Vind ‘m wel wat op een audi TT lijken…..Grappig het woord audi komt ook voor in onderstaand stukje
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Van de voorpagina
DS: Divine!
Vandaag worden de Citroën- en DS-gemeenschap overspoeld met berichten over een nieuwe concept car: de Divine DS. Een concept dat, zo vermeldt het persbericht, het DNA van het nieuwe merk DS aan de wereld moet tonen. DNA dat, hoe kan het anders, zeker voor de helft van Citroën afkomstig is. Treedt de Divine DS in de voetsporen van haar illustere voorganger?
Het zal altijd wel zo blijven onder Citrofielen: noem de term DS en iedereen denkt aan het rijdende kunstwerk van André Lefebvre en Flaminio Bertoni. Bij de introductie van de DS-lijn viel er niet aan te ontkomen. Sterker nog, het leek er veel meer op dat er op werd aangestuurd. Bij de DS3 en elk volgend model kwamen de vergelijkingen weer boven en bij elk volgend model waren ze iets minder terecht. De Divine DS laat zien dat elke vergelijking met ‘de’ DS nu echt ophoudt. Het laatste bolwerk, namelijk dat DS een positie als premium Citroën inneemt, wordt nu geslecht.
Het is deze keer zelfs helemaal andersom: we zien in de pers hoe de Divine DS qua uitstraling met Audi wordt vergeleken. Wij noteren daarbij dat de achterkant en de vensterlijn niet helemaal vrij zijn van Alfa Romeo-invloeden: houd maar eens een foto van de Brera naast de Divine DS en je ziet meteen wat we bedoelen. De schaardeuren van de Divine DS komen zelfs nogal akelig overeen met die van de Brera concept car uit 2002! Gelukkig ligt de Brera nogal aangenaam op het netvlies.
Anders dan de Brera en de huidige modellenreeks van Audi, maar in lijn met wat je van een concept car mag verwachten, is de vormgeving wat extremer. De Divine oogt, om er eens een Engels woord voor te gebruiken, ‘purposeful’. Een blik op het lijnenspel en je weet dat het er serieus aan toe gaat. Scherpe lijnen en glooiende vlakken wisselen elkaar af in een ontwerp dat duidelijk tot de betere van DS behoort. Hoogtepunt, letterlijk en figuurlijk, is het schubbendak, waarin transparante en dichte panelen elkaar afwisselen. Binnenin houdt die uitstraling niet op: het fraaie interieur is als een cockpit opgezet. We zien er nog een ander Anglicisme: een vierkant stuur. Na BMC’s Austin Allegro is zoiets niet meer vertoond.
De opzet van het merk DS komt echter vooral naar voren in het aankledingsconcept – want dat is het: eenvoudig in de folder een uitrustingsniveau kiezen en een aantal opties en accessoires bestellen is er niet meer bij. De Divine DS is totaal te personaliseren. Daarbij wordt niet bezuinigd op leveranciers: Seton-leer, Lesage borduurwerk en, houdt u vast, Swarovski kristal behoren tot de mogelijkheden. Hoe dat past bij een auto met de uitstraling van de Divine DS is iets waarover we graag de foto’s laten spreken.
Veel interessanter is dat het interieur van de Divine in een handomdraai met diverse ‘maatpakken’ kan worden aangekleed. Het ‘Mâle’ pakket geeft een eenvoudige, mannelijke sfeer waarvoor geweven koolstof en glanzend leer worden gebruikt. De ‘Parisienne Chic’ uitrusting gebruikt hoge kwaliteit nerfleer en geplooid en geborduurd satijn in combinatie met opgestikte parels en kristallen voor een chique ambiance. Dan is er ook nog de ‘Fatale Punk’ uitrusting, waarin de toon gezet wordt door gecapitonneerd zwart leer, met als piercings bevestigde kristallen en een uit minuscule Swarovski-kristallen bestaand materiaal dat Swarovski Crystal Fabric wordt genoemd.
Het persbericht maakt ten slotte gewag van techniek in dienst van stijl. Daarmee is elke vergelijking met de ‘echte’ DS van tafel; de stijl van die auto was immers veel meer een voortvloeisel van de gebruikte techniek. De Divine DS keert dat dus om. We noemen scrollende LED-richtingaanwijzers, LED-koplampen die qua ontwerp zijn geïnspireerd op die van de nieuwe DS3 en die worden ondersteund door laserdiodes en kunstig toegepaste Crystal Fabric vliezen om het licht te laten leven. We noemen ook het achterpaneel waarop facetten omhoog komen om de aerodynamica te ondersteunen en waarin, om het gebrek aan achterruit te compenseren, een camera in is opgenomen. Het interessantst is echter dat de Divine DS volgens het persbericht een 1,6-liter THP motor met een vermogen van 199 kW (270 pk) en een CO2-uitstoot van 145 g/km (die we kennen uit de Peugeot RCZ R) krijgt. ‘Krijgt’... Dus er zitten nog ontwikkelingen aan te komen?? Dat lijkt toch haast op goed nieuws voor wie niet op een auto met een met kristal afgezet interieur en die ‘dikke’ uitstraling van de Divine DS kan wachten!
Tekst: Penny Lane, foto’s: Citroën Communication
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die Brera had ik er ook direct in gezien, dus hebbe hebbe.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Vind hem mooi, maar heeft voor mij wat teveel “VAG trekjes”...
Het lijkt bij het achtersteven wel een Porsche uit 2028!
Se concentrer sur l’essentiel
De vorm van het stuur… dat moet wel een Diravi zijn… En terecht…
1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!
“Wat een wagen”
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Vooralsnog vind ik het een rijdende “hoerenkiet” Echt iets voor gammele chinezen met teveel geld en een bijzonder slechte smaak.
Niks eenvoud en rust in een fijn ontwerp met fijne bijzondere techniek.
Had een DS3 nog iets van een lekker eigentijds bommetje, de DS5 wel enige chique, dit heeft niks meer met Citroën te maken en ik mag toch veronderstellen dat dit gedrocht vrij blijft van welke Chevron dan ook.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?