Ik heb tot nu toe leuk en lekker gereden in de BX.
Gisteravond ging het mis.
Na een stukkie gereden te hebben na een week of 6 stilstand viel de BX na wat gepruttel uit.
Gelukkig wel op een parkeerplaats, maar goed.
Ik kreeg ‘m niet meer aan de praat en heb ‘m laten staan.
Vanochtend de BX maar weer eens gestart en hij liep even tot hij na een seconde of 5 weer uitviel.
Daarna kreeg ik ‘m niet meer aan de praat.
Tsja… wat zal dit zijn?
Lijkt wel alsof hij geen brandstof krijgt, benzinefilter, brandstofpomp?
Ik had voor de vakantie wel bij de laatste rit dat hij bij het stoplicht steeds afsloeg op het moment dat ik weer weg wilde rijden.
Ik laat ‘m ophalen door Fokker Citroen specialist, de BX staat op een steenworp afstand.
Ik had nog wel deze foto’s gemaakt gisteren vlak voordat hij niet meer wilde rijden
Ik heb op 10 juli 2014 de heldere achterlichten geplaatst.
Staat heerlijk “woest” vooral met de achteruitrijd lichten aan
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Tja dat kan iedereen overkomen.
Hopelijk is het niets bijzonders en kan het makkelijk opgelost worden
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Hmmm, erg vervelend! Waarschijnlijk een probleem in het elektrisch circuit. Ik had de volgende zaken iig even nagekeken:
-Accuspanning
-Laadstroom dynamo
-Controle massapunten
Ik hoop dat ze het snel vinden!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
En anders:
- Brandstofpomp
- Vocht en/of vervuiling in de brandstof
- Ontstekingsmodule
- Bobine
- Gaskleppositiesensor
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Nette auto trouwens.
Ik zou het zoeken in de electrohoek, en dan met name ontsteking.
Omdat de wagen al vaker afsloeg, ook voor het stoplicht, lijkt me het niet het laad en startcircuit.
Anders was TS al eerder gestrand, en pas na hulp van een sleepdienst weggekomen. Dan hadden we er wel eerder over gehoord
Bij een TU motor brandt soms de bobine door. Narigheid treedt dan op bij warme motor. Maar eenmaal flink doorgeslagen is het bij koude motor ook hommeles.
Vocht in het bobijn kan ook een probleem vormen.
De ontstekingsmodule geeft ook nog wel eens de geest. Verder zaken als bedrading, rotor en verdelerkap, bougiekabels en vergeet vooral de bougies niet.
Wel eens uren aan het pielen geweest. De boel op tijd zetten, vonkjes controleren, bobijn en moduul vervangen, bedrading doorpiepen enz enz. Uiteindelijk deed een setje verse bougies de truuk. Terwijl ze er netjes uitzagen, en gewoon vonkten.
Test
Bedankt voor de reacties, ik waardeer dat zeer.
Ik heb de BX even met een kennis afgesleept naar veiliger terrein, daar staat hij nu achter een afgesloten hek.
Op de plek waar hij eerst stond (zie laatste foto’s aan het begin van dit topic) zitten s’avonds vaak drugsdealers en hangjongeren.
Die kennis had even de aanvoerleiding van de benzine op het motorblok losgehaald en tijdens het starten kwam er 0,0 benzine uit.
Wat kan ik dan uitsluiten?
Is het dan de brandstofpomp of is dat te kort door de bocht?
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Ik ga er van uit dat de tank niet leeg is!?
Ik weet het niet zeker, maar heb hier volgens mij wel eens gelezen dat de injectiemotoren een electrische brandstofpomp hebben met daar vlak bij een brandstoffilter. Dit geheel moet in/bij de brandstoftank te vinden zijn .
Als er geen brandstof naar de motor komt zou ik het eerst maar eens bij deze dingen gaan zoeken, succes!
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 26-10-2013
- AX GT injection
- Ami 8 Break
- BX 16 TGI Break "Ratlook"
- C15 C15 D "La Trocca"
Het zou misschien ook nog het relais van de brandstofpomp kunnen zijn. Heb ik ook een keer gehad met een BX 14. Na het vervangen van de brandstofpomp deed ie nog niks. Het relais zit onder de motorkap bij het rechter binnenscherm.
Bij een TU met injectie zit de brandstofpomp in de tank. Als je de achterbank opklapt, heb je 2 zwarte doppen in de bodemplaat.
Onder de dop in het midden van de auto zit de vlotter, en onder de dop aan stuurboordzijde zit de pomp.
Deze pompjes willen idd nog wel eens de geest geven.
Je kunt met een multimeter meten of de pomp wel spanning krijgt. Deze spanning moet opkomen zodra je de motor start.
Het filter zit in een rubbersteun naast de kopse kant van de middendemper gemonteerd. Onder de kofferbak dus.
Bij 16 en 19 benzine modellen zitten daar samen de pomp en het filter.
De 16 en 19 benzine en de diesel BXen hebben onder de dop enkel een aanzuigpijp. En retouraansluiting.
De diesels hebben een zelfaanzuigende schottenpomp in de dieselinspuitpomp, en het filter bij of op de motor.
Als de brandstofpomp wél spanning krijgt, maar geen sjoegem geeft, dan is het pompje deaud.
Vervangende of zelfs nieuwe pompjes zijn moeilijk te vinden.
Test
Oke dus relais brandstofpomp door laten meten en indien goed brandstofpomp vervangen.
Dan moet bij een BX zeker ook de tank er onderuit?
Tegen welk kostenplaatje kijken we hier aan?
Ik heb helaas niet de ruimte/middelen om het zelf te doen.
Ik zou naar de Citroen specialist Fokker in Amersfoort gaan, dat is niet een Citroen dealer maar wel gespecialiseerd, ook in de oude meuk
Edit: ik lees nu pas de post van Thijs.
Tank hoeft er dus niet onder vandaan, dat scheelt.
Wel balen dat die onderdelen zo moeilijk verkrijgbaar zijn…
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Kan ook nog aan de bobine liggen. Deze heeft met de schakeling van het brandstof relais te maken.
Als het contact aan staat en je trekt de stekker van de bobine af zou je de relais moeten horen tikken.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Oke dus bobine ook even laten controleren.
Waarom is de brandstofpomp zo moeilijk verkrijgbaar trouwens?
Ik zie wel deze advertentie op Marktplaats:
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Dat is een uitwendige voor een BX 16/19
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Da’s idd een pomp voor de 16/19 modellen. Al zal die het op een 1400 ook wel doen hoor, ha ha.
Tank hoeft er zeker niet onderuit.
Klap de achterbank omhoog. Al dan niet onder wat isolatie materiaal zitten 2 zwarte doppen. Lijken wat op frisbees, diameter iets van 10 of 12 cm. De dop aan de rechterzijde van de auto wip je eruit.
Dan zie je een ronde dop bovenop de tank. Er gaan 2 blauwe draadjes in, komend vanaf een stekker. Dat is de voeding van de pomp.
Met een spanningsmeter(multimeter) kun je hier 12 volt meten. Zo niet, dan is de voeding van de pomp niet aanwezig.
Ook zit hier de aanvoerslang naar voren.
Het geheel zit met een plastic ring op zijn plek.
Ik pak meestal een waterpomptang, en zet de bek op zo’n 7 a 8 cm. Dan past hij in de ribbels, en kun je de ring eruit draaien. Let op, kan erg vastzitten.
Als de ring los is, kun je de hele pomp eruit tillen. Pas op, er komt nu ook benzine mee omhoog. Vonkende elektra en peuken even elders stallen.
Vergeet bij het terugplaatsen de rubber ring onder de plastic montage ring niet. Anders stroomt je tank over als je hem vol gooit!
Test
Ik kan wel wat met jullie info mannen, bedankt!!
Ik heb ook al van een aardig forumlid een brandstofpomp aangeboden gekregen.
To be continued
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Djurre1980 schreef:
To be continued
En?
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’