Ben de gelukkige bezitter van een Cactus 1.2 VTI ETG5 Shine met 82 PK. Grappig autootje met veel bekijks en feel good factor.
Tijdens de test rit merkte ik niet dat hij niet genoeg pk’s had omdat het een schakelauto was.
Maar ik mis toch een beetje power icm etg5. Heeft iemand ervaring met het opkietelen van het driecilindertje? K&N filtertje en chiptunen? Kan die ETG5 anders geprogrammeerd worden?
Nog iets anders. ECO on/off knop moet ik nu iedere dag uitzetten. Kan die via OBD standaard uitgezet worden. Zet ‘m wel aan als ik dat een keer wil. Ben de eerste 1000 km nog niet hoger gekomen dan gemiddeld 1 op 13.8?
goldwing9320HZF schreef:
Nog iets anders. ECO on/off knop moet ik nu iedere dag uitzetten. Kan die via OBD standaard uitgezet worden. Zet ‘m wel aan als ik dat een keer wil. Ben de eerste 1000 km nog niet hoger gekomen dan gemiddeld 1 op 13.8?
Ben ik ook benieuwd naar. Zet die eco stand ook altijd op ‘off’. Als ik bij een brug moet wachten dan zet ik de motor uit met de contactsleutel. En ik zat de eerste 1000 km op een verbruik van 1 op 18. Gecombineerd grote weg en stad. Vind ik netjes.
Ik woon in een nog al heuvelachtig gebied in Spanje en dan merk je echt dat verbruik naar beneden gaat. Vandaar ook de vraag over meer PK’s. Regelmatig tegen een hellinkje van 8 % op om thuis te komen. Nederland is wat dat betreft toch wel echt vlak.
HansHo schreef:goldwing9320HZF schreef:
Nog iets anders. ECO on/off knop moet ik nu iedere dag uitzetten. Kan die via OBD standaard uitgezet worden. Zet ‘m wel aan als ik dat een keer wil. Ben de eerste 1000 km nog niet hoger gekomen dan gemiddeld 1 op 13.8?
Ben ik ook benieuwd naar. Zet die eco stand ook altijd op ‘off’. Als ik bij een brug moet wachten dan zet ik de motor uit met de contactsleutel. En ik zat de eerste 1000 km op een verbruik van 1 op 18. Gecombineerd grote weg en stad. Vind ik netjes.
Hans, ik geloof niet dat er iemand ervaring heeft met dit thema op dit forum. Zijn wij de enige twee? Ik ga maar eens verder op zoek.
Totaal aantal Berichten: 130
Geregistreerd: 30-06-2011
- C3 Aircross Shine 1.2 PureTech 130-PK S&S
Ik zou ook wel willen weten of het permanent uit kan hoor.
Zlef niet achter kunnen komen of het mogelijk is.
Ik rijd weliswaar niet in bergachtig gebied, maar vaak genoeg in files.
Ipsa Scientia Potestas Est
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Hij start toch direct weer als het nodig is, of om te rijden, of om functies zoals de klimaatbeheersing te ondersteunen? Mocht je écht niet willen dat de motor uitgeschakeld wordt, probeer dan eens de rem minder diep in te trappen of die na het tot stilstand komen direct weer op te laten komen tot net onder het kruippunt van de automaat. Met een C4 Cactus heb ik dit nog niet geprobeerd, maar in diverse auto’s met Stop & Start van andere merken werkt dat feilloos om de motor draaiend te houden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 130
Geregistreerd: 30-06-2011
- C3 Aircross Shine 1.2 PureTech 130-PK S&S
Hij start meteen weer, maar ik vind dat niet altijd snel genoeg.
Ik wil ook niet de kaas van mij brood laten vreten in de file met die mafkezen die overal voordringen en van links naar rechts en terug zigzaggen.
Dat minder intrappen van de rem heb ik geprobeerd, maar helaasch…
Wat ik tegenwoordig nog wel eens doe: voetrem loslaten en de parkeerrem er op.
Dan blijft motor draaien maar blijf ik wel stil staan.
Geen idee hoe goed of slecht dat is voor mijn (parkeer-)remschijven?
(Ben geen autotechnicus)
Ipsa Scientia Potestas Est
goldwing9320HZF schreef:
Hans, ik geloof niet dat er iemand ervaring heeft met dit thema op dit forum. Zijn wij de enige twee? Ik ga maar eens verder op zoek.
Ik vermoed dat er meer mensen zijn die ‘last’ hebben met dit thema. Het lukt mij prima om steeds de eco stand uit te zetten. Dus het heeft voor mij geen prioriteit.
Maar.. toch fijn als er een definitieve oplossing is.
Even een klein reukje aan het stuur en hij blijft lopen.
Het blijft anders handmatig instellen.
GTI 2500, xm V6 3.0, cactus
Nu een jaartje verder met de Cactus, kleine 10.000 km. Heb inmiddels een K&N filter er in gezet 33.3006. Merk dat hij wel veel beter trekt nu. S&S blijft een probleem en dien ik iedere keer handmatig uit te zetten. Al diverse forums hierover gelezen, ook in andere landen, maar geen blijvend resultaat. Maar goed alles went, dus ik ben er inmiddels aangewend.
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 30-05-2014
- C3 Picasso 14 vti 95 pk
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 feel etg 82
ik zet de eco uit als het donker wordt .
Dit om de levens duur van de batterij te verlegen .
Wat vervelend is , is als je moet stoppen aan een rotonde of rode licht voor een zeer korte duur.
het wordt dan wel echt een s&s ! Irriterend gewoon !
Wat ik ook niet fijn vind is als ik thuis stopt een op N druk , de motor even goed stopt en terug start vóór dat ik deze uitzet.
Voor de rest kan ik er mee leven .
le sage
-citroën c4 cactus etg 82 2015
-citroën c3 Picasso 14 vti 95 2014
Daarvoor,dyane6,visa club,visa superE,ax 11tre,bx 19D,zx break 19d,jzx 14 advantage,jumpy19D,saxo 11sx,Berlingo 19D,c8 tentation,c3 14 hdi 70
@LeSage. Ja, dat is nog een bijkomend nadeel van het S&S stopsysteem! Dat is mij ook al eens gebeurd.
Maar goed, veel last heb ik er niet meer van, ik zet 9 van 10 keer S&S gelijk voordat ik de straat uit ben uit.
Heeft er iemand al eens een keer achteruit een steile helling op proberen te rijden met een ETG??
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011
- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
S&S i.c.m. de ETG is inderdaad een regelrecht drama. Ik heb mijn Cactus pas twee maanden, maar nu al zit in mijn ritme ingebakken dat ik de ECO-modus direct uitschakel na het starten. Zal bij d’r eerste onderhoudsbeurt vragen of die ECO-modus met de Lexia III of iets anders permanent kan worden uitgeschakeld.
Heeft er iemand ervaring met het aanpassen van de ETG bak? Is die sportiever te programmeren zodat die wat later opschakelt en eerder terug. Als ik via handbediening ‘m een versnelling lager zet bijvoorbeeld, schakelt die binnen no time weer op.
Start stop systeem is inderdaad erg irritant. Ik heb er een gloeiende hekel aan als mensen voor me bij een stoplicht het rempedaal ingedrukt blijven houden. Remlichten zijn erg fel. Met dit citroen start stop systeem wordt je gedwongen op de rem te blijven staan. Waarom geen schakelaartje op het dashboard?
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011
- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
Goldwing9320HZF schreef:Heeft er iemand ervaring met het aanpassen van de ETG bak? Is die sportiever te programmeren zodat die wat later opschakelt en eerder terug. Als ik via handbediening ‘m een versnelling lager zet bijvoorbeeld, schakelt die binnen no time weer op.
Dit is naar mijn mening het grootste nadeel van de ETG, die eigenwijsheid van de bak om telkens na handmatig terugschakelen weer op te schakelen met vaak ondertoeren tot gevolg. Zou het liefste willen dat ik ten allen tijde op- en terug moet schakelen, dus dat het gewoon een handbak met flippers wordt.