Net voordat we de Aniscakloof inreden (Spaanse Pyreneen) kreeg ik het STOP teken en de melding dat de motor oververhit was.
Gelukkig kon ik de auto snel aan de kant zetten zodat schade kon worden voorkomen.
Na contact met de ANWB waren wij met een taxi en de C6 op een bergingswagen binnen het uur!! van de plaats des onheils….
Prima service van het steunpunt in Barcelona!
Twee dagen later was de C6 gerepareerd tegen betaling van €203 voor het thermostaathuis en €208 voor nieuwe remblokken voor.
Het kapotte onderdeel werd meegeleverd en was over een lengte van zo’n twee centimeter open gescheurd.
Zo’n zwaarbelast kunststof onderdeel zo fabriceren is vragen om problemen, het bestaat namelijk uit meerdere delen die of geschroefd of gelijmd/gelast met elkaar verbonden zijn.
Onze auto heeft nu 172.000km gelopen en dat in 8 jaar tijd.Ik heb begrepen dat (bijna) iedere C6 op een moment met dit mankement te maken krijgt?
Zijn er meer zaken die je eigenlijk bij een een bepaalde kilometrage preventief moet vervangen om niet stil te vallen?
Alle lof ook voor de Citroengarage in Barbastro waar het uurtarief op €39 ex btw lag.
Ik ben wel benieuwd of dat ook terug te vinden is in de gerekende bedragen…. wat zou ik in Nederland zijn kwijtgeweest??
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Wat te denken van achterstandig onderhoud.
Remblokken die “plotseling” versleten blijken op een verre vakantie ?
Hallo Andre,
De remblokken hadden nog enkele duizenden kilometers mee kunnen gaan, maar omdat de auto toch in de garage was…..
Er was dus geen sprake van achterstallig onderhoud!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225539/
Daar zie je een rijtje zaken die je het best in combinatie kan vervangen.
Ik zit intussen op 290.000 km, al een tijd zonder storingen. Afkloppen dus maar.
Wel raadselachtige dingetjes. Plots deed de cruise control het niet meer. Na het langdurig indrukken van de Dark knop weer wel. Dat is kennelijk een werkzame reset.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Bij haperen CC gewoon dreun op het stuur geven, werkt bij mij altijd! Werkte ook bij de C5 al trouwens…
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Bij mij werkt de cc weer als je de stuurvergrendeling lost, dan het stuur laat zakken en daarna met een flinke klap weer in de uiterste stand zet!
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013
Die thermostaathuisjes zijn inderdaad een hardloper de laatste maand. Wij hebben er al veel vervangen. Voorlopig zie ik geen mogelijkheid om deze zo aan te passen dat ze nooit meer defect raken.
Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zou je er eentje voor mij kunnen bewaren? Ik wil mijn tanden daar wel eens op stukbijten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik werd op mijn wenken bediend. De laatste paar dagen condensplekken op de voorruit aan de buitenkant.
En daarna loeiende koelventilatoren na het stoppen.
Dus koelwater checken, en ja hoor, tank leeg. Weer zo’n heerlijk moment waarop je dat koelwaterniveau alarm mist.
Zo op het eerste gezicht weinig te vinden, maar bij nauwkeurige inspectie nattigheid bij het thermostaathuis.
Met de dop van het reservoir los en met bijvullen kan je het nog wel een paar dagen uithouden.
Vandaag de nieuwe in huis.
Meteen al is te zien dat de “lijmnaad” niet perfect gevuld is rondom, zie midden in het beeld:
Deze kerf is de inleiding tot het scheuren van het huis. Dat kan 100.00 km duren, of misschien wel 300.000. Maar het is gewoon een volkomen verkeerd ontwerp en dan ook nog slordig gefabriceerd.
Alle koelwateronderdelen (op de expansietank na) hebbend iedere start te maken met een koud-warm cyclus tot 90 graden en een drukloos-druk cyclus, die ongeveer gelijk op gaan.
Ik weet niet hoe vaak zo ‘n cyclus optreedt per 100.000 km, maar daar kunnen we wel een slag naar slaan. Bij 20.000 km per jaar en dagelijks gebruik komen we op 365 maal per jaar x 2 (woon-werk) + het aantal malen extra per dag. Voor de een is dat veel, voor de ander wat minder. Voor bij ligt dat toch wel op 4 extra starts per dag extra. Dus 6 starts x 365 = 2.190, zeg 2.000 starts per jaar, dus na 100.000 km is dat 10.000 cycli in 5 jaar. Voor de orde van grootte best een getal om wat van te vinden.
Dat een industrieel gemaakt massaproduct het begeeft na ca 10.000 cycli is kwalijk. Het betreft hier geen slijtageproduct als remblokjes, maar een integraal deel van een motor, waarvan je tegenwoordig een levensduur van 400.00 km of 15 jaar normaal begint te vinden.
Bekijken we het ding nader dan zien we dat het uit twee delen is gemaakt van vezelversterkte kunststof. Deze delen worden dan op elkaar gelijmd.
Een IO student die een dergelijk ontwerp maakt voor de geschetste toepassing: wisselende temperaturen en druk zou een klinkende onvoldoende verdienen. Kunststoffen zijn daarvoor ten ene male ongeschikt. Men dient daarvoor te kiezen voor spuit gietwerk in een of ander metaal, meestal aluminium.
Wat het nog erger maakt is de lijmnaad. Wat kunststof ongeschikt maakt is kruip en relaxatie, een lage vermoeiingssterkte, nog verergerd door grote temperatuursafhankelijkheid. Met een simpele ingreep zou je de helften met bouten kunnen verbinden met een O ring ertussen.
Bij dit alles geldt ook nog dat het ding op een dieselmotor zit, die de feestvreugde verhoogt door de venijnige trillingen die diesels kenmerken.
De montagetijd schat ik in op ca twee uur, de kosten dus het dubbele van het onderdeel zelf.
Kortom; als ik er zin in had zou ik Citroen voor de rechter dagen op grond van conformiteitsperikelen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
JanSr schreef:Zou je er eentje voor mij kunnen bewaren? Ik wil mijn tanden daar wel eens op stukbijten.
Ik had dat ding in mn hand bij Johan, maar vergeten om em voor je mee te nemen, jan…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Kleine correctie:
JanSr schreef:Dat een industrieel gemaakt massaproduct het begeeft na ca 10.000 cycli is kwalijk.
Mijn C6 zit tegen de 300.000 km, dus bij mij ging het ding na 30.000 cycli kapot (als het tenminste de eerste is).
Maar ook dat verandert niets aan het verhaal, want vermoeiingssterkte verloopt logaritmisch: 1.000 - 10.000 - 100.000 - etc. Het verschil tussen 10.000 en 30.000 is vermoeiingssterkte-technisch gezien dus gering.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het er uit slopen is minder erg dan ik vreesde.
Toch ging het mis en wel in het verlengde van mijn kritiek op de technische criminaliteit zoals vermeld.
Bij het lashalen van de koelwaterslang die naar het achterste schuine pijpje loopt kreeg ik de veerklem niet zomaar langs het pijpje en één of ander aluminium uitsteeksel ernaast. Zonder kracht van enige betekenis scheurde dat pijpje.
Het blijkt van zeer inferieure rotzooi te zijn gemaakt. Op de watersportvereniging waar ik lid ben hebben we een Oostduitse patrouiileboot van het type waarmee Vopo’s op hun landgenoten joegen. Het is in gebruik als startschip. Er staat een IFA diesel in die goed loopt en goed rookt zolang hij koud is. Een enkele keer moet er iets vervangen worden en dan komen er pakkingen en dergelijke tevoorschijn van hetzelfde, uit lompen en fenolhars geperste rotzooi. Dat breekt onder je handen.
Dit pijpje ook.
Bij voorzichtige pogingen dat pijpje van het themostaathuis te trekken brak vrijwel spontaan ook het schuine pijpje van het huis.
Als je probeert te begrijpen hoe dat aan elkaar heeft gezeten snap je niet dat je er het einde van de straat mee haalde.
Het huis zelf is op die beruchte naad zo te zien nog dicht.
Wel benieuwd of het zo juist gekochte huis even inferieur is.
Morgen ga ik een mooi messing pijpje maken en hopen dat de plestik rotzooi er omheen het even uithoudt.
En daarna ga ik een echt thermostaathuis maken, ook van eerlijk messing of zo.
Zo moeilijk is dat niet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Na een bak koffie en een stukje krant toch nog een beter idee: gewoon een stuk slang maar dan wat langer direct tussen dat vreemde tuutje van het thermostaathuis en dat alu leidinkje dat vooraan het blok de diepte in gaat.
In Twente zeggen ze : de domste boeren kweken de dikste aardappels.
Het omzeilt al die fragiele fratsen. Met een veerklem vastgeklemd aan het huis. Dan valt ook op waarom dat af fabriek niet zo zit.
je kan dan niet zonder meer de bout daar onder vastdraaien.
Met enige vasthoudendheid, ring-steek 8 en een ingekort dopsleuteltje 8 lukt het goed.
De EGR leiding vanaf de achterste cilinderkop is echt vervuild, de voorste hoegenaamd niet. Dus de achterste EGR klep is een kwestie van tijd. Vraag:
Zou je die straffeloos kunnen afbinden, of krijgt de ecu twee afzonderlijke signalen van voor en achter?
Inmiddels zit de boel weer in elkaar, de auto rijdt prima.
Inderdaad te doen in een uur of twee, als je geen extra gedonder tegen komt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Echt interessant, dit.
Hoe dingen gemaakt worden (a la wegwerpcultuur) of zoals vroeger veel doordachter met het idee om lang mee te kunnen gaan. Dit is een mooi voorbeeld van een wegwerpcultuur ding dat goedkoop en dom onttworpen is qua materiaal keuze en zeker Citroen C6 - topmodel- onwaardig. Wie wil nu een AMWB hulp inroepen en ergens met pech komen te staan met de wetenschap dat een dom plastic ding dat gaat lekken in zo’n mooie auto….
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik had al een afspraak vandaag bij Johan Oldenhage om de wielen met zomerbanden te laten monteren en dat kwam goed uit.
De laatste 3 dagen rook ik in de auto al een beetje een luchtje, letterlijk. Gisteravond zag ik een beetje walm rondom de rechterkoplamp onder de motorkap vandaan komen en spoedig daarna reed ik zonder verwarming in de auto. Dan wordt het snel heel koud binnen. Koelwater, dat was me meteen duidelijk. Dacht aan de roestpijp maar die was nog gecontroleerd.
Vanmorgen vroeg heel rustig, opnieuw zonder verwarming, naar Nieuw Vennep gereden. Gelukkig geen temperatuuralarm gekregen want dan had ik op de A1 of de A10 moeten stoppen. Geen pretje lijkt me.
Bij GJO aangekomen, wist Brian het meteen: thermostaathuis lek. Ik had hem op mijn lijstje staan bij de d-riem wissel over 60.000 km, maar dat heeft hij dus bij lange na niet gehaald…
Gelukkig was hij niet zodanig gescheurd dat ik in een klap mijn koelwater kwijt was, maar er sijpelde wat koelwater uit. Zoals gezegd, geen temperatuuralarm gehad, dus hopelijk geen motorschade opgelopen.
zit deze zowel op de diesel als op de benzine?