Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Hoezo mijden? Bij de PSA’s zijn enkele incidenten bekend, geen tientallen zoals bij de Britse merken. Bij doorvragen zal dikwijls blijken dat er een achterliggende oorzaak is, zoals achterstallig onderhoud.
En als je er tegen aan loopt is mijns inziens een motorwissel aanzienlijk te prefereren boven revisie. Als een diesel eenmaal open is geweest is de fleur er doorgaans af.
De grote sloperijen ervaar ik steeds meer als betrouwbaar.
In mijn XM tijd meerdere malen gedaan, bijvoorbeeld in geval van een lekke koppakking bij een V6 ZPJ. Idem bij kapotte automaat.
Voor de achterste kop moet die motor er toch uit en merkwaardigerwijs is het altijd de achterste kop.
Toch stonden de V6 motoren als hoogst betrouwbaar bekend. Maar een tijdje boven de 200 raggen in Duitsland om te kijken hoe hard het ding wil kostte je vrijwel zeker een kop.
Dat doe ik om die reden ook niet met mijn C6.
Ik ben heel blij met mijn C6 2.7, inmiddels op 300.000 km. Wel met afgeblinde EGR kleppen.
Koud rustig beginnen, pas na ca 6 km komt de olie op temperatuur. Maar dat is een gedragscode voor alle diesels.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waarom is het bij een diesel een probleem als je hem open maakt voor revisie en bij een benzine niet?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Diesels hebben op veel punten aanzienlijk nauwere passingen dan benzine motoren.
Veel hogere compressie, veel hogere verbrandingsdrukken, veel hogere lagerbelastingen.
Dat grote koppel komt tenslotte ergens vandaan.
Niet zelden gaat het olieverbruik flink omhoog als de kop er eenmaal af is geweest.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is dat (grotendeels) dan ook niet te verwijten aan de kwaliteit werk die geleverd is?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Daar kan Waterman wellicht wat meer licht op laten schijnen.
Als je de krukas met alles er aan uit de motor haalt en weer terugplaatst kan je dat met grote zorg doen. Toch komt niets meer op exact dezelfde positie terug. Allemaal wel keurig binnen de (zeer kleine) toleranties, maar niet 100% hetzelfde.
Alle reeds op elkaar ingelopen delen moeten dat weer opnieuw doen.
Kortom: Het wordt er nooit beter van, wel minder. Hoe goed en toegewijd het vakmanschap ook was.
Mijn opinie: Afblijven van gerepareerde diesels. Weggooien (naar een ander) als er motorschade is ontstaan.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:Daar kan Waterman wellicht wat meer licht op laten schijnen.
Ja, waterman is het, zoals vaker, niet helemaal met je eens Ik ben van mening dat bij een juist vakmanschap een échte revisie prima kan. Sterker nog, bij sommige motoren (ja OOK diesels!) kan een juiste revisie juist een betere motor opleveren
Probleem is wel dat er écht netjes werk geleverd moet worden. Maar er zijn bedrijven die dat kunnen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat is zo’n beetje ook het probleem, tegenwoordig is het lastig om echt vakmanschap te vinden.
Waarschijnlijk ook omdat er maar een beperkte doelgroep is die dat weet te waarderen en er ook bereid voor is te betalen.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
En zo wordt het gokken tussen twee onbekenden: een tweedehands motor of een onbekend revisieresultaat.
Die tweedehands motor kost in elk geval minder dan de helft. En dat zou mijn keus zijn. Drin/druit moet toch.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Afhankelijk van je wensen en je budget.
Als je gewoon je auto weer de weg op wil hebben en een gokje wil wagen met een 2de hands blok prima. Dan ben je snel klaar.
Maar krijg jij garantie dat die motor niet al open is geweest?
Als je 100% kwaliteit wil dan zoek je dus een bedrijf dat echt goed een revisie kan uitvoeren.
Daarna heb je dus echt een zo goed als nieuw of wellicht nog beter blok wat lang mee zou moeten kunnen.
In beide gevallen kan je ook nog afwegen wat voor garanties ze op het werk kunnen geven.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
In dat kader:
Ik schroef nogal eens motoren in bootjes.
Diesels voor boten zijn ongehoord prijzig.
Tweedehands diesels uit auto’s juist niet, maar daar moet wat loodgieterswerk aan verricht worden ter “marinesering”.
Zoals hier een 2,4 L VW 6 cilinder diesel uit een Volvo 240. Loodgieterswerk, keerkoppeling, watergekoeld uitlaatspruitstuk, externe waterpomp, compleet klaar binnen € 2500.
Dergelijke motoren koop je voor ca €400,-. De eerste liep prima, maar bleek olie te zuipen, dus terug naar de Hoogovens. De tweede vaart nu al vijf jaar probleemloos.
Een 90 pk scheepsmotor met keerkoppeling kost al gauw € 11.000. Ja, ja, met garantie!
Dus: als je niet al te bang bent uitgevallen en ook niet bang bent voor een paar vuile handen kan je erg veel geld besparen. En je krijgt er ook nog een trots gevoel bij.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Maar nu gaan we appels en peren vergelijken. Zo’n Volvo/Volkswagen diesel kun je beste vergelijken met een CX 2500 diesel blok, uit die tijd dus…..Volvo rijders noemden dat wel een traktor blok, met 80 Pk ?? en het komt uit een bestelbus ( de LT28). Dat is in niets vergelijkbaar met een modern Direct Ingespoten Diesel blok met 2.5 tot 3 keer zoveel vermogen. In Frankrijk stoppen ze nog steeds oude “Indenor” diesels uit een 404/504/604/505 in bootjes, werkt ook prima en kost niks tweedehands.
Bij een C6, maar ook in het algemeen, zit je met volgende probleem: Motor kapot, O.K., tweedehands motor, welke kilometrage, en gaat die dan ook voor 2 ton dezelfde problemen geven, want de voorgeschiedenis ken je echt niet. Voordeel van een revisie: je weet wat je er in stopt. Daarnaast moet je bij een revisie naar 2 dingen ijken: De kwaliteit van het “mechanisch” revisie werk: D.w.z. boren/honen/slijpen etc. en daarnaast nog de kwaliteit van de montage. Moeten allebei goed zijn, en meestal zijn het 2 verschillende bedrijven die dit doen. Men specialiseert in het een of ander….
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Indenor: ca 20 pk/liter: Zeer slecht regelbaar, uiterst lawaaiig
D 24: ca 40 pk/liter: Groot toerenbereik, trillings-en geluidsarm
HDi 2,7 ca 75 pk/liter: Idem
Elke twintig jaar een verdubbeling van het specifiek vermogen, waarbij je nog mag opmerken dat de twee eerste motoren geen turbo hebben.
Een motor van de sloop heeft tegenwoordig een keurig kaartje met de kilometerstand en het kenteken van de auto van herkomst, soms zelfs nog met een verhaal. Het bezoek aan een hedendaagse sloop is niet meer zoals vroeger. Dikwijls beleefde, deskundige en hulpvaardige mensen.
Niet is in te zien waarom sporadisch optredende motorschade bij de PSA HDi’s ineens niet meer sporadisch zou zijn bij een sloopmotor.
Wat kost een revisie van zo’n blok? € 5.000? Bij mijn C6 zou dat neerkomen op total loss, als ik de in- en uitbouw kosten meeneem.
Als geld toch geen rol speelt kan je beter een nieuwe motor nemen, voor een kleine € 9.000.
Bij mij speelt geld een rol. Het blijft een keuze.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:
In mijn XM tijd meerdere malen gedaan, bijvoorbeeld in geval van een lekke koppakking bij een V6 ZPJ.Voor de achterste kop moet die motor er toch uit en merkwaardigerwijs is het altijd de achterste kop.
Toch stonden de V6 motoren als hoogst betrouwbaar bekend. Maar een tijdje boven de 200 raggen in Duitsland om te kijken hoe hard het ding wil kostte je vrijwel zeker een kop.
Dat doe ik om die reden ook niet met mijn C6.
vraag uit nieuwsgierigheid.
heb je dat alleen met koppen van de ZPJ ervaren of ook met de ES9?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nee, geen ervaring mee. De ZPJ is tandriemloos, vandaar mijn voorkeur, nog ouderwets met kettingen. Maar ja, “slechts” 170 pk.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:…Hoezo mijden? Bij de PSA’s zijn enkele incidenten bekend, geen tientallen zoals bij de Britse merken. Bij doorvragen zal dikwijls blijken dat er een achterliggende oorzaak is, zoals achterstallig onderhoud…
Bedankt voor de reactie(s).
Geruchten over dingen die kapot gaan reiken vaak veel verder dan goed nieuws. Dus blijft het lastig inschatten of problemen met de 2.7 HDi echt incidenten zijn, of toch vaker voor komt.
Op http://nl.autoscout24.be/ heb ik afgelopen tijd enkele tientallen Citroëns 2.7 HDi aangeboden gezien (samengeteld). Hiervan was 1x de vermelding dat de motor gesneuveld was en 2x de melding dat een nieuwe motor was ingebouwd.
Het hoe en waarom staat er natuurlijk niet bij en met deze cijfertjes kun je weer niets.
Grt. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.