Hallo allemaal,
Ik moet voor mijn Citroën C4 uit 2011 (2e generatie) nieuwe winterbanden aanschaffen. Nu ben ik alleen in twijfel gebracht door de snelheidsindicatie op de banden. Mijn auto is een 1.6 HDI met 90pk met een topsnelheid van 180 km/h.
Volgens het typeplaatje in de deuropening van de auto moet ik banden monteren die voldoen aan 205/55 R16 91V. Echter, de V in deze code staat voor maximaal 240 km/h. De zomerbanden die er nu onder zitten zijn gemonteerd door een dealer en hebben allemaal als snelheidsindicatie V.
Volgens mij haalt mijn auto die snelheid echter nooit, dus ben ik nu verplicht om toch banden met snelheidsindicatie V toe te passen, of is een H (210 km/h) of T (190 km/h) band ook goed? Dit maakt nogal wat uit in de kosten en vooral ook de keuze aan banden…
Alvast bedankt voor de reactie,
Michiel
De loadindex, 91 in dit geval, is veel belangrijker dan de snelheidsindex en je winterbanden moeten die loadindex ook hebben. Als je winterbanden met 91H kan vinden dan is prima.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Ik zou voor de T gaan betreffende snelheidsindex Loadindex is leading in deze. Scheelt aanzienlijk in de kosten ten opzichte van een H of V. Want laten we eerlijk zijn, ga jij in de winter 190 rijden? (rij je uberhaupt wel eens 190?).
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
H of T heeft ook nog te maken met de stugheid van de band, de T banden zullen wat slapper zijn dan de H banden en (voor Michelins) het prijsverschil is misschien een paar euro per band. Meja smaken verschillen wat dat betreft.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
bandenkeuze hangt niet alleen af van de prijs, maar ook van de rijstijl…
een T-band in 205/55R16 zal veelal een ander karakter hebben dan een V band, bijvoorbeeld.
Bij Vredestein bijvoorbeeld zul je bij een T en/of H band op een Snowtrac5 uitkomen, ga je voor een V band dan wordt het een Xtreme S.
Zelfde bandenmaat, compleet ander karakter en ontwerp. Vaak heeft de V band bijvoorbeeld ook velgrandbescherming (niet altijd overigens). Wel zo handig als je je fraaie lichtmetalen wielen wilt sparen tegen stoeprandjes e.d.
Dit geldt voor alle bandenmerken trouwens, dus ook bij Michelin, Conti etc.
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Voor zomerbanden ben je gebonden aan de minimale snelheidsindex die in de typegoedkeuring staat, maar voor winterbanden is er een uitzondering: Die mag je gebruiken met een minder hoge snelheidsindex. In sommige landen moet je dan een sticker op het dashboard hebben met de maximale snelheid ( 190 bij T), maar al je auto dat niet haalt zou ik dat vergeten.
De keuze is dus aan jou, maar T is genoeg als je niet harder wilt/kunt dan 190 en inderdaad minimaal 91 load index. Verder heb je al advies gekregen aangaande het rijgedrag.
To err is human, not to err is divine.