Beste mensen,
Al enige tijd gaat het remmen licht schokkend. (Dsuper5, 1973) En al snel constateerde ik op de versnellingsbakkant van de rechter remschijf een dun zwart vettig laagje. Gadver…. de schijf en het remblok schoongeveegd met wasbenzine en doek en weer heerlijk strak remmen. Maar ja, na 50 km voelde je dan weer licht schokken bij het remmen door het remblok dat uitglijdt over de schijf, dan weer even pakt en weer uitglijdt enz.
Al gauw vielen een paar verdachten af: het stuurhuis is helemaal kurkdroog en de HD pomp is een CX pomp die gewoon niet wil lekken. Dus blijft de keerring in het differentieeleindstuk over. En ja daar is het een vettige bende. Maar bij controle blijkt de versn. bak nog helemaal vol te zijn. Je ziet dan ook geen olie stromen, maar het is gewoon zwart en vettig op het diff.stuk en dat wordt rondgeslingerd tijdens het rijden en belandt op de remschijf. Verder zie je nergens weggeslingerd vet.
Ik ga er dus van uit dat de keerring in het diff.stuk aan het overlijden is.
Een paar vragen:
- Kun je zo’n keerring los kopen en kan ik dat ook zelf plaatsen in het diff.stuk?
- Je kunt een gereviseerd diff.stuk kopen bij het clubmagazijn en bij Citrotech. Is er verschil in kwaliteit? en prijs?
- Het plaatsen van een revisie diff. stuk is een kwestie van insteken in de bak en bouten vastzetten? Ik vraag dit omdat in het WPB een hele verhandeling staat over het uitklokken en opvullen in het differentieel, wanneer je een ander diff.stuk plaatst. Terwijl elders op dit forum (driverD) het nieuwe diff.stuk er zomaar ingestoken werd en vastgezet.
- Het beste is, denk ik, zowel links als rechts dit klusje aan te pakken, toch?
Binnenkort een week herfstvakantie. Ik wilde eigenlijk naar Bourgondië, maar ja….
groeten
Rinus
Rinus














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je niet gewoon een lekke ruimzuigerafdichting?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ruimzuiger?
Je bedoelt een lekke remzuiger? Nee, die zijn helemaal droog
gr rinus
Rinus
Ik heb wel eens koelvloeistof op de remmerij gehad.
De antivries kan ook wat vettig zijn…
Maar de olielekkage van de diff lagers zou je eigenlijk draaiend moeten kunnen zien.
Ik weet alleen niet hoe je dat zou moeten doen…
Rinus, ik heb precies hetzelfde met mijn DSuper, aan de rechterkant.
Daarbij heb ik dan ook nog het schokken van de aandrijving van het dif zelf.
Ook een van mijn schijven word snel vet en de wagen remt dan schokkend.
De hele zijkant van de bak rond het difstuk is vet.
Ook lekt er versnel. bakolie op de grond zelfs.
Ik ga de bak dan ook vervangen, maar ik herken je lekkage verhaal en de gevolgen.
Steek eens een staaldraad in de aansluiting voor het slangetje, dat zit waarschijnlijk dicht.
De keerring is nog een constructie uit de jaren 50, een keerring met een slingerplaat en een groef waardoor eventuele olie die door de keerring komt afgevoerd wordt naar de groef en dan: juist door dat slangetje.
Vervangen: Om het kort te houden: Nee, je kunt niet eenvoudig die keerring vervangen. Daarvoor moet je het huis compleet uitbouwen, dan de asmoer losdraaien, met een lange pijpsleutel van ik dacht 44 mm, en dan de as uit het lager persen. Dan kun je bij de keerring. Vastzetten: Moer moet erg vast , dus die speciale pijpsleutel heb je echt nodig. Als je niets verder veranderd kun het je diff. huis met een nieuwe pakking terugzetten want je hebt de “diepte” die de differentieel lagers aandrukt niet veranderd.
To err is human, not to err is divine.
Ja, Ik ken die labyrinth-keerringen wel. Ik heb een aantal oude harley Davidsons uit de jaren 30 en 40, 1200 zijkleppers met zo’n ouderwetse keerring op de krukas. maar welk slangetje dan bij de DS is dat dan?
gr rinus
Rinus
Ik kan op deze foto’s geen slangetje vinden. Is het slangetje te zien op de tekeningen in het WPB?
Overigens lekt mijn versn. bak geen olie. Het niveau blijft gelijk. In maart heb ik de olie ververst en daarna 10.000 km gereden. Gisteren stond het oliepeil nog helemaal gelijk aan de peilopening, er liep zelfs een beetje olie uit…. Toch is het rechter diff. eindstuk vet en wordt de remschijf aan de naar binnen gerichte kant ook vet. Het is absoluut geen koelvloeistof.
gr rinus
Rinus




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Op de eerste foto kun je goed zien waar het slangetje aan moet.
Zit aan de onderzijde.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Rinus, bij mij zakt het bakolie peil ook niet hard.
Enkele druppels kunnen de boel al vet maken.





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De 2 slangetjes horen aan de onderkant iets uit de beplating te steken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Da’s mooie info. Ik had het pijpje op de foto van het schone diff.stuk over het hoofd gezien. Aan de onderzijde van mijn auto zijn geen slangetjes te zien. Ik ga dus eerst maar proberen om met een staaldraadje het pijpje schoon te krijgen. Kan ik daar zomaar bij als de onderplaten weg zijn of moet dan ook de remschijf worden verwijderd?
gr rinus
Rinus





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Daar moet je volgens mij van onder af gewoon bij kunnen. Na het doorprikken slangetjes er op. Die zijn bedoeld om jouw euvel te voorkomen. En inderdaad, een paar druppels is genoeg.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Vorige week zaterdag een slangetje geplaatst op het pijpje van het diff. eindstuk. Nadat ik met remmenreiniger de hele omgeving had schoon gepoetst. Het pijpje is gewoon open dus maar eens zien hoe alles er uitziet na een weekje rijden.
De afgelopen week 350 km gereden met de Dsuper5 en op dinsdag begon de voorrem weer iets te schokken. Da’s dan duidelijk he. Vanochtend de onderplaat weer weggehaald en gekeken met mn vingers en om een hoekje met een lampje, spiegeltje. (wat een capriolen onder die auto en dat op mijn leeftijd) Het slangetje is schoon, er hangt 1 druppeltje olie aan. Op de vloer is echter geen bakolie te vinden. De hele binnenzijde van het diff. stuk overgaand in de remschijf is weer flink vettig zwart.
Dat betekent dus dat de keerring in het diff.stuk aan zn eind is en dus vervangen moet worden. Dus het diff. stuk vervangen door een ruilding van de club of Citrotech.
Jammer… over een week heb ik een week herfstvakantie en was van plan om een week met de DS naar Bourgondië te gaan. Ik ga toch maar sleutelen…..en daar baal ik wel van.
Ik heb het stukje van Waterman over motivatie gelezen en herken helemaal de strekking van zijn verhaal. In 1968 kocht ik mn eerste DS voor honderd gulden. Een 56-er of 57-er was het met flink roest. Sleutelen op de stoep in Utrecht was geen punt, blok eruit, dezelfde dag erin en ‘s avonds met een grote grijns de Ds voor het cafe parkeren. Overigens presteerde ik het om die auto in twee maanden aan gort te rijden. Pas een aantal DS-en later kwam het besef dat het toch wel bijzondere wagens waren.
Rinus
Rinus