Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-04-2012
- BX 1.9 TRI automaat
- CX 25 TRD turbo 2
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Business
- AX 1.1i Spot
De jaarlijkse APK van mijn BX 1.9 TRI Aut. bj 12-1986 ging goed, behalve de verlichting achter. Inmiddels heb ik links achter het massapunt opgeschuurd, inclusief de ronde oogjes aan de draden die verbonden zijn met dit massapunt, maar niets lijkt te helpen. Het blijft op het ritme van de richtingaanwijzer mee flikkeren, ook de kentekenplaatverlichting doet mee. Heeft iemand suggesties waar ik verder zou kunnen kijken?
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
massa bij je lampjes?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Massaprobleem met de achterlichten kan volgens mij 3 ledig zijn:
1. De stekker van het achterlicht maakt niet goed contact.
2. De aarde draad van je achterlicht zit achter de lamp met een bout op de carrosserie. Bij mij zat daar geen kartelringetje tussen en was toen wel de oplossing.
3. De draad die je accu met de carrosserie verbind is afgeroest. Zit onder/naast de accuhouder met een suf klemmetje vast.
Heb je toevallig ook een trekhaak?
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
De stekkers zijn inderdaad een zwak punt.
De massa van beide achterlichten gaat meen ik via het linker achterlicht.
Misschien helpt het als je de contacten in de stekkers even “opschuurt” met een schroevendraaiertje.
Totaal aantal Berichten: 6166
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Wat ook kan helpen is om er een extra massa kabeltje bij te leggen.
Ja dat is misschien wel de snelste en beste oplossing aangezien citroen daarop bezuinigd heeft.
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Contacten van BEIDE achterlichten schoonmaken, alles loopt via de steker van het linker achterlicht, als die niet goed contact maakt doet de rechter het zeker niet
Ik bedoel dan de steker van de dradenbundel die de lamp in gaat
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-04-2012
- BX 1.9 TRI automaat
- CX 25 TRD turbo 2
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Business
- AX 1.1i Spot
Alvast bedankt voor jullie adviezen. Inderdaad ben ik al met het massapunt achter het linker achterlicht aan het schuren geweest en de stekkers allemaal ingespoten met contactspray (is dit goed ja/nee?). Misschien toch maar proberen de contacten in de stekker te schuren. Een extra draad leggen, bedoel je dan van de massa van het achterlicht (stekker met 3 draden) weer naar dat zelfde massapunt bij het linker achterlicht, of naar de accu?
Totaal aantal Berichten: 6166
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik bedoel dan gewoon naar “een” punt op de carrosserie. Er zitten zat mogelijkheden in de buurt van het achterlicht om er een extra kabeltje bij te leggen. En denk inderdaad ook aan de stekker van het linkerachterlicht!
Inspuiten met contactspray kan niet zoveel kwaad, maar ik maak contacten en stekkers altijd schoon met een krabbertje en zet de boel daarna in een beetje vaseline.
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-04-2012
- BX 1.9 TRI automaat
- CX 25 TRD turbo 2
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Business
- AX 1.1i Spot
Ik ga er mee aan de slag zoals je hebt aangegeven (aanleggen draad en schoonmaken contacten). Bedankt voor de adviezen.
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-04-2012
- BX 1.9 TRI automaat
- CX 25 TRD turbo 2
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Business
- AX 1.1i Spot
Alles gedaan zoals geadviseerd maar geen bevredigend resultaat, de lampen blijven iets mee flikkeren op het ritme van de richtaanwijzer. Ook een draad rechtstreeks van linker achterlicht naar de accu lost het niet op. Trekhaak voorzien van nieuwe stekker (voor de zekerheid) en extra massadraad gelegd. Wat mee ook opvalt is dat de kentekenplaatverlichting in de achterklep mee flikkert. Zijn er nog andere suggesties? Kan het ook aan de houder van de achterlichten (het deel wat je in de achterlichten klikt) kunnen liggen? Er zitten houders in met zo’n printplaat idee op een soort folie. Eerder heb ik BX-en gehad met achterlichthouders die meer op een echte printplaat leken, geen folie en dikke sporen.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Heb je alle stekkers en lampjes intussen al even los gehad en de contacten goed schoongemaakt? -> Male contacten licht schuren, dan een beetje vet maken met zuurvrije vaseline en dan terugplaatsen in de bijbehorende female stekkers, die je daarvóór hebt voorzien van een pufje contactspray.
In het wilde weg contactspray spuiten helpt niks, het is geen tovermiddel.
Als er lampjes in zitten met een te hoog wattage kan de boel ook overgevoelig worden voor spanningsval.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-04-2012
- BX 1.9 TRI automaat
- CX 25 TRD turbo 2
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Business
- AX 1.1i Spot
De stekkers heb ik heel zorgvuldig schoon gemaakt, heel licht opgeschuurd. Vaseline doe ik als ik het “lek” gevonden heb. Er zouden dus foute lampjes in kunnen zitten. Tegenwoordig heb je van die LED lampjes met de juiste fitting. Volgens mij hebben die minder Watts. Zou dat kunnen helpen?
Nogmaals dank voor de tips.
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-04-2012
- BX 1.9 TRI automaat
- CX 25 TRD turbo 2
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Business
- AX 1.1i Spot
Weer een jaar APK! Ondanks dat de achterlichten nog steeds een beetje knipperen. Wel nog een andere achteras gemonteerd. De bevestiging van de draagarm rechts was volledig doorgeroest (ronde buis), incl. het aanslagrubber. Veel sleutelwerk, veel onderdelen, dus telkens zoeken naar de beste onderdelen en natuurlijk de draagarmlagers meteen vervangen (preventief).
Bedankt voor de adviezen.
Totaal aantal Berichten: 6166
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
het beste is gewoon een massadraad bijleggen vanop de lichtblokken. dus eigenlijk de massa die via de stekker loopt overbruggen. dan heb je der geen problemen meer mee.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4