Goedemiddag allemaal,
Ik heb even een vraag omtrent de koppakking en distributieriem vervangen van de saxo.
Normaal gesproken sleutel ik aan Japanse auto’s en een d-riem vervangen is geen probleem, maar nu is de vraag zijn er nog dingen waar ik specifiek op moet letten bij de saxo ?
is het bij deze auto ook echt benodigd om de kop te vlakken (normaal gesproken wel).
kan ik tevens de kopbouten opnieuw gebruiken of moet ik nieuwe halen ? en weet iemand de los en aanhaal momenten van de kopbouten ?
Alvast reuze bedankt.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Distributie vervangen is op zich niet zo spannend. Wat is de motorcode van de Saxo? Staat er ergens in het chassisnummer KFX of KFW? Afhankelijk van de motorcode kan ik zeggen waar de krukas gefixeerd moet worden. De nokkenas kun je fixeren met een bout of boor door het gat in de nokkenas poilie in een gat in de cilinderkop achter de poulie .
Waarom vervang je de koppakking? Vanwege een externe olie lekkage? Of bouwt het koelsysteem druk op? Als het alleen voor de olielekkage is is het zelden nodig om de kop te vlakken.
De kopbouten zijn rekbouten, en dienen dus vervangen te worden. Aanhaal moment is:
1e fase: 20 Nm
2e fase: 120 graden verdraaien
3e fase nogmaals 120 graden verdraaien
Succes!
Jay-Jay,
super bedankt voor je reactie. Ja inderdaad vanwege olie lekkage.
Motorcode is voor mij onbekend en ga van het weekend aan de slag.
Ik heb een nieuwe koppakking besteld, 10x kopbouten, Vloeibare pakking, en Distributie-set.
Auto Type is: S0KFXD ik weet niet of je daar wat aan hebt ?
Bedankt alvast.
PS: in het chasisnummer staat: KFX
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Dan is het een KFX, dus met een geschroefd oliefilter. Dan kun je net boven het oliefilter een gaatje vinden richting versnellingsbak waar je een 5 mm pen in kunt schuiven in een overeenkomstig gaatje in het vliegwiel. Zodoende fixeer je de krukas. Erg gemakkelijke motoren om aan te werken. De motorsteun aan distributiezijde hoeft niet eens los. Succes met de klus!
Jay-Jay,
bedankt voor je informatie.
Klopt het dat hierbij een speciale tool nodig is voor de spanrol ?
En weet iemand een link naar een Haynes manual voor deze auto ?
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Ja, je hebt een speciaal sleuteltje nodig. Maar dat sleuteltje is ook eenvoudig zelf te maken. Je neemt een oude haakse inbussleutel 8mm en daar slijp je een 4 kantje aan dat precies in het gat van de spanrol past. Je kunt de nieuwe spanrol gebruiken om te passen
Bedankt voor je reactie.
Weet je ook welke olie er in gaat?
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Ik gebruik 5w40 vol synthetisch. Maar of dat ook persé de voorgeschreven olie is weet ik niet.
Als je de cilinderkop er toch af haalt, raadt ik je aan om ook meteen de kleppen te stellen. Bij koude motor moet de speling 0,40 mm voor de uitlaatkleppen zijn, en 0,20 mm voor de inlaat kleppen.
Thanks Jay-Jay,
Uiteraard zal ik de kleppen opnieuw stellen.
Ik heb nog een vraag, (sorry, heb veel vragen)
Ik wou er 15w40 vol synthetisch of 10w40 vol synthetisch in willen doen, kan dat ?
Tevens vraag ik me af welke Torx Dop ik nodig heb voor de kopbouten. weet iemand dat ?
Plan van aanpak: (Mocht ik iets vergeten zijn hoor ik het graag.
* Koppakking vervangen
* Distributie vervangen
* kop + Onderblok spoelen
* Koelvloeistof vervangen
* Motorolie vervangen
* Kleppen stellen
hallo de voorgeschreven olie is 10/40 en de borging voor de krukas is 6mm
hallo de voorgeschreven olie is 10/40 en de borging voor de krukas is 6mm
als er olie in de koelvloeistof zit , dan moet je goed spoelen . je heb daar een flesje spul voor (hoe het heet dat weet ik niet meer) om de olie resten te verwijderen . je moet dat er in gooien en een poosje mee rijden en dan daarna nog eens goed spoelen ik heb de slang wel een half uur laten lopen heb er erg in dat je de kachel helemaal open zet en de ontluchting dopjes open draaien . bij spoelen vulde ik bij in de vuldop en liet hem een paar keer leeglopen aan de onderste slang iedere keer kwam er weer lange slierten troep uit succes ermee
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
De motor code is KFX. Maar de uitvoering is VTS, dus met skirts en dergelijke. Bij de eerste generatie Saxo had je de VTR met een 1.4 of 1.6 8v motor en de VTS met een 1.6 16v motor. Later hebben al die sportievere uitvoeringen de naam VTS gekregen.
En wat betreft die fixeer stift: Ik gebruik een 5 mm inbussleuteltje. Het kan kloppen dat het gat 6 mm is, maar met een 5 mm pen voel je gemakkelijker het gat in het vliegwiel. Voor de afstelling van de distributie maakt het niets uit, die ene millimeter verschil kan nooit een tand op de poulie schelen.
Wat betreft de kopbouten: Ik meen dat je daarvoor een inwendige torxdop maat 14 of 16 moet hebben, maar om eerlijk te zijn weet ik dat niet precies uit mijn hoofd.
Beste Jay-Jay,
bedankt voor je goede reactie (alweer )
kan je mij vertellen hoeveel koelvloeistof er in de auto gaat ?
En de kleppen stellen, weet iemand hier een how to ?
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Ik denk een liter of 6…. Maar precies weet ik het niet.
Kleppen stellen:
Je hebt de methode van een cilinder op tuimelen zetten enz…. Maar ik zelf gebruik meestal de volgende methode welke ook gemakkelijker uit te leggen is.
Ontstekingsvolgorde van de auto is 1-3-4-2
Zet de uitlaatklep van cilinder 1 open, en controleer/stel dan inlaatklep 3 en uitlaatklep 4
Dan de uitlaatklep van cilinder 3 open, en controleer/stel dan inlaatklep 4 en uitlaatklep 2
Dan de uitlaatklep van cilinder 4 open, en controleer/stel dan inlaatklep 2 en uitlaatklep 1
Dan de uitlaatklep van cilinder 2 open, en controleer/stel dan inlaatklep 1 en uitlaatklep 3
Zoals ik al reeds eerder schreef: Inlaatklep op 0.20 mm Uitlaatklep op 0.40 mm
Succes!