je van tevoren het niveau gepeild (zo ja, wat was dit?)? Heb je nu het niveau gepeild?
Ben niet op de hoogte van een Berlingo, maar 3.5 liter lijkt me een beetje weinig… Kijk anders even in het boekje, daar staat het ook in.
Succes!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Op de rekening die ik van de dealer krijg staat altijd 4.5 liter 10x40. Ook het oliefilter vernieuwd. Heb wel een 2.0 HDi Misschien gaat daar meer olie in.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
In mijn BX met een 1.4i (zelfde blok) gaat iets meer dan 3,5 liter en in de Berlingo 1.6 16v van 2009 van m’n ouders gaat 3,5 incl filter. Die 2,5 zou dus prima kunnen als je olieniveau op minimum stond, er zit immers ongeveer een liter tussen max en min.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Ik heb het even nagevraagd ,en inderdaad gaat er in mijn auto maar 3,5 liter olie.
Daar kijk je dus even raar tegenaan wanneer je het aftapt, je vermoed dan nog 2 liter achtergebleven in het blok.
Maar gelukkig niet dus.
Ik denk dat wat Tim zegt ook wel zo is, met maximum op de peilstok scheelt het natuurlijk ook nog weer behoorlijk.
En daarmee klopt het wel zo,n beetje qua hoeveelheid.
Bedankt allen…toch ideaal dit forum.
Had je het filter laten leeglopen?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Jazeker, het filter laat ik altijd even leeglopen.
Maar in mijn wagen zit een herbruikbaar filter, tenminste het is zo,n plastic pot met daarin een verwisselbaar papierfilter.
De plastic pot blijf je weer gebruiken.
En omdat die pot eigenlijk op de kop op de motor is gemonteerd zit daar bij het verwijderen relatief erg weinig achtergebleven oude olie in.
Een vierde van een thee kopje ongeveer ( ik weet zo even geen andere vergelijking )
Die standaard metalen filters uit mijn vorige wagens bevatten altijd veel meer achtergebleven olie.
Die vulde ik bij het verwisselen altijd eerst al even vooraf, wat bij de Berlingo versie niet kan.
Het is ook geen veeleisende motor met turbo, die kan gerust met een leeg filter gestart worden.
ook is een beetje olieverbruik niet echt alarmerend, gewoon af en toe peilen en zeker bijvullen als het lampje aan gaat (bij minimum gaat het echt wel aan)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017