Eindelijk! Nadat mijn vorige DS verzoop in Turijn en niet meer betrouwbaar was te maken, heb ik een zeer goede vervangster gevonden! Een heuse DS19A van 1967! Oude dash, nieuwe neus, geode staat. Maandag ophalen!
IMG_5290 by Hilko Schmitt, on Flickr
IMG_5287 by Hilko Schmitt, on Flickr
Groeten,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ziet er goed uit
Veel plezier ermee.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Mooi!!
En groen, ondertussen mijn favoriete kleur voor auto’s.
Niet verzuipen deze!
Thanks! Was origineel Gris Palladium, maar ooit in groen gespoten. Jammer, maar ook mooi. Met chassisnummer 4325061 is ze van 1968 volgens de boeken, maar eerste toelating is juni 1967. Vreemd, maar waarschijnlijk een van de eerste DS’sen met de nieuwe neus van modeljaar 1968, maar bouwjaar 1967. Anyway, eerst maar eens ophalen en gaan zweven!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Thanks! Was origineel Gris Palladium, maar ooit in groen gespoten. Jammer, maar ook mooi. Met chassisnummer 4325061 is ze van 1968 volgens de boeken, maar eerste toelating is juni 1967. Vreemd, maar waarschijnlijk een van de eerste DS’sen met de nieuwe neus van modeljaar 1968, maar bouwjaar 1967. Anyway, eerst maar eens ophalen en gaan zweven!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Wat een heerlijke auto is dit! Ik heb haar zonder problemen helemaal vanuit Nederland naar Parijs gereden, toch zo’n 500km! Niente problemi. Ze rijdt, schakelt heerlijk. Remmen trillen nog een beetje, daar moet ik eens naar kijken. Inmiddels zelfs de radio aan de praat gekregen en de luchtslangen vervangen. Lekker frisse lucht nu! Nu eens een keer een 123 erin gooien, daar had ik bij mn oude DS behoorlijk profijt van. En ze heeft dringend een nieuw hemeltje nodig. En ik wil er ook gordels in maken. Helass zijn de achterste boutgaten voor de gordels verdwenen (die bij de C-stijl) dus daar moet ik nog iets op vinden.
Maar ach….. eerst maar eens een Frans kenteken regelen, mooier weer afwachten en dan weer genieten!
Groet,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Hilko Schmitt schreef:Helass zijn de achterste boutgaten voor de gordels verdwenen (die bij de C-stijl) dus daar moet ik nog iets op vinden. Hilko
Niet alle modellen hadden hier gaten voor gordels zitten, mijn DS uit 1974 namelijk niet.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wel vreemd. Mijn 21IE had ze wel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Nice! Snel weer gris palladium spuiten…
Die gaten horen re volgende mij wel in te zitten. Vanaf 65 ofzo. Die van mij zijn weggelast denk ik.
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Hilko Schmitt schreef:Remmen trillen nog een beetje, daar moet ik eens naar kijken.
Kijken helpt niet…
Je kan de schijven vervangen, maar dat is veel werk.
Als je genoeg vlees op de schijven hebt zitten kan je de schijven met speciale schuur-remblokjes glad “draaien”, sommige DS garages hebben die.
Ik heb het zelf gedaan met een paar oude remblokjes met daarop stevig schuurpapier gelijmd (korrel 60 of 80)
Rustige straat opzoeken, en dan met 60 heel geleidelijk de rem intrappen, laatste stukje vrij stevig (niet blokkeren natuurlijk).
Meestal is 1x remmen al genoeg.
Nadeel: wolk stof onder de motorkap.
O ja, je moet natuurlijk wel zeker weten dat het geen olie of koelwater is dat de schijven heeft verontreinigd. In dat geval helpt kijken wel…
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Hilko Schmitt schreef:Die gaten horen re volgende mij wel in te zitten. Vanaf 65 ofzo. Die van mij zijn weggelast denk ik.
Ik heb ze wel in de bodemplaat/dwarsbalk maar niet in de C-stijl/hoedenplank, bedoelde ik.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Allemaal,
Na een paar honderd kilometer probleemloos zweven geeft de DS geen sjoege meer nu! Een weekje stilgestaan, en helemaal niente starten. dwz: geen enkele actie van de startmotor! Wel contact etc. Even aan de lader gehangen, weer naar 12,6V gebracht, proberen te straten maar de spanning valt direct terug naar 8,6V. En zelf geen kikje van de startmotor. Ik verdenk dus het startrelais en/of regelaar. Ook omdat ik de agelopen weken het fameuze euvel van verlies van all spanning onderweg (tijdens rijden) heb meegemaakt.
Dus even gekeken naar het relais en regelaar. Zie hier: een zwarte draad total loshangend op het relais (ik denk N2), maar geen mating draad te bekennen. En ook de regelaar: een massadraad volledig loshangend.
Ik ga daar zo eens verder naar kijken, maar wel vreemd dat dit zomaar kan gebeuren tijdens stilstand…...
Ik meen te weten dat een Hydraulique qua starten gebruik maakt van de massa van de regelaar? Iemand ervaring?
Thanks,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
kon je wel starten met het knopje onder het relais?
Inderdaad moet je massa hebben aan de regelaar om te kunnen starten met het pookje. Maar als je accu lampje brandt is dat in orde.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ze loopt inmiddels weer! Massadraadje van de regelaar gerepareerd (ik weet waar die horde, maar zit nu op een ander massapunt). Ook het relais even een beetje schoongemaakt en gewd’t. En toen startte ze weer! Blijft een beetje vaag en ik vertrouw het nog steeds niet. Ook toen ik stil kwam te staan tijdens rijden (niente spanning, echt helemaal niets meer) heb ik niet meer gedaan dan interesant rondkijken, geouwehoer van goedebedoelende mensen die ook achter mij stil kwamen te staan aanhoren, hier en daar een beetje rommelen aan de bedrading en dan ging ze plots weer.
Tijd voor een nieuwe regelaar en relais zeg ik. Of dan meteen maar een nieuwe dynamo met ingebouwde regelaar. En 123. Dus nog genoeg te doen.
Dit is mijn eerste DS met dat handige startknopje op het relais. Mijn vorige had dat ding helemaal niet. I like it!
Blijft de vraag wat die losse draad is, en of die ergens heen zou moeten. Ik heb nog zo’n mystery draad: blauwig manchetje, hangt helemaal alleen, geen maatje te vinden. Schema nog even doorspitten, maar ik heb nog niets ontdekt dat niet werkt. Zie onderstaand.
Groeten,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Komt die blauwe draad van de achterkant van de cilinderkop?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste