Oke. was er net mee gestop.
Ik had de koppel omvormer in de bak gestoken. En dat geheel om de motor geschoven.
Uitlijnen met die drie bouten gaat wel goed.
Nu krijg ik de bak wel tegen de motor aan. Alleen de laatste 2 milimeter schuift er niet zo op.
Ik heb het idee dat als ik het aandraai het wel lukt. Maar ben bang dat ik dan iets sloop.
Hoort dat? Want met handbak schuif het er zo door tot aan het einde.
Heb geen rommel gereedschap
Ik kan wel doen zoals jij beschrijft, moet ik het weer los halen.
Vandaag niet meer, kan het ff niet meer tillen, die zware bende!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Oja aandrijfas moet ook uit elkaar. Na 2 jaar stofhoezen weer fors verdroogd en op punt doorscheuren.
Kan de homokoneet er nu af getikt worden? Geeft nog niet echt mee na paar tikken van de hamer…..
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3324.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2134
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik heb ook eerst de koppelomvormer in de bak geschoven. Was een 4hp20 ipv de jouwe, maar principe is gelijk. Het klinkt alsof de koppelomvormer nog iets verder over de as de bak inggeschoven moet worden. Je mag geen kracht zetten met de bouten om dat voor elkaar te krijgen. Risico is als je de omvormer eerst aan de driehoekplaat schroeft je de as niet lekker opgelijnd krijgt met de delen in de omvormer. Ook is de bak zwaar en niet makkelijk nauwkeurig te positioneren. Idealerwijs had je eerst opgemeten hoever de omvormer het huis in zat. Je moet als je de bak op zijn plek hebt eigenlijk net zoveel kier tussen bak en blok hebben als tussen omvormer en driehoekplaat….is de ruimte tussen plaat en omvormer kleiner dan zit het niet goed….
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
yep die aandrijf as zit alleen vast met een ring, kan je uit elkaar slaan. Je had zeker valeo hoesjes?
Dus een flinke klap op de homokeneet. Niet op de tripoide??
MOrgen maar even proberen.
Ik heb toen hele as gekocht. Maar wel slecht na 60k en 2 jaar weer hoezen stuk.
Maar vriend mij heeft met volvo zelfde gedonder.
Bak ga ik toch eens andersom proberen, ofwel kopelomvormer vast maken aan motor en dan bak erop.
Valt tegen dat samenvoegen!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3324.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2134
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Succes, ik ben benieuwd of dat inderdaad makkelijker gaat. Ik heb het nooit geprobeerd zo. Maar andersom wel. Volgens mij is dat ook de voorgeschreven manier. Er is al eerder gemeld dat je de verschillende delen van de omvormer moet oplijnen met de splines. Dat gaat volgens mij alleen door de omvormer te draaien terwijl je deze op de as schuift. Dat kun je niet doen als je hem eerst aan de motor vast maakt….
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4158.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zo deed ik het anders wel. Die twee happen uit de buitenste holle as moeten ongeveer kloppen met de stand in de bak, die je goed kan zien.
Bij het er op schuiven kan je debat een betje heen en weer jutteren.
Meer dan 5 minuten heeft mij het nooit gekost.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3324.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2134
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
ik heb het steeds andersom gedaan. Ook ivm het verkleinen van de kans op het per ongeluk beschadigen van de oliekeerring die om de koppelomvormer nek afsluit. Maar het blijkt dus dat beide manieren in de praktijk kunnen.
Misschien nog als tip: ik heb steeds de bak aan het blok bevestigd door deze op te hangen in een motortakel zodat je het gewicht niet hoeft te tillen. Uiteraard wel een beetje afhankelijk van de ruimte etc die je tot je beschikking hebt…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1325.jpg)
Totaal aantal Berichten: 43331
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
furriegurrie schreef:Succes, ik ben benieuwd of dat inderdaad makkelijker gaat. Ik heb het nooit geprobeerd zo. Maar andersom wel. Volgens mij is dat ook de voorgeschreven manier. Er is al eerder gemeld dat je de verschillende delen van de omvormer moet oplijnen met de splines. Dat gaat volgens mij alleen door de omvormer te draaien terwijl je deze op de as schuift. Dat kun je niet doen als je hem eerst aan de motor vast maakt….
Eens. De handboeken zeggen ook dat je eerst de koppelomvormer in de bak moet zetten en dat je daarna de bak met omvormer en al tegen de motor aan moet zetten. Dan de bak met twee bouten vast en dan de koppelomvormer vastzetten aan de meeneemplaat.
Ik heb ‘t ook nooit anders gedaan, misschien ook omdat ‘t me zo geleerd is omdat je zo het minste kans loopt op het vernaggelen van de keering.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman, zo heb ik ook gedaan inderdaad. Maar schoof niet door tot einde.
Ga nog een keer proberen met de buurman erbij. Alleen niet goed te doen.
Ik had de bak ook in de takel hangen, maar toch lastig om precies pas te houden en vast schroeven.
Hoop ik niet dat ik wat gemoerd heb. Die keering is te zien? Zal eens nauwkeurig kijken.
Dank een ieder voor de toelichting!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3324.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2134
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Die keerring kun je wel zien normaal gesproken. Maar echt inspecteren is lastig denk ik. Vergeet ook de kunststof bus niet als je de boel aan elkaar zet, die zorgt voor het oplijnen met de motor. Anders zou de boel kunnen slingeren doordat de krukas niet precies in lijn ligt met de as in de automaatbak.
Die bus zit in het vliegwiel? Ga ik ook even nakijken!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4158.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Heb je de krukaskeerring vervangen?
Ik lees daar niets meer over…..
Zo lullig als je over enige tijd olie onder je auto vindt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ja die zit er reeds nieuw in. Gereedschap geleend.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Altijd de koppelomvormer eerst op de bak zetten en dan het geheel tegen de motor monteren, nooit de koppelomvormer eerst op het vliegwiesl schroeven!! Geldt voor alle automaten. Doe je het andersom dan riskeer je niet alleen de keerring maar komt er ook enorm veel kracht op de interne delen van de bak waar de koppelomvormer in schuift en ook die zijn zo beschadigd.
In het specifieke geval van de 4hp18: als je de koppelomvormer bekijkt zie je dat er een soort bus uitsteekt, met 2 nokjes. Deze bus lagert in een heel fragiel bronzen busje in het oliepomp huis, de nokjes nemen het tandwiel van de oliepomp mee. Als dat lagerbusje beschadigt doordat de boel even niet helemaal recht zit tijdens je worsteling met de 65kg zware bak dan gaat de pomp intern lekken en verlies je oliedruk. Dan schakelt de bak niet meer mooi en de kans is groot dat hij binnen afzienbare tijd compleet aan puin loopt. Busje is echt heel kwetsbaar en zowieso een zwak punt van deze bakken.
Heel belangrijk bij deze bak is ook dat je er zeker van bent dat de koppelomvormer helemaal goed op de bak zit. Bak op het zijdeksel zetten en de koppelomvormer laten zakken terwijl je hem ronddraait. Hij moet in 3 spiebanen vallen én de nokjes moeten in het oliepomp tandwiel vallen. Dat laatste gaat vaak mis en dan breek je de nokjes van het oliepomptandwiel eraf als je de bak tegen het blok trekt (klik hij zit… niet dus). In dat geval sta je na al dat werk met een auto zonder enige aandrijving, ook zo zuur. De bak moet zonder enige kracht helemaal tegen het blok aan kunnen en dan moet de koppelomvormer vrij rond kunnen draaien met een mm of 2 speling ten opzicht van het vliegwiel.