Hallo allemaal!
Inmiddels ben ik alweer een week de trotse eigenaar van een mooie Traction 11BL uit 1953 in bordeaux-rood en zwarte ‘charleston’ uitvoering. Het is fantastisch om ermee te rijden, en ik ben bezig met een ‘to-do’ lijst voor alle klussen.
Redelijk hoog op deze lijst staat: veiligheidsgordels.
Uiteraards zitten deze er niet in. Op zich niet eens zo’n probleem. Echter heb ik een dochtertje van 11 maanden die dus nog in de maxi-cosi zit. Zij mag legaal gezien enkel vervoerd worden in maxi-cosi, en die maxi-cosi moet vervolgens ook op de een of andere manier gefixeerd worden.
Ik ga ervanuit dat ik niet de eerste ben met jonge kinderen en een Traction, dus: weet iemand hoe ik op deugdelijke manier een of meerdere gordels kan bevestigen? (Meerdere gordels is optioneel, maar omdat ik drie kinderen heb dan zouden het er vijf worden)
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Groeten,
Ton
Hallo Ton,
Ben je ook meteen lid geworden van TAN ? Toevallig zag ik daar zojuist een advertentie van iemand die een Traction aanbiedt met rolgordels voorin.
Misschien kan hij je meer vertellen over de montage.
Beste Aard,
Ja inderdaad ik ben lid van TAN. Zal daar eens rondsnuffelen.
Bedankt voor je reactie!
Groeten,
Ton
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 24-10-2010
- C4 (1928-1932) torpedo
- Traction Avant 11B Familiale
- XM 2.1 td break sx
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
- CX concorde
hoi, ik kan me goed helpen met een paar spanbanden. Onder de achterbank rugleuning om de reservewiel houders heen, zo vast als en huis. Rij al met de tweede zo rond van maxicosi tot kinderzitje en ook al diverse noodstops gemaakt. voordeel je hoeft je auto niet te vertimmeren. Vanaf drie mogen ze achterin los zitten.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Daar ben je dan mooi klaar mee simplex.
Als je ze vanaf drie los achterin zet.
Als ik het zo lees moet je vaak hard remmen( al diverse noodstops gemaakt)
Zo’n kind van drie vliegt dan door de auto.
Dat jij je tracks origineel wilt houden snap ik,maar dat je je kinderen op die manier wilt leren vliegen gaat mijn pet te boven.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 24-10-2010
- C4 (1928-1932) torpedo
- Traction Avant 11B Familiale
- XM 2.1 td break sx
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
- CX concorde
Nederlandse wet auto s zonder gordels achterin ivm leeftijd van de auto, mag je kinderen in vervoeren vanaf drie jaar alleen op de achterbank. Wil je ze jonger vervoeren moet je voor een degelijke fixatie zorgen. nou neem van mij aan dat twee spanbanden ieder tot 1500 kg bevestigd om een degelijk stuk ijzer aan de carrosserie van de auto echt wel voldoende is.
Het begrip vaak is relatief.
Dat door de auto vliegen valt wel mee hoor ik weet niet hoe oud jij bent? Maar ik heb vroeger nog gewoon achterin gezeten en ook nooit gevlogen ( ja vroeger was het niet zo druk op de weg) Maar eer je een traction op 80 km/h hebt zit je in de huidige infra alweer bij de volgende zebra, rotonde of stoplicht.
En dan nog ff dit ik heb een familiale dus dan vliegen ze wat langer
Ik weet niet hoet het in nederland zit, maar in België mag je niet zo maar gordels plaatsen.
De gordelpunten moeten al voorzien zijn.
Dit is omdat je de gordels zou kunnen monteren op een punt dat naar buiten trekt bij een aanreideing.
Hierdoor heb je kans op ernstige verwondingen doordat de riem zich heel hard gaan aanspannen.
Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
simplex schreef:Nederlandse wet auto s zonder gordels achterin ivm leeftijd van de auto, mag je kinderen in vervoeren vanaf drie jaar alleen op de achterbank. Wil je ze jonger vervoeren moet je voor een degelijke fixatie zorgen. nou neem van mij aan dat twee spanbanden ieder tot 1500 kg bevestigd om een degelijk stuk ijzer aan de carrosserie van de auto echt wel voldoende is.
Het begrip vaak is relatief.
Dat door de auto vliegen valt wel mee hoor ik weet niet hoe oud jij bent? Maar ik heb vroeger nog gewoon achterin gezeten en ook nooit gevlogen ( ja vroeger was het niet zo druk op de weg) Maar eer je een traction op 80 km/h hebt zit je in de huidige infra alweer bij de volgende zebra, rotonde of stoplicht.
En dan nog ff dit ik heb een familiale dus dan vliegen ze wat langer
Vroeger (jaren 60) vielen er 4x zoveel doden in het verkeer als nu.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
simplex schreef:
Het begrip vaak is relatief.
Dat door de auto vliegen valt wel mee hoor ik weet niet hoe oud jij bent? Maar ik heb vroeger nog gewoon achterin gezeten en ook nooit gevlogen ( ja vroeger was het niet zo druk op de weg) Maar eer je een traction op 80 km/h hebt zit je in de huidige infra alweer bij de volgende zebra, rotonde of stoplicht.
Dat is natuurlijk een aardige opmerking maar wat doe je nou als je stilstaat bij een stoplicht en er klapt een auto achterin? Die kindertjes vliegen dan niet door de voorruit maar wel snoeihard van de achterbank en klappen tegen de rugleuningen van de voorstoelen aan. Met letsel tot gevolg.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 27-10-2012
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Traction Avant Nederland heeft reeds in de jaren 70 in samenwerking met de RDW de plaatsing van heupgordels op papier gezet. Diverse leden maakten daarna de 3puntsgordel via de bout van het bovenste deurscharnier.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In ‘72 mocht ik van de RDW geen driepuntsgordels in een TA monteren. De reden daarvoor is dat bij vervorming van de middenstijl ook de voordeuren niet meer open kunnen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Allen bedankt voor het meedenken. Inmiddels ben ik terug van mijn vakantie en dus ook weer vaker online actief
Legaal/veilig/rdw-goedgekeurd zijn allemaal andere begrippen, daar wil ik mij verder niet aan wagen. Het is nu eenmaal een oude auto die niet voldoet aan hedendaagse eisen. Uiteraard doen we allemaal ons best om het toch zo veilig mogelijk te maken.
Met bovenstaande tips kom ik een heel eind, en blijkbaar heeft de TAN een tijdje geleden een boek van een Zwitser vertaald “Traction avant voor beginners” oid, het onderwerp gordels-aanbrengen-op-praktische-manier komt daarin ook aan bod. Dit boek staat op mijn (lange) bestellijst.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goed bezig en snel die gordels erin.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Uit het boek van Daniel Eberli:
Dank Graddus!
Inderdaad dat was het boek dat ik bedoel.
Vandaag een lekker stuk gereden met mijn kinderen in maxi-cosi en kinderstoel achterin. Stevig vast met een brede spanband naar de ophangpunten voor het reservewiel en de rand die daar aan het plaatwerk zit. Een in ieder geval tijdelijk acceptabele oplossing.
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 24-10-2010
- C4 (1928-1932) torpedo
- Traction Avant 11B Familiale
- XM 2.1 td break sx
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
- CX concorde
precies zo doe ik het ook. Met gezond verstand kom je ver. Een traction of een andere oldtimer zal nooit een veilige auto worden, voor onze kinderen niet en ook niet voor ons zelf.