Als ik de wagen voor het eerst start en het knipperlicht aanzet duurt het soms wel drie seconden dat ie brandt. en anderhalf tot twee dat ie uit is. En dan weer het hele riedeltje. Het wordt iets beter naarmate ik wat langer rijd.
Verder geen problemen met andere elektrische randapparatuur. De wagen start ook prima dus ik verdenk de accu niet.
Wat kan het zijn? En het op te lossen?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Meet eerst je knipperlichtschakelaar eens door met een ohmmeter, als deze gewoon 0 ohm aangeeft is het je clignoteur zelf. Deze zijn erg goedkoop en makkelijk te vervangen (achter je dashboard; klokken eruit en je ziet hem zitten)
het kan ook nog een slecht contact zijn (weerstand beduidend > 0) ergens tussen de voeding, schakelaar voor de richting en het clignoteur moduletje. Of een slecht massa bij de module. Als de condensatoren langzamer kunnen laden/ontladen gaat ie ook langzamer knipperen. Maar er zou ook een condensator kunnen ‘lekken’. Dan zit het em in het clignoteur moduletje.












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er zit geen concensator in een DS clignoteur. Het is een bimetaal die warm wordt en weer afkoelt. Gewoon vervangen door een nieuwe. (zitten ook in de 2CV enz)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ok Joris.
Dat verklaart ook het ‘funny’ geluid van de ds clignoteur inderdaad.


























Totaal aantal Berichten: 7589
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Origineel is inderdaad leuk. In die van mij was er eentje van een Golf in gelegd. Werkte prima, maar klonk anders. Sindsdien had ik dat leuke geluidje alleen nog maar bij de alarmlichten (bouwjaar 74).
“Als je het knipperlicht aanzet duurt het soms wel drie seconden dat ie brandt.” Wat ik me afvroeg is het nou feitelijk branden of duurt het drie seconden voor dat je clignateur ‘klik klak’ doet.
Bij mijn ID uit 66 bleven mijn knipperlichten ‘zachtjes’ branden zonder aan en uit te schakelen. Ik zag dat je met stelschroefjes de clignoteur kan bijstellen. Maar alvorens ik het geheel eruit heb gehaald, heb ik de weerstand verhoogd door een zwaarder lampje te gebruiken. En toen ging het ‘klik klak’ weer perfect!
Lopez: het lichtje gaat wel meteen branden en blijft dan ongeveer 3 seconden branden.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Er van uitgaan dat je een eerste of tweede dash hebt. Ik zou zeggen effe proberen, gewoon een zwaarder lampje in je knipperlicht (achter) stoppen of bijvoorbeeld je fietsendrager eraan hangen.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Goede + en massa zijn natuurlijk nodig hiervoor.
Ik heb het kastje eens open gemaakt en toen bleek dat er een stukje schuim aan het bimetaal gesmolten zat. Dit heb ik eraf gehaald & schoon gemaakt en toen knipperde het weer met een normale interval.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
lopezdijkstra schreef:“Als je het knipperlicht aanzet duurt het soms wel drie seconden dat ie brandt.” Wat ik me afvroeg is het nou feitelijk branden of duurt het drie seconden voor dat je clignateur ‘klik klak’ doet.
Bij mijn ID uit 66 bleven mijn knipperlichten ‘zachtjes’ branden zonder aan en uit te schakelen. Ik zag dat je met stelschroefjes de clignoteur kan bijstellen. Maar alvorens ik het geheel eruit heb gehaald, heb ik de weerstand verhoogd door een zwaarder lampje te gebruiken. En toen ging het ‘klik klak’ weer perfect!
Eigenlijk heb je dan de weerstand juist verlaagd (lagere weerstand is meer “stroom”) met een zwaardere lamp?
Maar wat heb je er dan ingeschroefd? de keus is dacht ik alleen 5W en 21W? (en evt duplo)
In de knipperlichten zit dacht ik standaard 21W, ik weet niet of er nog een hoger wattage leverbaar is?
En je kan inderdaad met een heel klein schroevendraaiertje de clignoteur bijstellen.
Geweldig dingetje als je het openmaakt! Er zit inderdaad een schuimrubbertje in dat na 40+ jaar vaak verteerd is. In mijn auto zit een GS clignoteur, ik moet nog steeds even die oude opzoeken en weer eens terugzetten…












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
origineel was het 18 watt. klein bolletje. verder heb je 10 watt en 12 watt…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat voor DS gaat het over? Bouwjaar?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
bogaard77 schreef:origineel was het 18 watt. klein bolletje. verder heb je 10 watt en 12 watt…
Zou best kunnen, kan me alleen 21W herinneren…
Wat voor DS gaat het over? Bouwjaar?
November 1969.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Ik had er standaard zo’n klein bolletje erin ik meen inderdaad 18w. Links achter zit bij mij nu een groot bolletje. Ik vermoed dat bij mij het probleem is ontstaan door een vakantie met een klapbak en daarmee een set extra lichten. Ik kwam er toevallig intuïtief achter. En het is simpel uit te sluiten door verschillende lampjes erin te draaien.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat er een knipperlicht relais in zat zoals derde dash, toen ik deze wilde vervangen kwam ik tot mijn verbazing er achter dat het één geheel is.
Blijf het heerlijk vinden dat de voiture me blijft verbazen en ik blijf leren!