Totaal aantal Berichten: 828
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Nadat we 2 weken terug de turbo van onze C4 2.0 HDi, 136 PK stuk hebben gehad, in Frankrijk, treed er nog een vervelend probleem op. De 4de cilinder blijft achter. Stationair loopt de auto redelijk netjes, maar bij lage toeren “hikt” de auto. Wanneer er gas bij wordt gegeven, komt de 4de cilinder er wel goed bij. Bij uitlezen geeft de computer bij de cilinders 1, 2 en 3 waardes rond de 98%, bij cilinder 4 is dat slechts 65%.
Wat hebben we al gedaan:
Verstuivers zijn terug geweest naar het revisiebedrijf en gecontroleerd. Van 2 stuks was de elektronica bovenop slecht en is vervangen, onder garantie. Vierde cilinder blijft nog steeds achter.
Compressietest gedaan, alle cilinders blijven vergelijkbaar.
2 verstuivers gewisseld, om te zien, of de verminderde waarde mee gaat, helaas blijft dan ook de 4de cilinder achter.
Bedrading naar de motormanagement computer door gemeten. Deze is goed, t.m. de computer.
Nu zou je dus zeggen, dat het probleem in de computer moet zitten. Mijn vraag is nu, zijn en kennen jullie bedrijven die deze computer kunnen controleren? Of kan ik deze computer uit wisselen met een andere, natuurlijk ook uit een 2.0 HDi, 136 PK, m.a.w. met dezelfde motorcode? Welke nummers op deze computer moeten hetzelfde zijn, als ik ga uit wisselen? Er staan codes op met als beginletters SW en HW.
Graag lees ik jullie, hopelijk helpende, reacties.
Groeten uit het Friese!!
Ruud
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Totaal aantal Berichten: 1289
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Heb je al eens contact opgenomen met AC-tronics??
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Het is natuurlijk aannemelijk dat er een verband ligt tussen de problemen die je nu ervaart en het vervangen van de turbo. Als een turbo sneuvelt, kan er materieaal in de motor gezogen worden. Omdat je compressietest goed is zal dat waarschijnlijk niet gebeurd zijn.
Zou het kunnen zijn dat de turbo niet goed is afgesteld (wastegate of EGR) en nu bij zoeken naar de oorzaak toevallig op een injector is gestuit (of aansturing) die deze eigenschap al langer had?
Ik zou eerst laten controleren of het vervangen van de turbo helemaal correct is gedaan. Dan pas evt verder zoeken.
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 828
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
De turbo is op de juiste manier vervangen. Die werkt prima, zo ook de EGR-klep. Het rare is, dat bij uitstaande motor, de waardes van cilinder 1, 2 en 3 op de computer “0%” aangeven en cilinder 4 geeft dan nog steeds rond de 65% aan. Vanmiddag ga ik met de auto naar de dealer, in de hoop, dat zij met Lexia verder kunnen kijken, of de computer kunnen resetten of upgraden.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Als dat niet helpt zal men een oscilloscoop aan de injector moeten hangen en kijken of er een elektisch verschil is met de andere injectoren.
Succes, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 828
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Inmiddels is de C4 bij de dealer aan de computer geweest. Alle waardes blijken toch goed te zijn, alleen in het stationair toerental loopt hij niet mooi regelmatig. Verder alles perfect, zo het lijkt. Het grote vermoeden is, dat het massa vliegwiel de grote boosdoener is. M.a.w. de C4 staat weer op de operatietafel. Vanavond proberen we de versnellingsbak te demonteren, kan morgenochtend het nieuwe massa vliegwiel en de nieuwe koppeling worden gemonteerd.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Dat is plotseling een heel andere wending.
Even uit pure nieuwsgierigheid; hoe kwam dan de diagnose tot stand dat de vierde injector sterk zou afwijken?
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 828
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Vanavond hebben we de versnellingsbak gedemonteerd. Het druklager was in ieder geval helemaal af. De koppelingsplaat was ook niet meer echt jofel. Maar het massa vliegwiel was echt op z’n eind. Er lag VEEL ijzervijlsel onder in de behuizing en er zat TE veel speling op. Morgen is het nieuwe materiaal binnen en hopelijk zijn we dan van alle ellende af, na de montage…
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Totaal aantal Berichten: 828
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Dat leek de computer aan te geven. Echter de computer van de dealer gaf niet van deze grote verschillen.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Ff offtopic vraagje, welk merk koppeling/vliegwiel kwam er nu uit?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 828
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Ik heb werkelijk geen idee. Als ik het kan vinden, zal ik straks kijken, maar ik gok op origineel Citroën. Het is een oud lease-auto.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Totaal aantal Berichten: 828
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Helaas heb ik geen merk op het oude materiaal kunnen vinden. Het nieuwe spul is in ieder geval van Lukas. Passing, tot nu toe, perfect. Vanmiddag af bouwen en hopelijk weer goed rijden!!
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Goed bezig! Het oude spul is ook van Luk (gok ik), was in ieder geval wel zo bij mijn C5 Ph2 2.0 HDi 136pk. Maar ik was even benieuwd.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 828
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
En ja hoor, de auto rijdt weer. Alles lijkt nu goed te zijn. Nog enigszins een knikkerbak bij hele lage toeren, maar er zit overal waarschijnlijk nog wat “oude” olie en vuil van de kapotte turbo. De auto kan nu eindelijk weer 1000rpm draaien, zonder dat hij helemaal staat te schudden. Trekken als een tierelier en schakelen als een zonnetje. Tot nu toe ben ik weer tevreden.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.