














Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Net een mooi lang weekend naar Straatsburg geweest. Lekker binnendoor getoerd en de dame getrakteerd op een volle tank euro 98 en Lpg, natuurlijk wel in Luxemburg. Uiteraard wel stukken snelweg. Vandaag bij terugkomst auto voor de garage gezet om alles uit te laden. Sleutel in en uit het contact en de cylinder kwam in 2 stukken met een aantal palletjes mee eruit…
Ik heb nog de plus aan de bobine gehangen om de auto binnen te zetten. Gelukt zelfs nadat het stuurslot erop sprong.
Zijn er mogelijkheden om een nieuwe cylinder in het bestaande huis te zetten of moet het gehele ding vervangen ?
Ik heb dat nog nooit gedaan maar het is even werk heb ik me al eens laten vertellen…
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb je al eens verder gezocht op het forum, bv hier
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/208488/ ?








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Het is theoretisch niet onmogelijk een nieuwe cilinder te plaatsen, maar daarvoor zou om te beginnen alsnog het hele slot uit de auto en vervolgens uit elkaar moeten. Het slot zelf zit o.a. met een paar geklonken verbindingen aan elkaar. Cilindertjes zijn niet te koop. Praktisch gezien kun je dat dus wel vergeten.
Zorg dat je het juiste type slot aanschaft. Voor het uni-dash met de ronde klokken zijn er vier types, t.w. voor handbak (start via sleutel) en voor halfautomaat (geen start), beide in uitvoering met pennen achterop alsook met vaste kabelboom + multistekker. Nieuwe repro-sloten zijn uitgevoerd met pennen en worden geleverd met verloopkabeltje. Over de kwaliteit van de repro-sloten is nogal wat discussie geweest. Zelf heb ik liever ‘goed gebruikt’ maar bewaar in elk geval het bonnetje…
Verwisselen van het slot is even een klusje maar op zich niet moeilijk: accu los, klokkenbak er uit, stuurkappen los en plaatwerk linksonder losschroeven en uit elkaar buigen. Grootste uitdaging zijn de breekmoeren. Je zou als eerste je kop onder het dash kunnen steken om te zien of die er nog zitten of al eens vervangen zijn door 6-kanten.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb nog een repro slot in de aanbieding. Niuew in doos.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
nltecoko schreef:Verwisselen van het slot is even een klusje maar op zich niet moeilijk: accu los, klokkenbak er uit, stuurkappen los en plaatwerk linksonder losschroeven en uit elkaar buigen. Grootste uitdaging zijn de breekmoeren. Je zou als eerste je kop onder het dash kunnen steken om te zien of die er nog zitten of al eens vervangen zijn door 6-kanten.
‘Plaatwerk linksonder uit elkaar buigen’ Klinkt drastischer dan het is, na losschroeven heb je in principe genoeg bewegingsruimte, je hoeft het plaatwerk niet 90 graden om te klappen, maar gewoon een beetje openbuigen.
Voor de breekmoeren is er ook een goede oplossing. Mochten deze er nog zitten, dan volstaat een dopsleutel 9 of 10. Die sla je met een hamer vast op de breekmoer en daarna kun je ze zo losdraaien (en vervangen door een M7 moertje als je die hebt)
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Bedankt voor alle goede tips. Ik begrijp inmiddels dat het slot er in ieder geval uit moet en waarschijnlijk vervangen de beste optie is al is er een poos slechte kwaliteit in de handel geweest (artikel uit 2010). Hoe is deze kwaliteit inmiddels ?
Heb net FF een vrij kwartiertje gebruikt om een en ander open te schroeven en kwam inderdaad een aluminium achtige, konische moer tegen. Morgen verder sleutelen en garage Sanders eens informeren…
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Wat een frustrerend werk om die moeren over de roestige draad heen te krijgen… wacht eens even, die bout stelen zijn een beetje hol van onderen en daar centreert een boor perfect op. Boortje 3, 4.5 en 6.5, moer doormidden. Nogmaals voor de andere bout en het slot komt er met een beetje morren eruit omdat het stuurslot er nog op zit…
Het heeft dus 8 pinnetjes welke in een zwart ronde stekkerblok zitten.
Sanders vertelde me vandaag dat er alleen maar nieuw gemaakte contactsloten uit China beschikbaar zijn met bijbehorende kwaliteit. Bogaard, als je zo’n slot hebt, stuur me dan a.u.b een PB.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Waarom rijd je dinsdagavond niet even naar het clubmagazijn? Daar kunnen ze je vast wel helpen aan een goed gebruikt exemplaar.
Zijn dit Chinese exemplaren?
http://www.ctaservice.nl/p-2847-contactslot-handgeschakeld.aspx
De prijs lijkt niet Chinees…















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Via Bogaart een contactslot over kunnen nemen. Auto weer geheel operationeel.
Vandaag goed weer dus met de DS naar het werk. Garage uitrijden: krak !
Kijken wat de krak veroorzaakt, vergeten een doosje schroefjes op te ruimen wat een beetje onder de auto was geschoven. Een van die schroefjes steekt in de band en veroorzaakt een sissend geluid erbij. Morgen maar even langs Sanders voor een nieuwe binnenband, Merde !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.