Hallo, heb eindelijk besloten om aan de birotor te gaan werken, en hem weer rijdend te krijgen.
De eerste problemen: Contactpunten geoxideerd, en daarna oude benzine. Contactpunen afgeschuurd, benzine tank leeggepompt ( toch gemakkelijk een electrische benzinepomp) en nieuwe benzine erin. Daarna naar de LHM gekeken, zat gemengd met motorolie, dus dat ben ik nu aan het schoonmaken. ( De vorige eigenaar was geen Citroen kenner). In principe doet die motorolie geen kwaad, maar de viscositeit lijkt nergens op in vergelijking met LHM.
Wat ook een probleem was is de hoogteregelaar achter: Die heeft hij proberen te vervangen, maar de klus nooit afgemaakt. Nu heb ik dus eens goed gekeken, het plastic stangetje weer vastgezet, maar ik denk dat er iets verbogen is.
Ik heb een foto gemaakt, wie kan me helpen of dat zo hoort, of dat de beugel die door de stang van de hoogteregeling bedient wordt zo goed staat? ( sorry weinig ervaring met GS’en).
Overigens een birotor is echt een hybride: Het lijkt een GS maar de complete voortrein is van een CX, met een C-matic als in een CX en natuurlijk een 2 schijfs wankelmotor.
To err is human, not to err is divine.
Ik heb alleen twee foto’s van de hoogtregelaar bij mn eigen gs dus misch zie je iets nuttigs.
Moet je met een gs wankel nou nog mengsmering tanken of zit de olie bij de gs al in een apparte tank?
Gr. Wim.
Wim: Da’s precies wat ik zocht ! Ik moet de zaak dus terugbuigen, want het staat hartstikke scheef. Bedankt.
De motor van een Birotor is een verdere ontwikkeling van de motor uit de RO80: Beide motoren hebben een olie-doseur systeem dat olie “druppelsgewijs” toevoegd in de carburateur en daar wordt gewone motorolie voor gebruikt. ( Vandaar dat je officieel nooit hoefde te verversen, bijvullen was genoeg… ).
In principe werd zo rond de 0.5 % olie toegevoegd, ik zou dat geen mengsmering noemen. Je moet wel regelmatig het olieniveau controleren, vandaar dat ze een ingenieuze olie-stand meter hebben ingebouwd, die met onderdruk werkt.
Te zien op de foto achter de versnellingspook rechts, met in het midden de drukknop om te bedienen.
De eerste wankelmotoren liepen inderdaad op mengsmering, maar daar is men snel van afgestapt.
Ik moet nu eerst door de technisch controle, dan moet ik echt iets aan het interieur doen ( heeft bij de opslag een muis in gewoond), en dan komt het exterieur aan de beurt ( zal weg volgend jaar worden).
Volgende vraag: Is er nog goed aan een Triplex ( gelaagde) en getinte voorruit voor een GS te komen?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die niveau meter zit ook in de eerste CX’en! Een ruit ligt nog wel bij de club denk ik.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi project en helemaal gaaf dat die weer op de weg komt!
Heb je misschien ook wat foto’s van de auto? Hoe is de staat verder?
Succes met het opknappen!
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Ik ga dit project volgen! Want naast Citroën liefhebber ben ik ook een groot liefhebber van de NSU Ro80.
Succes met de werkzaamheden!
Foto is bijgevoegd, “dans son jus” zou je zeggen.
Deze Birotor is uit 1975, een late dus, ik kom nog wel achter de precieze data via het conservatoire, heb net een COC aangevraagd.
De kleur is bi-ton, d.w.z. brun scarabee aan de onderkant en beige tholonet aan de bovenzijde, en er zit een fabrieks schuifdak in.
Deze birotor is sinds 2001 in Nederland, ik heb hem sinds 2006. Hij is bij de invoer uit Frankrijk APK gekeurd en daarna nooit meer.
De vorige eigenaar wilde hem gaan gebruiken en besloot toen dat hij al een RO80 had die prima was, en een kleine collectie Audi en NSU auto’s, en dat een birotor “overbodig” was als ik me goed herinner, hij had ook een LHM lekkage gehad aan de achterste hoogteregelaar en dat beviel hem minder.
Ik heb alleen oppervlakkige roest vastgesteld op de deurranden bij de ruiten en aan de spatbordranden waar kleine parkeerbeschadigingen zichtbaar zijn. Verder is de lak dof, dus die ga ik eens oppoetsen en dan kijken we wel verder. De onderkant enz. is echt hard.
De originele gelijmde voorruit is ooit eens vervangen door een “gewone” die in een rubber zit. Daarom mijn vraag naar een voorruit, want die gelijmde geeft ook meer stijfheid. Voor zitten er gordels in, ik ga er dus acht ook gordels in zetten ( vervoer van de kids), advies daarover is welkom.
Er zijn maar 873 ( of 874) birotors gebouwd en verkocht in Frankrijk, in Nederland was de verkoop al voorbereid, er is zelfs technisch documentatie in het Nederlands van Citroen. Toen Citroen overgenomen is door de vorming van PSA werd als eerste de stekker uit Comotor getrokken ( de samenwerking met NSU voor een wankel motoren fabriek in Saarlouis voor NSU en Citroen waarin Citroen miljoenen geinvesteerd had), en daarna uit de birotor. Citroen heeft iedereen die een Birotor had een “offer you can’t refuse” gegeven om de Birotor’s terug te kopen, voornamelijk om van de 10 jaar na-levering van onderdelen af te komen, want door de opheffing van comotor waren de motoren een groot probleem geworden, al de rest zijn eigenlijk CX of GS onderdelen, met misschien een kleine wijziging. Ruim 500 kopers van een Birotor hebben het aanbod aangenomen ( er was geen standaard aanbod, maar blijkbaar kreeg je een gigantische korting op de koop van een nieuwe CX, afhankelijk van de staat van de auto). Het zijn vooral “diehard eigenaren” en de garagehouders die een Birotor hadden als demonstratie wagen die de auto’s niet ingeleverd hebben, zij moesten tekenen dat ze ( tegen vergoeding denk ik) akkoord gingen met de stop van de onderdelenlevering. Die teruggekocht Birotor’s zijn officieel allemaal vernietigd, d.w.z. er is met een pen een gat in de motoren geslagen, en daarna zijn ze ruim 10 jaar ten zuiden van Parijs op een terrein buiten gestald. Na vele jaren had men besloten dat terrein te ontruimen en zijn er vele Birotor’s in de schredder terecht gekomen, maar blijkbaar zijn er ok enkele toen weer verkocht als “epave”. 10 jaar buiten staan lijkt me geen goed idee voor een GS.
Er zijn volgens de RDW nu nog 3 Birotor’s in Nederland, want ik woon in Belgie en kan hem niet in Nederland houden, maar dat wil niet zeggen dat ik niet af en toe in Nederland op een meeting zal verschijnen. Gezien het verbruik is een Birotor geen ideale auto voor lange afstanden. Ik heb in de jaren 90 al eens gekeken naar de aankoop van een RO80, maar had toen ook andere auto’s, en later leek me een Birotor beter passen, maar die zijn er niet veel. Toen ik in 2006 dan ook de kans kreeg deze te kopen liet ik die niet lopen, ook al wist ik dat er jaren over heen konden gaan voordat ik er tijd voor zou hebben. Dat gaf me ook de tijd om de handboeken te zoeken.
De motor is niet origineel, hij heeft een te hoog serie nummer, maar dat stoort me niet. Ik moet eerst nog een uitlaatgas afvoer in m’n garage maken voordat ik hem opnieuw ga starten, want Birotors staan er om bekend dat ze de eerst minuten na de start nogal wat rook produceren, kan ik dat meteen ook gebruiken voor de SM.
In Citroen terminologie is een Birotor een GX serie GG, maar het project om de Birotor te maken heette project GZ. Het originele plan bij Citroen was om de CX uit te rusten met een Wankel Motor en zelfs een 3-schijfs. Omdat de verkopen van de DS achteruit liepen was er heel veel druk om de CX zo snel mogelijk op de markt te krijgen. Vandaar dat de voortrein van de CX met wankelmotor in een GS geplaatst werd. Commercieel was de Birotor een ramp voor Citroen, maar ik hou graag de lelijke eendjes van vroeger in ere.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 14-06-2010
- SM 2,7 Carb.
- C6 (2005-2012) 2.2 hdif exclusive
- ID/DS 23 injection electronique Pallas
- Saxo vts 1.4
- GS/GSA 1220 Pallas
- Xantia 1.9 TD Break
zit de voorruit van een GS niet altijd in een rubber en dus niet gelijmd?
nieuwe ruit: http://www.franzoesische-klassiker-shop.de/epages/63117739.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/63117739/Products/19003
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Leuk Peter! Ik ken iig 1 birotor ( ex ) eigenaar in NL
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi verhaal en ziet er op het eerste gezicht nog best redelijk uit!
Maar Brun Scarabee aan de onderkant en Beige Tholonet aan de bovenzijde, zijn ze zo origineel geleverd?
Ik dacht namelijk dat ze maar in 1 combi geleverd waren en dat is precies andersom dus Beige Tholonet aan de onderkant. Al moet ik wel zeggen dat ik jouw combi inmiddels al vaker heb gezien.
Er waren er geloof ik ook 3 in Bleu Delta?
Als je de gegevens van het Conservatoire krijgt dan kan je het motornr ook controleren.
Ze zijn geïntroduceerd met 2 kleuren: beige tholonet en brun scarabee, en je kon kiezen uit egaal een kleur of bi-tone, zoals je wilde, boven donker of boven licht. ( Lijkt op alle kleuren als het maar zwart is….).
Om de verkoop op te krikken zijn er voor modeljaar 1975 4 kleuren toegevoegd, Bleu Delta, vert Nopal, Gris nacré et Brun de Santal, maar daar zijn er maar enkele van verkocht. De birotors zij gebouwd in Rennes le Janais. In totaal 847 gebouwd ( niet verkocht ?) waarvan de laatste 4 1975 ( lijkt op de SM).
Ik weet al van het conservatoire dat het motornummer niet origineel is maar dat vindt ik geen punt, ik heb liever een goed motor ( hoop ik dan) dan een originele.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Behalve een Bleu Delta heb ik nog nooit een BiRotor gezien in 1 volledige kleur. Eigenlijk altijd de bekende bi-tone varianten.
Idd maar hopen dat de motor goed is, weet je of er modificaties aan gedaan zijn?
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Prachtig project! Ik volg de voortgang hier met plezier. Succes!
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 17-11-2004
- ID/DS ds 20 hydraulique
- ID/DS ID19f
- HY H72 oprijwagen
Ken drie Birotors in mijn omgeving. Er staat er één niet rijdende in de Kop van Overijssel. Deze heeft bij mijn weten een Frans kenteken en is Brun Scarabee. In midden Drenthe staan er twee. De ene is volledig gerestaureerd en rijdend. De motor hiervan is gereviseerd door Van Rootselaar. Deze auto is uitgevoerd in Beige Thonolet. Op deze auto zitten geen nummerplaten; ik vermoed daarom dat er nog geen Nederlands kenteken op deze auto zit. Diezelfde eigenaar heeft een niet rijdende staan om te zijn voorzien van reservedelen voor de toekomst. Dit is een witte. Vreemd genoeg kom ik die kleur niet tegen bij de geleverde kleuren die hierboven genoemd zijn. Verder heb ik een jaar of drie geleden nog een Birotor gezien bij Garage Wielinga in Wommels. Mij staat bij dat die werd klaargemaakt voor een klant in Engeland.
Van Rootselaar in Bolsward is een begrip in de rotatiemotorwereld. Ik kan me voorstellen dat hij ook nog wel een enkele eigenaar van een Birotor kent. Lijkt de auto toch iets minder zeldzaam dan je zou veronderstellen op basis van de RDW-gegevens.
vriendelijke groet,
Mark
ex: ID19 Break 1961 SL-71-PK, DSpecial5 1973 12-YB-42, DS19 Pallas 1965 FN-44-96
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Ik denk dat ik een van de eersten was die met zo’n ding aan kwam zetten.
En wel in een behoorlijk verleden.
Ooit heeft er op dit forum van mij een verhaal over een Birotor gestaan. (Opzoeken dus..!!)
Gekocht van de eerste eigenaar bij Nantes, die had de kenteken platen ingeleverd getekend,
geld ontvangen en mocht de GS houden voor collection, maar kon er dus zelf nooit meer mee rijden.
Maar wij wel, groene platen er op, betalen, starten, tanken, olie er in en naar Nederland tuffen met
een vrijwel nieuwe GS Birotor met maar 15.000 km op de klok.
Hij zou nog ergens moeten staan/rijden hoop ik..!!
De motor hebben we ooit opgeblazen, maar gewoon een nieuwe bij Citroen in Parijs besteld.
En die kwam ook nog, verpakt in een mooi krat, GS en krat met motor zijn toen ooit zo verkocht.
Ik vroeg het al eens eerder waar is hij gebleven.
En volgens mij waren ze vrijwel allemaal dezelfde kleur.
Volgens mij een mooi en zeldzaam bezit. Maar een complex geval.
Dus veel succes en ga dit natuurlijk volgen.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Visa GTI 115 schreef:
Ooit heeft er op dit forum van mij een verhaal over een Birotor gestaan. (Opzoeken dus..!!)
U vraagt, de redactie draait
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!