Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Omdat ik eens zin heb in iets anders ( ouders) ben ik eens wat aan het rondkijken naar a-types. 2CV’s kosten helaas te veel dus ben ik vooral naar een Dyane aan het kijken. Ik weet er een in de buurt te koop staan voor een betaalbare prijs met een volgens de verkoper goed chassis en perfecte motor. De auto heeft wel 20 jaar stil gestaan. Mag ik er dan vanuit gaan dat alle pakkingen moeten vervangen worden indien de verkoper dit nog niet gedaan zou hebben of kunnen deze zo’n lange stilstand wel overleven? Verder zullen ook de brandstofleidingen waarschijnlijk wel vervangen moeten worden. De banden heeft de verkoper zelf al vervangen en ze heeft ook een nieuwe keuring, dus al bij al zal ze wel niet zo slecht zijn. Zijn er verder nog dingen waar ik specifiek op moet letten. Ik weet vooral dat ik moet uitkijken voor roest, maar zijn er bekende plekken die altijd gaan roesten. Ik weet dat ik zeker naar de deuren, dorpels en bodemplaten moet kijken.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
je lijstje met auto’s wordt wel lang hoor zo
Overigens ken ik niks van Dyane, dus aan mij heb je weinig, hehe, succes ermee!
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Ja, maar de XM sloper is weg dus is er terug een plaats vrij onder de carport en een lege plaats brengt niet op he
Ik heb trouwens vorig jaar ook een beetje teveel km met mijn BX gedaan naar mijn gedacht. Wou max 5000 per jaar doen maar zat aan het dubbele en zou het zo wat meer kunnen spreiden. Ik kan ook wel soms in de C3 ofz rijden, maar omdat mijn zus nu niet meer op kot zit rijdt zij daar meest in en als ze dan toch eens vrij is om in te rijden scheelt er weeral iets aan. De C6 rij ik bijna nooit in, wordt enkel gebruikt door mijn ouders om eens in het weekend mee te rijden net als de witte BX en die Xsara is van mijn andere zus die ondertussen alleen woont dus daar rij ik ook nauwelijks in. De XM V6 is een projectje dat pas in september 2016 af moet zijn dus kan ik mij ondertussen nog met iets anders bezig houden Het is ook niet dat er direct iets moet staan, ik ga morgen eens gaan kijken zie dan wel hoe dat bevalt enz, ze staat toch maar op een kwartiertje rijden van mijn kot.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Pakkingen vergaan niet, dichtingen wel. Een A-type heeft behalve wat benzine- en remslangen geen slangen, dus die vergaan ook niet. Als het ding een nieuwe schouwing heeft zou dat toch goed moeten zijn, maar het is makkelijk genoeg te controleren en eventueel te vervangen.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Oke, ideaal. In principe zou het wel in orde moeten zijn, maar ze is in Frankrijk gekeurd, dus misschien dat ze daar wat minder streng zijn ofz. Ik zal het idd waarschijnlijk wel snel voelen als het rubber broos of nog steeds mooi soepel is. Zijn er verder nog zwakke punten waar ik naar moet kijken?
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
thomasc3vtr schreef:ze is in Frankrijk gekeurd, dus misschien dat ze daar wat minder streng zijn ofzo..
Franse keuring is compleet wassen neus. waardeloos.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Rubber gewoon vervangen, is niet moeilijk bij een A-type. Een motorblokje in en uitbouwen is ook een makkie.
Let qua roest ook op de C-stijlen, de kofferbakbodem, de wanden naast- en de randen boven- de achterwielen (onder de af-fabriek kitlagen), de paravan en het brandschot. Ze hebben eigenlijk altijd wel ergens een of meerdere slechte plekken, daar hoef je ze niet per se om te laten staan. Deuren en achterkleppen zijn zat te vinden. Alleen knappe spatschermen blijken zeldzaam te zijn.
Kijk goed of het chassis niet geknikt is. Let op roestvorming in de balken, vooral bij de plekken waar de Dyane verstevigingsplaatjes heeft. Symptomen van een geknikt chassis zijn o.a. zwaar sturen, dat de versnellingspook te ver uit het dashboard steekt (het rafelrandje moet bij vrijstand precies zichtbaar zijn) en plaatwerk dat niet goed meer past.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
@ waterman, daar had ik ook wat voor gevreesd. Nu, het is in ieder geval beter dan dat ze helemaal niet gekeurd is.
@Midfriesland, thx voor de tips. Ik zal zeker op de roestpunten letten. Van het chassis had ik ook al eens enkele tips gekregen van een 2cv specialist in de buurt. Ben echt benieuwd, het is de eerst keer dat ik naar een a-type ga gaan kijken.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Het is helaas niet helemaal verlopen zoals ik wou… de Dyane was verkocht toen ik deze morgen toe kwam.
Mijn vader had zaterdag een afspraak gemaakt met de verkoper die ons ging bellen moesten er nog andere kopers komen zodat wij toch eerst konden gaan. Helaas stond mijn vader zijn gsm op anoniem dus kon hij niet terugbellen en mijn vader had zijn nummer zelf niet gezegd. Gisteren is er iemand de Dyane gaan bekijken en deze heeft ze direct meegenomen. Ik was dus tot daar gereden voor niets, al was het gelukkig niet ver. Ik zal de tips sowieso onthouden en wie weet dat ik binnenkort tegen een andere toffe Dyane of a-type bots
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.