Totaal aantal Berichten: 3438
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
In de C5 is weer goed zichtbaar waar de invloed van Peugeot zich deed gelden. Eerder zagen we dat bij de stuurbekrachtiging bij de eenvoudige XM’s en de Xantia. Een “standaard” Peugeot stuurbekrachtiging, met een “eigen” pompsectie, maar nog wel met LHM.
Bij de C5 nam men afscheid van het remsysteem zoals dat vanaf de DS in het hydropneumatische universum werd geleverd. Met onder meer het belastingsafhankelijke remsysteem achter, dat nooit door enig ander systeem werd geëvenaard.
En uiteraard het echte DS servogevoel, een keihard rempedaal met een slag van ca 3 mm., dat zich toch zeer precies liet doseren.
Weinigen realiseren zich, dat de echte DS rijder altijd zijn hak op de grond houdt. Vanaf plankgas hoef je je voet alleen maar een beetje naar links te draaien om op het rempedaal te komen, dat een cm lager zit dan het gaspedaal in “plankpositie”.
Veiliger kan het niet.
Allemaal weg georganiseerd als gevolg van “marketing”.
Later werd het systeem “aangepast” aan de normen van de standaard auto, door een veer in te bouwen tussen pedaal en servoklep (XM en Xantia). Met het verfoeilijke zompige gevoel van de wokkelauto als resultaat. Die veer verving ik ook altijd door een staaf van dezelfde lengte, met een keihard rempedaal als resultaat. Maar al in de XM en de Xantia helaas hoger dan gaspedaal plankgas, zodat je je voet eerst moet optillen voor je kan remmen. (WAAR is de RDW???)
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-10-2013
- C5 2.2 HDi Break Exclusive automaat
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
JanSr schreef:
...Weinigen realiseren zich, dat de echte DS rijder altijd zijn hak op de grond houdt. Vanaf plankgas hoef je je voet alleen maar een beetje naar links te draaien om op het rempedaal te komen, dat een cm lager zit dan het gaspedaal in “plankpositie”..........
...... Maar al in de XM en de Xantia helaas hoger dan gaspedaal plankgas, zodat je je voet eerst moet optillen voor je kan remmen. (WAAR is de RDW???)
Ja, het is dat je het zegt! Ik had dit ook in CX’en en vond het toen al een bijzonder veilige vinding van Citroen.
Bij een half ingetrapt gaspedaan zat je op gelijke hoogte met het rempedaal…
Dat ben idd later nooit meer tegengekomen.
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos.
Ik ga er vanavond mee bezig Ik hoop dat ik snap hoe ik de dikte van de ring goed kan meten en hier dan ook iets op kan verzinnen om deze pas te maken
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
JanSr schreef:In de C5 is weer goed zichtbaar waar de invloed van Peugeot zich deed gelden. Eerder zagen we dat bij de stuurbekrachtiging bij de eenvoudige XM’s en de Xantia. Een “standaard” Peugeot stuurbekrachtiging, met een “eigen” pompsectie, maar nog wel met LHM.
Bij de C5 nam men afscheid van het remsysteem zoals dat vanaf de DS in het hydropneumatische universum werd geleverd. Met onder meer het belastingsafhankelijke remsysteem achter, dat nooit door enig ander systeem werd geëvenaard.En uiteraard het echte DS servogevoel, een keihard rempedaal met een slag van ca 3 mm., dat zich toch zeer precies liet doseren.
Weinigen realiseren zich, dat de echte DS rijder altijd zijn hak op de grond houdt. Vanaf plankgas hoef je je voet alleen maar een beetje naar links te draaien om op het rempedaal te komen, dat een cm lager zit dan het gaspedaal in “plankpositie”.
Veiliger kan het niet.
Allemaal weg georganiseerd als gevolg van “marketing”.
Later werd het systeem “aangepast” aan de normen van de standaard auto, door een veer in te bouwen tussen pedaal en servoklep (XM en Xantia). Met het verfoeilijke zompige gevoel van de wokkelauto als resultaat. Die veer verving ik ook altijd door een staaf van dezelfde lengte, met een keihard rempedaal als resultaat. Maar al in de XM en de Xantia helaas hoger dan gaspedaal plankgas, zodat je je voet eerst moet optillen voor je kan remmen. (WAAR is de RDW???)
Erg late reactie van mij hier op, maar sinds 2 maand heb ik ook een C5 break uit 2006, bij gebrek aan de mogelijkheid om een echte Citroën te kopen en het hele gedoe met de LEZ…
Reden van mijn reactie is dat de hierboven gequote mening van JanSr de nagel op de kop is, en ik er hetzelfde over denk.
Het groene systeem was uitzonderlijk en stond bij de Xantia wat het laatste model was hiermee volledig op punt, het is dan zeer spijtig dat dit bij de C5 zo veranderd is en nog erger dat het achteraf helemaal is afgevoerd waardoor de hoofdreden om nog een Citroën te kopen er ook niet meer is.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Zeker Trxke en Jansr, ook mijn idee. PSA heeft een plank uiteindelijk flink misgeslagen. In mijn omgeving vroeg iemand regelmatig “ Jeroen, welke auto zal ik kopen?”. Zo heb ik best wel veel Citroens aan de man/vrouw gebracht. Met de huidige serie lukt me dat echt niet meer. Ik mompel dan wat als “misschien comfort en CAC” en hoop dat ze verder niet doorvragen over KIA en consorten.
En nu de vooruitstrevende (let maar op, het wordt een stadse 2CV hit) AMI dan als eerste hier in NL in de markt wordt gezet als Opel, dan zakt mijn broek nog veel verder af.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nog even, voor de heren nostalgisten, over dat remsysteem: de reden dat een C5 en C6 geen gecombineerd hoge druk remsysteem-veersysteem meer hebben ligt niet in de “marketing” maar in strengere Europese toelatingseisen. De systemen moeten gescheiden zijn.
Wat comfortabel veren betreft: dat heb ik zeer recent opgelost met de aanschaf van een luchtgeveerde moderne Mercedes. Met niveauregeling.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Mercedes is voor mij echt geen alternatief. In mijn buurt: hoe groter de woonwagen, hoe groter de ster op de auto. En ik woon in een huis
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb jij iets tegen mensen in een woonwagen ofzo?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Da’s jouw conclusie
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Mercedes is ook voor mij geen alternatief en zelfs kompleet uitgesloten.
Moest ik echt gewoon mijn zin kunnen doen bleef ik gewoon doorrijden met de CX en Xantia, maar gezien het extreme groen linkse beleid hier in BE is dat helaas niet mogelijk zonder u blauw te betalen aan taksen en boete’s op de “uitstoot”
Een nieuwe Citroën kan mij echt niet bekoren dan kijk ik eerder naar Peugeot of Renault of zelfs Alfa.
Het is erg om zeggen maar met het stopzetten van de hydropneumatische vering en het lanceren van de DS reeks als apart merk hebben ze voor mij de deur dicht gedaan.
Dat gezegd zijnde blijf ik altijd een groot liefhebber van de “oude modellen” en de C5II desondanks zijn gewoon remsysteem en servo kan daar ook nog bijhoren.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 7780
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Jeroen Simons schreef:Da’s jouw conclusie
En niet eens zo’n vreemde. Van dit soort stereotypering wordt niemand wijzer of beter.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9380
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
waterman schreef:de aanschaf van een luchtgeveerde moderne Mercedes
Ha! Uiteindelijk toch een vrachtwagen gekocht.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Die gietijzeren zijn en stijver en goedkoper.
China 0305: Als je C5 van 2005 is dan lijkt me dat wel origineel: Citroen zat toen al lang in China en op de centen werd toen ook al gekeken.
Ze maken zeker goede producten in China, maar je weet nooit wat goed is en wat niet, d.w.z. slechte namaak. Op Ali…. vindt je vrijwel alleen slechte namaak, en als je geen vloeiend Mandarijn spreekt kom je daar nooit achter, of te laat als je het in je handen hebt
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
waterman schreef:Nog even, voor de heren nostalgisten, over dat remsysteem: de reden dat een C5 en C6 geen gecombineerd hoge druk remsysteem-veersysteem meer hebben ligt niet in de “marketing” maar in strengere Europese toelatingseisen. De systemen moeten gescheiden zijn.
Wat comfortabel veren betreft: dat heb ik zeer recent opgelost met de aanschaf van een luchtgeveerde moderne Mercedes. Met niveauregeling.
Zoiets staat me ook bij, maar ik geloof dat de eis niet zozeer is dat de systemen gescheiden moeten zijn, maar dat er een actief systeem niet meer toegestaan is, omdat je bij een passief bekrachtigd systeem in theorie altijd kunt blijven remmen. Wat natuurlijk ook onzin is, wat dat kan ook kapot. Sterker nog ik vind het remsysteem in mijn dagelijkse wokkelauto veel onveiliger dan dat van mijn hydropneumatische auto’s. Zodra de motor uitvalt heb je direct bijna geen remvermogen meer, je hebt dan in feite een blok beton nodig. En de handrem kun je ook niet meer gebruiken, lekker veilig al die veiligheidsvoorschriften. En die motoruitval is me ook een keer overkomen omdat de spanningsregelaar was gaan hemelen, en dan heb je weinig resterende kilometers meer. Gelukkig wel voldoende ruimte… Met je hydropneumatische systeem kun je rustig nog een keer of 20 met volle kracht remmen…
En een (constant volume) luchtveersysteem geeft een andere veerkarakteristiek dan een (constant gashoeveelheid) hydropneumatisch systeem, wat automatisch relatief stugger gaat werken bij toenemende belading….
Dus het is niet alleen nostalgie.
Eens met dat laatste, wanneer je zoals bij de eerste C4P zo’n element toepast.
Maar de nieuwere en duurdere hebben luchtvering met meerdere kamers, dan kun je ze ook progressiever maken.
En met adaptieve dempers is dat ook goed te regelen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor