1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Motormanagement op een SM motor. Benzine/LPG/CNP/Sequentieel
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 17 oktober 2014 08:44 PM

Om even te laten zien hoe ver je kunt gaan met het upgraden van ontsteking en brandstof voorziening van je SM motor.

Deze motor staat in een proefopstelling te draaien.
De motor draait semi sequentieel, dat wil zeggen de ontsteking gaat netjes in de juiste volgorde. 1-6-2-5-3-4. De brandstof semi sequentieel. In dit geval niet alleen op benzine, maar ook op LPG. Als de motor overschakeld op LPG veranderd behalve de geprogrameerde hoeveelheid brandstof ook de ontstekings curve mee. LPG vraagt namelijk om een ander ontstekings tijdstip.
De verdeelkap en het ontstekingshuis zijn nu overbodig. Het is een zgn coil near plug setup (CNP) In de video fel geel. De gebruikte onderdelen voor LPG zijn voor een G3 dampgas systeem.De lpg injectoren zijn rood in de video. De benzine injectors zijn van een CX 2500 en de ECU is een Megasquirt kloon. Ook te zien zijn de sensor op de nokkenas (tussenas) en op het vliegwiel. Dit voor timing en toerental opname.
Het hele zaakje gaat tzt de auto in om verder te worden afgesteld.
Veel verder kun je, op dit gebied, op dit moment niet gaan.


filmpje 1

filmpje 2

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 17 oktober 2014 11:42 PM
  [ # 1 ]

En ik ben benieuwd wat het gaat doen in de praktijk met dagelijks gebruik. Ik ben nog aan het dubben over de benzinetank. Op maat tegen de achterbank met het wiel hangend tegen de hoedenplank, dat lijkt me de ideale configuratie in de kofferbak. Dagelijks gebruik, dat is naast matig verbruik en soepel rijgedrag ook een fatsoenlijke kofferbak wat mij betreft. Ik heb in ieder geval hoge verwachtingen van het geheel computergestuurde motormanagement en ontsteking. Ik vond de laatste met ontsteking al geweldig rijden. Dit zou nog fijner moeten zijn. Ik houd er rekening mee dat het nog beter wordt zodra er ook echte koppen en lekker frisse cilinders en zuigers in zitten.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 17 oktober 2014 11:44 PM
  [ # 2 ]

Waarom laat je de benzinetank niet gewoon op de door Citroën voorziene plaats?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 17 oktober 2014 11:55 PM
  [ # 3 ]

Ik denk dat een grote gastank op die plaats minder ruimte in beslag neemt dan een klassieke tank tegen de achterbank. Dat zou het alternatief zijn. Met deze set-up kan je een afdekplaat maken waardoor de bodem wat hoger komt. Met een vlakke tank van iets van 40 liter rechtop denk ik meer ruimte over te houden.

Nu moeten we nog even gaan passen en meten voor de vulopeningen. Zo’n koperen dop naar buiten, dat past wat mij betreft niet bij de strakke lijnen van de SM en ook niet bij de ultra doorontwikkelde motor. Dus nog even een dunne moderne Volvo V70 vulopening in de carrosserie-opening van de SM zien te lepelen. Van mijn C70 weet ik dat dit een smalle is. Ik had bedacht dat daar wel een gasnippel naast past en dat je dan ook nog ruimte hebt om de slang langs de tankklep te krijgen. Zo te zien moet dat inderdaad lukken.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 oktober 2014 02:43 AM
  [ # 4 ]

Bij mijn ex DS werd de vulnippel keurig weggewerkt achter het klepje.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Bleke
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 15-08-2011

Gepost: 19 oktober 2014 12:37 PM
  [ # 5 ]

Prachtig project dit! Ik blijf het op de voet volgen

Citroën SM 2.7, dec ‘70

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 19 oktober 2014 02:34 PM
  [ # 6 ]

Een 90L lpg tank neemt erg veel ruimte in bij een SM. Een DS of CX is breder tussen de achterschermen. Maar een dikke tank in de bagage ruimte had natuurlijk ook best kunnen werken. Sterker nog, ik ben met een ander project bezig waar het zo komt.
De vulopening komt netjes achter het klepje, zie foto.
Ook tank met gasdichtekast is klaar zie foto
De SM motor loopt erg netjes op LPG. Als je nu ook moderne kleppen en klepzetels monteert denk ik dat het heeeel lang goed gaat. Deze motor heeft alleen nieuwe rvs uitlaatkleppen en de rest is origineel. Ik heb dat zo niet gemaakt, maar wij zullen zien hoelang de originele setup het op gas uithoud. dat zou best eens mee kunnen vallen.
Deze installatie zou ook werken op CNG (aardgas) wie weet of dat ooit nog moet als IS de olie in handen heeft….......

Afbeelding Bijlagen
lpg robin.jpgt.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 19 oktober 2014 02:37 PM
  [ # 7 ]

De leuke technische aspecten zullen we als naslagwerk melden. Als je via Google wetenswaardigheden zoekt, scoort het forum het hoogst en dus is het een prachtig informatiekanaal.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Wilfred en Geesje
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 173
Geregistreerd: 24-09-2012

Gepost: 24 oktober 2014 02:50 PM
  [ # 8 ]

Speciaal voor dit draadje me weer eens aangemeld Smile

Erg mooi systeem. Is de motor in de filmpjes nu jou motor Robin? Nu heb je nog eens sequentiele injectie ook, streeft de SM de xjs voorbij met z’n full-group injectie!

Wat voor merk lpg computer zit erop? Er zijn er niet veel die een eigen map tekenen. Is ook zelflerend neem ik aan?
De plek van de LPG injectoren vind ik minder goed gekozen. De slangetjes vanaf de injectoren naar de inspuitmondjes moeten van gelijke lengte zijn, voor optimale loop. Als je de injectoren aan 1 zijde doet is dit niet handig, tenzij je een lus in de slang van de dichtstbijzijnde cilinder maakt, maar dit is weer niet optimaal voor de flow. Idealiter zou je ze hoger dan het inlaat traject monteren, midden op de motor, maar dit gaat vaak weer niet vanwege hoogtebeperking door motorkap.

In het begin van het filmpje hoor je de motor onregelmatig lopen (Er wordt ook gezegd dat ie aan het ‘halen’is) Hoe is dit opgelost? Druk verhoogd?

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 24 oktober 2014 03:31 PM
  [ # 9 ]

Leuk je ook hier te lezen! De SM streeft de XJ-S nu inderdaad voorbij, niet alleen qua techniek van het systeem, maar ook wat betreft rijgedrag. Waar het systeem van de XJ-S ‘hikgevoelig’ is, levert dit systeem een volledig ‘gladde’ reactie op het gaspedaal op. Dat heb ik al ervaren met een drietal andere SM’s die zijn voorzien van het systeem. Er rijden nu iets van 10 SM’s rond met een computergestuurd motormanagement. Mijn SM is de eerste die naast benzine ook op gas gaat draaien. Met andere auto’s was dat al ‘ns gedaan.

De opmerkingen over het ‘halen’ zijn gemaakt direct na de installatie. Toen was er nog niks ingeregeld. Nu schijnt de motor zowel op benzine als gas heel prima te lopen.

Alles wat hier is te zien is op dit moment nog mijn auto en mijn motor. De reactie op de technische aspecten van je opmerkingen laat ik graag aan Nard. Die is volgens mij op dit moment niet beschikbaar hiervoor. Ik zal een sein geven met de vraag te reageren.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 24 oktober 2014 04:55 PM
  [ # 10 ]

Voor dit systeem gebruiken wij geen bestaande LPG computer. Die doen geen ontsteking en werken alleen samen met een bestaand injectiesysteem voor benzine.
Het betreft hier een vrij programeerbaar dual table injectiesyteem. Je kan dus onafhankelijk van elkaar twee brandstoffen inspuiten en tunen, tevens kan je per brandstof ook een andere ontstekingcurve programeren. Zowel benzine als lpg worden dus vrij programeerbaar. Geen enkele G3 lpg computer doet dit. Kijk eens op http://www.megamanual.com/MSFAQ.htm dan snap je wat het systeem kan. Wat zelf leren betreft, er zit inderdaad een autotune funktie op. Maar om het perfect te krijgen zetten wij de auto op een testbank na een flinke testrit.

De plaats van de injectoren is perfect.
Nu kunnen de inlaatbuizen er af zonder alles los te maken en kan de motorkap dicht. Stel je wil bougies vervangen of kleppen stellen en je moet de hele lpg handel er af halen…...niet fijn. Ik maak de slangen later allemaal even lang, nu zitten er nog 2 jaar oude slangen op, dat mag niet van de rdw. Verder is de inhoud van zo’n slang zo klein dat je er niks van merkt als daar een paar cm verschil in zit. Wat flow betreft is dat helemaal te verwaarlozen met bijna 1.5 bar gasdruk en een motor die aanzuigt. Nee hoor hier heb ik over nagedacht en in het verleden veel mee getest. Dat gaat perfect werken zo. Het halen is wel een lpg kwaaltje. Op benzine doet de motor dat zelden. Nu de motor wat meer heeft gelopen en beter is afgesteld is het nagenoeg weg. Hij liep echt maar net in het filmpje. Nu staat hij iets rijker AFR 13,8 en de ontsteking stond veel te vroeg. Dat is ook het mooie van het syteem, je kunt altijd bij iedere belasting de juiste ontsteking en het juiste mengsel vinden, dus geen compromissen meer.

Profiel  
 
Wilfred en Geesje
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 173
Geregistreerd: 24-09-2012

Gepost: 27 oktober 2014 02:06 PM
  [ # 11 ]

Duidelijke uitleg. Ben erg benieuwd hoe het gaat lopen. Met name de aangepaste ontsteking is erg interessant, en goede toevoeging als je op lpg gaat rijden.

Wat is de diamter van je lpg injectoren, en heeft dit nog invloed op het halen?

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 27 oktober 2014 07:20 PM
  [ # 12 ]

Dat zou inderdaad van invloed kunnen zijn. Als de diameter of de gasdruk niet klopt krijg je vreemde injectietijden.
In dit geval is de injectietijd bij stationair rond de 5 m/sec en dat is heel normaal.

Profiel  
 
boons605
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012

- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Gepost: 27 oktober 2014 07:31 PM
  [ # 13 ]
jantje1948 schreef:

Bij mijn ex DS werd de vulnippel keurig weggewerkt achter het klepje.

Bij de DS van een andere gebruiker heb ik eens gezien dat de nummerplaat van scharnieren was voorzien en dat daar de LPG-vulopening achter was weggewerkt. Idee?

People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 oktober 2014 08:31 PM
  [ # 14 ]

kan niet bij een sm…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 27 oktober 2014 09:47 PM
  [ # 15 ]

Nouwwwwwwwwww, dat is te zeggen…. Ongelooflijk maar waar, in mijn kromme donor was het wel zo gemaakt. Grote slang door de klep heen. Ik denk dat dit zo is gemaakt voordat de APK werd ingevoerd. Overigens hield ik daar wel een een mooi klapmechanisme aan over dat nog zou zijn toe te passen. Achter de reflector zou een vulopening zijn te monteren.  Dan zou je een frame moeten maken waarop de reflector komt. Ik denk dat de vulnippel naast de benzinevulopening mooier is. Morgen gaan we zien of het werkt en anders ‘ns kijken naar het klapmechanisme.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook