ChrisB schreef:Revisie ex de en montage kost tussen de €1.000 en €1.500.
Bij mijn XM heb ik de van der Laan optie toe laten passen. Heb ik even tijd om te sparen…
Het achterste klepdekselpakking gaat lekken doordat de aircopomp erop gemonteerd zit. het gewicht daarvan en het constante schudden, trillen, trekken etc. maken dat de pakking daar eigenlijk altijd stuk gaat.
@diravi thnx, zolang je die pitting bij het sturen niet merkt, zou ik daar ook voor kiezen denk ik.
@klepdekselpakking ZPJ. Ik zie het nu. Bizarre keuze dat de compressor geen eigen bevestiging heeft. De V6 90gr schudt van zichzelf al door de onregelmatige loop en dan staat de pomp er ook nog eens a-symmetrische op de deksel. Kan die kleppendeksel eraf met het blok erin? (ik mag het hopen). Zal niet het leukste werkje zijn denk ik.
Ik vind airco wel lekker door het grote glasoppervlak, maar ik zou een auto er niet voor laten staan. Je zou bijna de pomp eraf laten als je lekker gaat doorrijden…
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
guznax schreef:De V6 90gr schudt van zichzelf al door de onregelmatige loop…
Als het goed is niet hoor. In de XM hebben ze er een balansas in gezet en ze hebben een “split crank” gemonteerd. De overstaande drijfstangen delen daardoor geen kruktap meer. De prv van een XM loopt erg mooi.
guznax schreef:Kan die kleppendeksel eraf met het blok erin? (ik mag het hopen).
Ik heb het bij een prv nooit gedaan maar het lijkt me geen enkel probleem. Kwestie van een paar boutjes denk ik. De grootste uitdaging zal zijn om hem vervolgens wél lekvrij te krijgen.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
nog een vraagje
weten jullie of de V6 24 klepper (ZPJ4) ook met de blokjesvelgen is geleverd of alleen met de Speedlines?
zie
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Alleen met speedlines volgens mij.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
oke. thanks.
de speedlines komen voor mij op de 2e plaats.
de blokjesvelgen vind ik het mmooiste staan.
@lopen PRV blok.
dank, wist ik niet.
Als ik zo filmpjes op YouTube bekijk en hoor moet ik je gelijk geven.
guznax schreef:Bizarre keuze dat de compressor geen eigen bevestiging heeft. De V6 90gr schudt van zichzelf al door de onregelmatige loop en dan staat de pomp er ook nog eens a-symmetrische op de deksel. Kan die kleppendeksel eraf met het blok erin? (ik mag het hopen). Zal niet het leukste werkje zijn denk ik.
Ik vind airco wel lekker door het grote glasoppervlak, maar ik zou een auto er niet voor laten staan. Je zou bijna de pomp eraf laten als je lekker gaat doorrijden…
“Shooting from the hip” ???
Zo’n V6.24 heeft en verplaatste krultappen en een balansas , dat schudt helemaal niet meer. ( De eerste PRV’s schudden ook niet maar je hoorde wel dat het een odd-fire was). Je kunt een odd-fire V6 perfect balanceren. Die ES9 van de latere XM is een 60 graden blok, OOK met verzette krultappen, want een perfect gebalanceerde V6 heeft een blokhoek van 120 graden, maar dan wordt je blok te breed.
Dat kleppendeksel gaat er redelijk goed af, je kunt altijd de motor nog een paar centimeter “omduwen”. Nieuwe pakking eronder en klaar is kees. Zo’n pakking van 25 jaar is wel een beetje van z’n flexibiliteit kwijt.
Met een PRV V6.24 ben je sneller dan met een ES9, die eerste ES9’s missen een beetje peps bovenin… De latere ( de ES9/A ) zijn echt sterker. Het enige nadeel van de PRV V6.24: Het is een ouder ontwerp: Verbruik was niet zo’n probleem, hij lust een aardige slok meer dan de ES9….
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10315
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Feije schreef:guznax schreef:De V6 90gr schudt van zichzelf al door de onregelmatige loop…
Als het goed is niet hoor. In de XM hebben ze er een balansas in gezet en ze hebben een “split crank” gemonteerd. De overstaande drijfstangen delen daardoor geen kruktap meer. De prv van een XM loopt erg mooi.
guznax schreef:Kan die kleppendeksel eraf met het blok erin? (ik mag het hopen).
Ik heb het bij een prv nooit gedaan maar het lijkt me geen enkel probleem. Kwestie van een paar boutjes denk ik. De grootste uitdaging zal zijn om hem vervolgens wél lekvrij te krijgen.
Dat moet met goede vloeibare pakking toch geen probleem zijn?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Bij een prv misschien wel. Ik ben er bij een ES9 wel eens mee bezig geweest bij een P607 en daarbij is het toch nog niet zo makkelijk. Het blijft gewoon lekken
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Een PRV V6.24 heeft nog “degelijk ouderwetse” aluminium kleppendeksels. De achterste wordt heter, en de trillingen van de airco pomp helpen ook niet, maar met goede pakking krijg je die echt dicht. Die “kunststof” deksels van een ES9 vervormen te veel: Die moet je nauwkeurig schoonmaken, en dan gelijkmatig inkitten en dan bij het monteren niet te vast aantrekken, wachten tot de pakking “cured” is ( uitgehard) en dan pas gaan rijden…
To err is human, not to err is divine.
Excuus voor de ietwat off-topic vraag. Maar welk merk/type beschouwen jullie als goede vloeibare pakking voor dit klusje?
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Citroensmgz schreef:Een PRV V6.24 heeft nog “degelijk ouderwetse” aluminium kleppendeksels. De achterste wordt heter, en de trillingen van de airco pomp helpen ook niet, maar met goede pakking krijg je die echt dicht. Die “kunststof” deksels van een ES9 vervormen te veel: Die moet je nauwkeurig schoonmaken, en dan gelijkmatig inkitten en dan bij het monteren niet te vast aantrekken, wachten tot de pakking “cured” is ( uitgehard) en dan pas gaan rijden…
Oke. dank voor je reactie.
Zie vanaf 12 min uitleg Cornelis.
De oudere versie van PRV blok (Alpine A310) voel je stationair echt schudden.
Blok wordt ook ‘shaker’ genoemd door Alpine rijders om die reden.
In hogere toeren loopt hij veel soepeler. Bij de C6 (ES9 blok met 60 gr) was het andersom.
onderin heel smooth en bovenin wat rauwer.
Goed om te lezen dat de Alu klepdeksels beter vastzitten.
Zitten die ook op de ZPJ 12 klepper? Dus die achterste klepdeksel van de 12 klepper is ook goed dicht te krijgen?
Andere vraag.
Hoe is de betrouwbaarheid van de kettingspanner van de ZPJ?
Ik last een duitse test na de introductie van de XM waar de ketting brak.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
guznax schreef:Goed om te lezen dat de Alu klepdeksels beter vastzitten.
Zitten die ook op de ZPJ 12 klepper?
Die zitten volgens mij op iedere XM, in ieder geval zelfs de ES9 (want in de XM lag een oudere variant van die motor) en ook de twaalfklepper.
guznax schreef:Hoe is de betrouwbaarheid van de kettingspanner van de ZPJ?
Ik last een duitse test na de introductie van de XM waar de ketting brak.
Heb ik bij een XM nog nooit gehoord. Ik heb zelf altijd gedacht dat die blokken wel aardig bulletproof waren.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Feije schreef:Heb ik bij een XM nog nooit gehoord. Ik heb zelf altijd gedacht dat die blokken wel aardig bulletproof waren.
Zie derde alinea van onder. . Stom. Was een duurtest in 1991. Hier gaat het natuurlijk om het bekende probleem van de ZPJ4.
excuses voor de verwarring ops:
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Bij de ZPJ4 waren het volgens mij meer de tuimelaars die na verloop van tijd de geest gaven, maar dat was dan eerder in de buurt van een ton ipv 3300km.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ik dacht dat dit de reden was voor de bijnaam ‘kettingmonster’