Ik erger me al jaren aan het ventilatiesysteem van mijn DS ondanks dat nieuwe, geisoleerde slangen wat verbetering heeft gegeven.
De uitstroom aan de rechterzijde is niet het probleem, blijft lekker koel. De bestuurderskant is gewoon een ramp, lauw of hete lucht. Dus de zaak maar eens grondig aanpakken, de kachelradiateur is al gebypassed.
Wat opvalt is dat het kachelhuis snoeiheet wordt onder de motorkap, geen wonder dat warme lucht uit dat ding komt.
Dus morgen dat ding eruit en beplakken met:
http://www.akoestiekwinkel.nl/aluglass-hittewerende-absorptieplaat
Als jullie het leuk vinden kan ik er wel wat foto’s van maken en plaatsen.
Snoeiheet moet ie niet worden.
Weet je zeker dat je kachelkraan volledig dicht staat of stiekum toch niet wat lekt (naar de radiateur toe) ?
Simpel te testen door de slang voor de kachelradiateur even dicht te klemmen, tis nu toch zomer…
Zoals ik al schreef, kachelradiateur is gebypassed. Trek je motorkap maar eens open als je een rit gemaakt hebt en voel het kachelhuis. Als je lange tijd op de snelweg rijdt koelt ie nog wel wat af, maar rustig rijdend niet. Helemaal is het een ramp als de auto een tijdje stilgestaan heeft met de motor uit, duurt eeuwen voordat de luchtstroom weer wat afkoelt. En dat probleem heb je aan de rechterzijde dus niet.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Wat raar, Ik heb het juist met rechts (uitlaat kant) De luchtslang van neus naar slakkenhuis echt helemaal goed dichtmaken helpt behoorlijk.
Mijn eerste gedachte was ook de kachelkraan lekt. Maar goed… de kachel heb je ge-bypassed. En je geeft aan dat de luchtstroom wordt verwarmt door een lege kachel radiateur omdat deze zoveel warmte opvangt? Trek de radiateur er gewoon maar uit kijken of dit de oorzaak is? volgens mij is het iets anders. Maar blijf vooral je bevindingen delen wie weet komt er wat uit ter lering en vermaak.
Uiteraard hebben ze down under af en toe ook met warmte te maken dus daar hebben ze een hoop leuke oplossingen. http://www.aussiefrogs.com/forum/citroën-forum/88894-ds-airconditioning.html
Niet goed gelezen inderdaad.
Das een tekortkoming en ontwerpfout van het ventilatiesysteem inderdaad. Je zou eigenlijk de lucht moeten kunnen bypassen langs het radiateurhuis.
Wat je wellicht ook als materiaal kunt gebruiken is alu tape. Die reflecteert warmtestraling. Opwarming door convectie houd je er denk ik niet mee tegen, dan moet je meer aan isolerende materialen denken.
Een andere benadering is het koeler houden van de motorruimte. De beplating aan de onderkant sluit veel warmte op. Zou je weg kunnen laten.
En je kan ook legio andere dingen doen om de warmte daar in de perken te houden.
Kijk maar eens hoe ze dat in de tropen proberen op te lossen.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
ijcobar schreef:Als je lange tijd op de snelweg rijdt koelt ie nog wel wat af, maar rustig rijdend niet. Helemaal is het een ramp als de auto een tijdje stilgestaan heeft met de motor uit, duurt eeuwen voordat de luchtstroom weer wat afkoelt. En dat probleem heb je aan de rechterzijde dus niet.
Precies hetzelfde met onze auto. Bij warm weer laten we die ‘frisse lucht’ kleppen dicht en rijden we met het dak en ramen open.
Dat kachelhuis zou bijna als zonneboiler kunnen fungeren
Isolatiemateriaal is net binnengekomen en gisteravond het kachelhuis er uitgehaald. Vandaag lekker knippen, snijden en plakken.
Even een vraagje over foto’s plaatsen, dat kan via bijlagen en hoe groot mogen die zijn?
Totaal aantal Berichten: 25563
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als bijlage niet te groot. Zet ze anders ergens online en zet de link tussen IMG tags.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wat is niet te groot, er staat alleen maar 500…
Totaal aantal Berichten: 25563
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
500k
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb mijn li unit met Armaflex bekleed, zie re-boven op de foto:
maar heb nog steeds warme lucht, ondanks goed sluitende (CTA) kachelkraan, hier nog zonder de isolatie:
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Kachel eerst maar eens open gemaakt om schoon te maken en daarna weer in elkaar en alle naden afgeplakt.
De naden zijn nou niet bepaald luchtdicht!
maxcitro schreef:
Zulke kiewen vind ik nog niet misstaan op een snoek. Alhoewel ik graag een shot van verder af had gezien
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Ik vind ze niet handig geplaatst. Lijkt erop dat ze ‘verkeerd om’ zitten, het regenwater loopt zo je motorruimte in.
Ik zal eens kijken of er een andere foto is