Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ben op zoek naar de oorzaak van het hoge brandstofverbruik van onze 1.4i.
Zou dit veroorzaakt kunnen worden door een inspuiter, die teveel geeft?
Heb bijna alles al eens vervangen, behalve dus de inspuiter, het luchttemperatuurcontact, de labdasonde en de katalysator.
Motor loopt ook niet mooi rond, lijkt of die vonken mist, maar de ontsteking is 100 %.
Wanneer ik bij een stilstaande auto een flinke dot gas geef, komt er zelfs roet uit de uitlaat.
Doe ik dat een paar keer achter elkaar, dan heb ik een zwarte plek op straat.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Katalysator (deels) verstopt?
Gspécial 1974 orange ténéré
Dspécial Confort 1972 bleu camargue
Aargh, een te hoog brandstofverbruik kan door van alles komen. Wat is je verbruik? Als het echt fors is dan zou ik vooral de lambdasonde controleren. Als deze is overleden dan loopt de motor op het noodprogramma, met een hoog verbruik tot gevolg.
Ik weet niet hoe de auto gebruikt wordt, maar is ‘schoonblazen’ niet een optie? Zit blijkblaar nogal wat roet aanslag in de uitlaat.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als de labdasonde overleden is, dan brandt het ECU-lampje continu en dat is niet het geval.
Afgelopen weekend de ECU uitgelezen en geen storingen in die richting.
De AX wordt hoofdzakelijk regionaal gebruikt, ziet zelden de snelweg en dan nog meestal tijdens de spits, dus max. 100 km/h.
Alle nog eventueel te vervangen onderdelen heb ik dubbel op de plank liggen.
Begin met het vervangen van de inspuiter en het luchttemperatuurcontact, dat is het snelst te doen.
Dan, als dat niet helpt, de sonde en de katalysator.
Even schoonblazen had ik al in gedachten, de Afsluitdijk heen en weer met 130+ o.i.d.
Verbruik ligt tussen 1 op 10 en 1 op 12,5, terwijl 1 op 15 zeker haalbaar moet zijn.
Onze 1.1 haalde zelfs 1 op 17.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
heb je de temperatuur sensor al gecheckt, niet verwaren met de temp-zender, sensor heeft 2 draden, en zender 1. meestal in de buurt van thermostaat,je kan hem meten met ohm-meter, dus koud xxx ohm, dan motor warm draaien, en dan weer meten. weet alleen niet de waardes. als ie niet goed meer reageert, blijft ie extra brandstof inspuiten,(choken)
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Sensor in thermostaathuis is al vervangen.
Nieuwe gecontroleerd en in orde bevonden.
Maar wat anders, ik heb even het elektrisch schema bekeken, de inspuiter staat in serie met een voorschakelweerstand.
Onderdeelnr. hiervan is 1920H3 en volgens zowel service.citroen.com als de Vraagbaak hoort deze een waarde van ca. 3 Ohm te hebben.
Dat meet ik dus niet, maar ongeveer het dubbele.
De weerstand in serie met de inspuiter is dus een spanningsdeler en een foutieve waarde van de weerstand geeft dus een foutieve spanning op de inspuiter.
Eén van de pennen van de steker van de weerstand is licht gecorrodeerd, komend weekeinde bij daglicht even demonteren, goed schoonmaken en opnieuw meten.
Wanneer nog niet goed, maar op zoek naar een andere.
Onderdeel is helaas NFP!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dacht slim te zijn en even de 1.1 te kannibaliseren.
Maar die heeft een ECU van Magneto Marelli en die werkt zonder de serieweerstand.
Die vlieger gaat dus niet op.
Ben er ondertussen ook achter dat onderdeelnr. 1920H3 gelijk is aan Citroën 96089832 en aan Bosch 0280 159 015.
Al gegooglend vind ik nieuwprijzen boven € 100,- !!!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Heb je misschien een foto’tje van wat je precies nodig hebt? Ik heb namelijk nog het e.e.a. liggen..
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Maak ik morgen even!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Weerstand even uit de auto gehaald, contactpennen even goed schoongemaakt en zie:
Ergo conclusio, de weerstand mankeert dus niks.
Vraagbaak geeft als waarde ca. 3 Ohm.
We gaan verder zoeken, eerst maar de inspuiter en het luchttemperatuurcontact vervangen.
Mocht dat geen resultaten opleveren, dan de labdasonde en de kat.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
En het luchtfilter is wel schoon?
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Daar ben ik de zoektocht zo ongeveer mee begonnen, één van de eerste zaken die je dan controleert.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Dat klopt, maar je zou niet de eerste zijn die een simpele oplossing over het hoofd ziet.
Succes verder met deze zoektocht!
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ik heb dit probleem ook een keer gehad met een AX.
Uiteindelijk bleek de spanningsregelaar defect te zijn, de spanning steeg naar rond de 17 volt waardoor de hele elektronica van slag af raakte en er zwarte rookwolken uit de uitlaat kwamen.
Het acculampje op het dashboard bleef overigens gewoon uit
Misschien toch even de laadspanning meten, je weet maar nooit? (spanning moet rond de 14 volt liggen bij verhoogd toerental)
Succes!
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Laadspanning is 14,2 - 14,4 V stationair, de normale waarde dus.
Vorig weekend nog gemeten.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986