Hallo
mijn koplampen van mijn c5 hdi break werden afgekeurd omdat er geen sproeiers opzaten
2 jaar terug gewoon goed gekeurd hoe kan dat
un moet er een nieuw gedeelte geplaats worden of wat anders er zijn geen koplampsproeiers
berwi
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1576.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Woon je in NL of BE?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Of Spanje?
ls je xenon koplampen hebt hoor je koplampsproeiers te hebben (en geintegreerde hoogteregeling) zonder is dat niet verplicht. Wordt dus soms over het hoofd gezien bij de controle.
To err is human, not to err is divine.
In Nederland is dat tijdelijk zo geweest maar inmiddels niet meer, zie de Staatscourant op URL https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2011-19193.html en zoek even op ‘hoogteverstelling’.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Ik lees: minder dan 2000 lumen, dan niet.
Een C5 met Xenon heeft een typegoedkeuring met sproeiers en hoogteverstelling, dat verandert niet, zelfs niet door deze aanpassing van de reglementen.
To err is human, not to err is divine.
renee ik woon in spanje
berwi schreef:renee
Zag ik
Blijft: Als je geen xenon lampen hebt heb je geen koplampsproeiers nodig, wat heb je ?
To err is human, not to err is divine.
xenón
Je moet even lezen wat er staat Citroenmgz, namelijk dat artikel 116 en 118 vervallen zijn. Dat van die 2000 lumen doet niet terzake (want dat gaat over de typegoedkeuring, niet over de permanente eisen). Maar aangezien het in Spanje is (met naar ik aanneem een spaans kenteken) doet het voor TS helemaal niet terzake wat er in de NL wet staat.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1576.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Maar ja, gelden die regels dan ook in Spanje?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Voor een auto met NL-kenteken wel en voor een auto met ES-kenteken weet ik het niet. Je kan je auto met NL-kenteken in Spanje laten keuren (zie http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2012/10/16/spaanse-apk-voor-nederlandse-voertuigen.html) en ik neem aan dat ze dan de NL’se norm hanteren.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Zijn we hier niet aan het speculeren ?
Als de auto in NL geregistreerd staat moet ie aan de NL eisen voldoen. Als een service voor overwinteraars kun je dit ook in Spanje laten keuren. Maar dat blijft een APK naar NL regels.
De NL APK eisen zeggen niets (meer) over koplampsproeiers. Dat de typegoedkeuring er wel om vraagt is dus niet relevant. Daardoor kun je nieuw geen auto kopen met xenon zonder die dingen, maar daarna mag je doen wat je wilt. En retrofitten is in NL dus ook geen probleem. Je loopt pas weer tegen typegoedkeuring aan als je een auto probeert in of uit te voeren.
Hoe de spaanse lokale keuringsregels zijn weet ik niet. Onze buurlanden zijn in elk geval een stuk strenger.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
O.K., artikel 116 en 118 zijn vervallen.
Berwi kan dus het beste met een uitdruk uit de staatscourant ( zie post van T(h)ijs) en de pagina uit het reglement van de RDW naar de APK keurder gaan ( in Spanje), en claimen dat die sproeiers niet meer nodig zijn.
Uit: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/BijlageVIII/geldigheidsdatum_19-08-2014
Daar staat:
*******
Afdeling 2. Gasontladingslichtbronnen
Artikel 115
Gasontladingslichtbronnen zijn lampen die gevoed worden door een (veel) hogere spanning dan de boordspanning. Er is in ieder geval sprake van een gasontladingslichtbronnen indien:
a. de lichtopbrengst van het dimlicht pas een moment na het inschakelen op maximale sterkte is;
b. de voedingsspanning van de dimlichtlamp verzorgd wordt via een hoogspanningstransformator, al dan niet voorzien van het volgende symbool:
244476
Artikel 116
[Vervallen.]
Artikel 117
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.
Artikel 118
[Vervallen.]
*************************
Als je keurmeester een kwaaie dag heeft dan komt hij hier mee terug: ( uit http://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas/Wijzigingen-aan-een-auto.aspx ).
Eisen bij wijziging
De wettelijke basis voor het beoordelen van een wijziging is te vinden in hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen. De RDW toetst de aspecten, die geraakt worden door de wijziging, AAN DE EISEN ZOALS DIE GOLDEN TEN TIJDE VAN DE EERSTE TOELATING VAN UW VOERTUIG. Dit is niet van toepassing bij een wijziging naar elektrische aandrijving en inbouw van een gasinstallatie. In dat geval wordt getoetst aan de eisen die gelden op de dag van de wijzigingskeuring.
Heeft uw voertuig een datum eerste toelating van na 31 december 1997, dan toetst de RDW op:
de toelatingseisen, zoals vermeld in bijlage IV van de Regeling voertuigen, en op
de permanente eisen zoals vermeld in hoofdstuk 5 van de Regeling voertuigen.
Als uw voertuig een datum eerste toelating van voor 1 januari 1998 heeft, dan toetst de RDW op de permanente eisen.
Als u bij de wijziging van uw voertuig componenten uit een typegoedgekeurd donorvoertuig heeft gebruikt, kan de RDW besluiten om minder aspecten te beoordelen.
Groet en succes.
To err is human, not to err is divine.
Kan ik ook terug gaan naar gewone verlichting en is dat te doen
want ze vragen hier een hoop geld voor de reparatie van de sproeiers
terug naar gewone verlichting is ook mogelijk
trouwens het is een spaanse auto
berwi