Vanavond bleven de kopbouten en de groeven me bezig houden.
Dus alle gedachten maar in een post samengevat.
Die kopbouten zijn niet simpel na te meten volgens de specificaties.
Onder het laatste stukje schroefdraad wordt de bout smaller en daar hebben ze een grillig einde. Er is een duidelijk breukvlak zichtbaar dat niet eens recht loopt en per bout verschilt (zo fabrieks af). Het rare is dat de specificaties op de mm precies inclusief dit grillige stukje is.
Ze zijn allemaal minimaal 1 to 3 mm korter dan de specificaties. Dus zou ik ze mogen hergebruiken. Ik bedacht een andere test om te zien of er rek was opgetreden. En dus legde ik de schroefdraad van een oude bout in een nieuwe. Die is identiek. Hieruit zou ik op kunnen maken dat de oude bouten nul zijn opgerekt.
Toch geven verschillende beschrijvingen aan dat ik ze niet opnieuw mag gebruiken omdat bij hergebruik de rek niet meer is gedefinieerd en kans op afbreken bestaat. Ik kan natuurlijk gewoon de nieuwe bouten zonder ring gaan gebruiken.
Wat meer zorgen heb ik over de groeven die de oude pakking heeft achtergelaten in het cilindervlak. Die zijn voelbaar, en zeker waar de pakking is doorgeblazen. De nieuwe pakking mag/kan volgens opgave maximaal 20 micrometer oneffenheid opvangen. Hoe diep is een groef als je die met de nagels kan voelen?
De oude pakking had een concentrisch reliëf van cirkels rond de cilinders die nu afgedrukt zijn in het cilinderblok. De nieuwe pakking heeft dat niet. Die heeft een dikkere rand om de contouren van de cilinders af te sluiten.
De koppakkingen bestaan puur uit een aantal laagjes metaal met coating. Daar lijkt dus niets vullend in te zitten voor oneffenheden. Is dat ook zo?
Of zou ik er goed aan doen om een heel dun laagje bladkoper tussen de cilinder en de pakking te plaatsen, zodat die door de aantrekdruk alle oneffenheden opvult?
Of bestaat er vloeibare pakking die oneffenheden kan opvullen en hier bruikbaar is?
Allemaal vragen, want morgen wil ik de kop gaan monteren.
Of gewoon de ogen sluiten voor de oneffenheden en hopen dat het goed gaat?
Wie geeft raad en wijsheid?
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 10322
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De vraag is eigenlijk: leggen die groeven een “verbinding” tussen de cilinders en waterkanalen of tussen de cilinders onderling. Zo niet, dan zou ik me geen zorgen maken. Aan de andere kant: bij een diesel is de compressie natuurlijk wel wat hoger dan bij de motoren waarvan ik de koppakking vervangen heb.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hier heb ik het over:
De diepte is een dun shagvloeitje (ca 25 µm?), die kan er onder door tussen maatlat en oneffenheid.
Zal dit met een nieuwe pakking goed gaan?
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
@lfred schreef:
Of zou ik er goed aan doen om een heel dun laagje bladkoper tussen de cilinder en de pakking te plaatsen, zodat die door de aantrekdruk alle oneffenheden opvult?.
Dat zou ik zeker niet doen. Als ik naar je blok kijk zie ik geen dingen waar ik mij ernstig zorgen over zou maken. Heb je de pasvlakken op het blok met een schuurblok en fijn schuurpapier schoongemaakt of enkel met een pakkingkrabber?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mysterie turbo is ontrafeld én opgelost.
Ik had het binnenwerk gekocht en afgehaald bij firma Turbo Direct in Almere.
Nadat ik wilde monteren bleek het compressorhuis niet meer te passen.
Na een telefoontje met de firma werd mijn klacht uiterst serieus genomen en is door de firma direct contact opgenomen met de fabrikant KKK. Na wat uitzoekwerk van de partnummers en het type turbo wat op mijn Xantia zit, gaf de fabrikant toe dat in de productie ooit een wijziging was gemaakt. De wijziging was door de fabrikant KKK niet opgenomen in de productcode of het versienummer.
De firma Turbo Direct trok mijn lot zich zo aan dat ze gelijk een andere cartridge hebben besteld en zouden toesturen. Een dag later, vanmorgen stond een koerier voor mijn deur met het juiste onderdeel. Geheel kosteloos, zelfs over de landsgrens.
Deze past perfect en mijn turbo is weer gemonteerd!
Chapeau voor Turbo Direct in Almere
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
waterman schreef:@lfred schreef:
Of zou ik er goed aan doen om een heel dun laagje bladkoper tussen de cilinder en de pakking te plaatsen, zodat die door de aantrekdruk alle oneffenheden opvult?.
Dat zou ik zeker niet doen. Als ik naar je blok kijk zie ik geen dingen waar ik mij ernstig zorgen over zou maken. Heb je de pasvlakken op het blok met een schuurblok en fijn schuurpapier schoongemaakt of enkel met een pakkingkrabber?
Eerst met scherp plamuurmes helemaal vlak op het oppervlakte, de losse delen verwijderd.
Daarna met een vlak blokje hout en waterproofschuurpapier korrel 330 en 600.
Het ‘water’ wat ik gebruikte was WD40
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Je zou een product als Loctite 5923 kunnen gebruiken. Een blijvend flexibele dun vloeibare kwastbare pakking (-verbeteraar).
In de (klassieke) motoren revisie wereld worden dit soort producten veel gebruikt om kleine poriën in gietstukken op te vullen en om er voor te zorgen dat de initiële afdichting na montage beter is dan bij een droge koppakking. Dit helpt de levensduur van koppakkingen in motoren waarvan de kopbouten na de eerste keer warmdraaien opnieuw moeten worden nagetrokken.
Wellicht dat het in jouw geval ook helpt bij de groefjes en pitjes in het dek van je blok.
waar rook is, is…
LHM only!
Ik heb inmiddels veel mensen naar het cilindervlak laten kijken, zowel fysiek en via foto’s.
Het revisiebedrijf zegt dat vrijwel nooit een blok gevlakt wordt en dat de afdrukken vrij normaal zijn. Ze zouden er ‘ingetrild’ worden door gebruik. De nieuwe pakking moet dat weer kunnen opvangen.
Sommige zeggen dat ze dit vaker hebben gezien en dat het gewoon goed gaat, anderen zijn er niet zeker van. Ofwel, niemand kan iets garanderen.
Het enige wat ik zeker weet, ik ga het onderblok niet uitbouwen en kaal slopen om het te laten vlakken. Dat is te veel extra werk. Voor mij kwam hier het eindpunt, of alles weggooien, of opbouwen en hopen dat dit goed gaat.
En dan vanaf hier weer opbouwen.
Eigenlijk te mooi om weer in te bouwen
Inlaat spruitstuk gemonteerd
Uitlaatspruitstuk met watergekoelde EGR
Nieuwe cartridge gemonteerd op de warme zijde
Turbo weer compleet en gemonteerd op het spruitstuk
Cilinderkop met gehele aanbouw aan de achterkant geplaatst op het onderblok
Zo krap is het tussen schutboard en motor. Hiervan wordt geschreven dat je de turbo eerst moet demonteren. Hoe, staat nergens beschreven
Volgens mij is het onmogelijk bij de ‘110’ uitvoering. Je kunt er niet met gereedschap bij, zelfs niet met je vingertoppen.
Wordt vervolgd.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Mooi werk Alfred!
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Echt wel! Respect man!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Kan niet anders zeggen dan: goed werk!
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zelf zou ik die EGR zooi hebben weggelaten.
Maar hulde voor dit professionele werk.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 6156
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
‘t Ziet er top uit!
Bedankt voor alle reacties.
@JanSr, die EGR zit er wel op maar is uitgeschakeld. Verwijderen vraagt veel meer werk.
Ik ben zelf niet helemaal enthousiast omdat ik niet weet hoe het met de afdrukken in het cilinderblok gaat aflopen.
De klus is nog steeds niet volledig af. Vanavond heeft de motor al wel even gedraaid.
Morgen wil ik het verder afbouwen. Dit is nu de tweede keer dat ik de motor open heb gehad.
Toch is dit niet mijn vak en heb me opnieuw behoorlijk geërgerd aan de sleutelonvriendelijkheid van deze wagen. Niet alleen de zeer beperkte sleutelruimte, maar ook de volgorde van montage die lang niet altijd intuïtief is. Dan heb je een stuk opgebouwd en kan alles weer los omdat je daarna ontdekt dat bouten alvast ingeschoven hadden moeten zijn voor een ander onderdeel.
De motorsteun met trekontlasting heb ik wel 5x los en weer vast gehad. Om een stuk plastiek aanzuigbuis langs de motor naar de turbo te krijgen moet het blok kantelen! En plastiek kapje over de distributie als afwerking past niet, hiervoor moet eerst de motorsteun er weer af.
De distributie heb ik nu ook ververst en wil hierna niet meer aan deze motor sleutelen.
Net als vorige keer ben ik na zo’n klus een beetje ‘Citroën af’ en moet hiervan weer herstellen. Het zal opnieuw snel vergeten zijn als ik straks weer over de wegen zweef.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Ohja, nog iets.
Bij montage bleek dat de koelslang van thermostaat naar radiator een zwakke plek heeft.
Dus gelijk even een nieuwe bestellen. Npf, niet meer leverbaar.
Dan maar naar het afbraakcentrum.
Xantia? Nee, dat hebben we allemaal opgeruimd, dat is verleden tijd.
Dan eentje van de C5, nop is anders.
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.