Op foto’s zie ik wel eens dat de motorkap loodrecht omhoog open staat. Ik kan niet zien waarmee deze dan open blijft staan. Zie ik iets eenvoudigs over het hoofd of hoe zit dat
DSuper5 1973 (org. Ned)
HY 1974 (org. Ned)
2CV 1959 (org. Ned)












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je hebt een beugeltje nodig om de kap open te houden. Ik maak die van een lange spijker.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoe ziet dat er dan uit en hoe/waar wordt dit geplaatst?
DSuper5 1973 (org. Ned)
HY 1974 (org. Ned)
2CV 1959 (org. Ned)






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Of je maakt een koord vast aan een van de motorkap pennen , en dan over het dak aan een sleepoog .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Het is een U beugeltje van ongeveer 4ox40x40 mm en 6mm dik stop je in de gaatjes van het scharnier.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Let op: de volledig geopende kap kan de voorruit raken en beschadigen!
Dus als ik het goed begrijp is dit niet voorzien door Andre en de zijnen maar gewoon een blokkering van het scharnier?
DSuper5 1973 (org. Ned)
HY 1974 (org. Ned)
2CV 1959 (org. Ned)








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Beugeltje is inderdaad niet voorzien door Citroen, staat wel in de boeken, o.a. achterin WPH nr. 583-5.
Staal staf, diam 7 mm, lengte = 145mm, te buigen als 25 + 95 + 25, meer dan 90 graden zodat afstand tussen einden ca 87mm is.
Steek een kant door gat in achterste verticaal deel van scharnier, andere kant past dan om de voorkant van het scharnier.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
En pas op met wind, want het is niet zo’n erg stevige vergrendeling. Voor de veiligheid gebruik ik tegenwoordig 2 van die beugels, op elk scharnier een.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Bedankt voor de info, zal straks eens opzoeken in het wph en een of twee beugeltjes maken.
DSuper5 1973 (org. Ned)
HY 1974 (org. Ned)
2CV 1959 (org. Ned)








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Nou, effe een plaatje dan maar:
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Verkoopt iemand er 2 voor mij ?
Als ik dat zelf maak, past het nooit en zit het krakkemikkig. Als dan de kap opeens naar beneden komt .........














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Is echt heel makkelijk zelf te maken met een tentharing, een hamer en een bankschroef. Mislukt het, dan pakje een andere tentharing (of inderdaad lange spijker)
Ik heb in mijn garage een lus van ijzerdraad aan het plafond hangen waar ik de motorkap inhaak. Nadeel daarvan is dat je dat moet onthouden wanneerje de ds start en hij komt omhoog.
Haring voor de tent ? 4ox40x40 mm en 6mm dik ?
Bogaard ; )
Ik heb van repelsteeltje een tweetal draadnagels gemonteerd en die werken perfect. Gewoon even naar de ijzerboer een draadnagel 6.0 X 180 halen, in vorm buigen en mevrouw zet haar mond wagenwijd voor je open.
C’est une voiture du ministre !












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Maarten fechner schreef:Verkoopt iemand er 2 voor mij ?
Als ik dat zelf maak, past het nooit en zit het krakkemikkig. Als dan de kap opeens naar beneden komt .........
Ik wil er best twee voor je maken hoor. Laat maar weten. Ik woon in bussum.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik gebruik steeds een touw met 2 lussen: 1 kleine voor om een van de borgpinnen van de kap en 1 grotere lus om de clignoteur behuizing. Met een beetje spanning op het touw voor fixatie.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!