Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Vrienden,
Ik heb het gevoel dat de spanrol van de waterpomp wat rammelt, het is niet dramatisch maar met open motorkap hoor je het als je goed luistert.
Als ik de motor stilzet kan ik net bij de spanrol, het lijkt er op of er een tikkeltje speling op zit, moet ik me zorgen maken? Of moet ik onderdelen bestellen en aan de slag gaan…., dan word het waarschijnlijk ook de waterpomp tegelijk vervangen en de koelvloeistof en…...
heeft iemand ervaring hiermee?
Niet zelf gehad, maar wel vaker gelezen. ALs die rol de geest geeft dan loopt riem eraf. En dat kan schade opleveren.
Bij 2.1td loopt in ergste geval de hele distributieriem in de soep.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Bij de 2.5 TD zit er een aparte riem voor de waterpomp, niet aan de distributie riem zijde….
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Niemand?????
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Aangezien ik zelf geen 2.5 td heb weet ik de details niet exact maar ik meen wel eens op een Engels forum gelezen te hebben dat die spanner een zwak punt is die als er wat speling op komt riemen gaat verslinden. Direct vervangen was het devies. Er waren dacht ik ook mensen die een soort modificatie deden omdat de constructie niet zo geweldig is…
edit: hier staat wellicht wat nuttigs
http://www.club-xm.co.uk/forum/viewtopic.php?f=5&t=5984
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Furriegurrie, bedankt voor de tip, dit is echter de riem aan de andere kant, van de Airco, HD pomp en dynamo. De 2.5TD heeft een aparte riem en spanner voor de waterpomp… En die zit aan de andere kant, de bestuurderskant
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Owwww, jammer ops:
ik ben een jaar aan het “vechten” geweest om alle rammels en geluiden uit de multiriem te krijgen ,(waterpomp kan het niet zijn omdat deze aan de andere kant dus linkerzijde zit) mijn ervaring:
krukaspulie rubber was vergaan (deze vervangen),
dynamo gecontroleerd bij een dynamo/startmotoren specialist (deze was nog prima in orde),
aircopomp vrijloop gecontroleerd (deze was nog prima in orde),
hydropomp uitgewisseld bij een bevriende sloperij (deze bleek ook in orde ondanks een klein beetje lekkage bovenop prima in orde),
alle looprollen vervangen (dit hielp ook niet),
uiteindelijk de veer van dit de multiriem vervangen (let op dit is niet de spanrol) en deze verhielp het euvel.
samengevat er zijn vele mogelijkheden die dit probleem kunnen veroorzaken,
als bijvoorbeeld de dynamo zwaar loopt zal de veer af en toe ingedrukt worden en slaat de riem door op de krukaspoelie door omdat de druk eraf is.
hopende je geholpen te hebben.
vrgr maarten
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Tja, en die riem is stil bij mij, het gaat om de riem van de waterpomp…
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als ik op service.citroen.com kijk zie ik één spanrol en geen verdere geleidingsrollen. Zo op het eerste gezicht lijkt de riem vanaf de nokkenas te worden aangedreven. Ik zou dus simpelweg beginnen met het vervagen van die spanrol. Of je er bij kan weet ik niet, maar het ding zit niet ingewikkeld vast, zo te zien.
Als je de maten geeft heb ik misschien nog wel een passende rol liggen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Dit is hem
http://www.auto-onderdelen24.nl/gates/1237587
Volgens de haynes moet er nog al wat los, koelvloeistof aftappen, accu en behuizing, lhm tank, luchtfilterslangenalles wat aan de accubehuizing hangt, map sensor, ontvochtiger van de airco (wat dat ook mag zijn dan, ja de airco weet ik wel, maar de ontvochtiger???), slangen van de turbo en de turbobehuizing….
Dus als dat er allemaal uit moet, kan er ook wel tegelijk een nieuwe riem op en een nieuwe waterpomp erin alsmede thermostaten…
Ik had gehoopt dat iemand hier ook wat gerammel had op die spanrol en weet hoe veel kwaad dit kan of dat dat ding altijd een beetje rammelt. Het klinkt alsof het lager niet meer 100% is…
ja dat blijft lastig helaas nog geen glazen bol waar je dat kan opzoeken.
Kan dus jaren mee gaan nog. Maar ook morgen de geest geven.
En een ding is duidelijk, maakt herrie en dat hoort niet.
Zou het persoonlijk vervangen.
Vooral om dat bij in de soep lopen er best wat schade kan ontstaan.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De 2,5 diesel is berucht vanwege het gebrek aan ruimte. Misschien het beste om de boel uit te besteden aan een Citroen specialist die de weg kent in die auto. Haynes zal wellicht de Citroen reparatie aanwijzingen volgen. Die zijn niet zelden schromelijk overdreven.
Schade zal het niet geven, want die riem drijft alleen die pomp aan. Dus als de rol het begeeft gaat de riem aan flarden, daarna draait de waterpomp niet meer en dan sta je vrij snel stil. Wegenwacht en repatriëring is dan een optie en het kan best nog 50.000 km duren voor het zover is. Kogellagers maken doorgaans erg veel lawaai voor ze vastlopen.
Ontvochtiger is de droger, dat is dat zwarte busje in de aircoleiding, met dat kijkglaasje bovenop een een dikke stekker. Als je die echt moet weghalen betekent dat ook opnieuw vullen van je airco.
LHM vat weg en accubak weg is niet eens veel werk en daarmee creëer je wel veel ruimte die buurt.
LHM vat leegmaken, de filterunit kan er uit met alle leidingen er aan.
Onder de accubak kan je bij twee bouten waarmee die vastzit. Lamp + spiegel om te zien waar.
Zo te zien zit er een spanbout om de riem te stellen. Daar moet je bij kunnen zonder de halve auto leeg te schroeven, vermoedelijk achter het linker binnenscherm. Dan ben je er in elk geval vlakbij.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Alleen de spanrol en die mutieriem vervangen zou ik niet doen. Over zo’n 10.000 km gaat de waterpomp lekken rondom de as. Hoeft niet, maar de kans is groot. De pomp komt door de nieuwe riem en spanner onder een andere druk te staan.
Leuke klus dus (;-))) .
Voordeel is wel bij een 2.5 TD dat je niet het distributiedeel hoeft te vervangen.
Dat je eerst veel weg moet halen om ruimte te maken is gewoon een gegeven en valt te overzien. Ga in ieder geval niet de luchtslangen van de turbo even lui opzij duwen (die dikke slang die van de intercooler naar het inlaatdeel gaat), want die gaat scheuren.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
sorry ben een week ofline geweest dus kon even niet meer reageren. het bereiken van deze spanroll is inderdaad niet makkelijk zoals boven bescheven is, wellicht is het wijs om die turbo pijpen met plastic behuizing even los te draaien dan krijg je net genoeg ruimte om de spanrol een beetje op te spannen (met inbus spanrol slagje los en bovenop stellen), mocht dit het probleem niet verhelpen dan inderdaad accubak lhm bak enzovoorts uitbouwen ik zou dan inderdaad gelijk de waterpomp vervangen, de thermostaat kan vrij gemakkelijk apart vervangen worden dit hoeft dus niet perse meteen vr gr maarten.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Dank allemaal voor het meedenken. Tja, ik geloof dat ik er toch maar een keer aan moet geloven dan, ik wacht eerst nog een weekje of 2 want deze week had ik een gebarsten koelslang, sprong in 1 keer open, partij koelvloeistof over de voorruit heen (ja dat lees je goed). Na reparatie bij een duitse garage (ik reed in Duitsland) met een omgebouwde Mercedes slang kon ik weer rijden. Duitsers kunnen trouwens erg slecht sleutelen aan een Citroën, het vastzetten van een slangklem duurde een eeuwigheid.
Goed, het blok lijkt nog heel, de komende twee weken moeten het bewijzen. Als naweeën heb ik nu in ieder geval elektrische storingen, waarschijnlijk van het schoonspuiten van het blok, eerst een motor die stotend loopt, maar dat is nu over na een 2 uur stilstaan. Gisteren begaf mijn climate control het, ik zal morgen bij daglicht eens kijken naar de beruchte zekering bij de accu alhoewel deze er aan de bovenkant gezond uitzag…
Als ik geen verdere ellende over houd van het verliezen van 4 liter koelvloeistof en een 2 à 3 km doorrijden zal ik me eens gaan bezighouden met de spanrol.