BX Achterruit zit los
rene2807
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 12-10-2013

Gepost: 14 november 2014 09:37 AM

Heeft iemand ervaring met het los zitten van een achter raam van een BX uit 1993 ?

Ik kwam er achter dat er bij de wasstraat water naar binnen kwam bij de rubbers.
Naar verder onderzoek blijkt dat de raam los ligt van het rubber.
Het lijkt er op dat het raam naar beneden is gezakt.
Maar als ik aan de onderkant kijk, zit hier het raam maar een paar milimeter in het rubber.

Aan de bovenkant zit het raam onder het rubber, en als ik zachtjes aan de bovenkant van het glas druk,kan ik het glas ook iets naar beneden drukken terwijl het rubber blijft zitten.
Of te wel, het raam en rubber zit teveel ruimte tussen.

Ik kan het rubber er ook vrij makkelijk uit de sponning trekken, en er weer in duwen zonder dat dit veel moeite kost.

Weet iemand een oplossing hiervoor ?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 november 2014 09:52 AM
  [ # 1 ]

Dan zal het raam opnieuw gelijmd moeten worden. Dat wil zeggen: raam er uit halen, kit verwijderen en opnieuw laten plakken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
rene2807
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 12-10-2013

Gepost: 14 november 2014 09:57 AM
  [ # 2 ]

Hoi Waterman,

Bedankt voor je reactie.

De raam zit nu niet gekit.
Er zit alleen een rubber waar het raam in geklemd zit.
Dit rubber kan ik er vrij makkelijk tussen het glas en de kofferklep uit trekken.
Het glas zit momenteel aan de gehele bovenkant bijna los van het rubber.
Vandaar dat mijn vermoeden was dat het glas naar beneden gezakt was.
Alleen als ik aan de onderkant kijk, zit het glas daar nog goed in het rubber, zoals je zou verwachten hoe het hoort te zitten.

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 14 november 2014 10:03 AM
  [ # 3 ]

BX achterruiten zitten altijd gelijmd, met ruitenkit.
Het rubber wat jij noemt zit ook in die kit gedrukt.
Het is dus niet een ruitrubber in de klassieke zin.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
rene2807
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 12-10-2013

Gepost: 14 november 2014 10:44 AM
  [ # 4 ]

Ik weet 100% zeker dat deze ruit niet is gekit.

Er zit een rubber in met aan weerszijde een inkeping.
1 kant zit het glas tussen, andere kant de kofferklep.

Het rubber kan ik er ook vrij gemakkelijk er tussen uit trekken, aangezien deze niet meer geklemd zit om het glas.
de ruimte tussen glas en kofferklep is ook vrij groot.
vandaar mijn gevoel dat het glas is gezakt door het vele malen dicht gooien van de kofferklep.(in de loop der jaren)

Maar als ik aan de onder zijde van het glas kijk, zit dit zoals je zou verwachten, en niet naar beneden gezakt.
( en glas krimpt niet zover ik weer Smile )

De auto is vorig jaar uit frankrijk geimporteerd, misschien dat daar de ramen niet gekit werden ?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 november 2014 10:51 AM
  [ # 5 ]
rene2807 schreef:

Ik weet 100% zeker dat deze ruit niet is gekit.

Iedere BX heeft een geplakte achterruit. Dat komt omdat de klep van kunststof is en de ruit gelijmd moet worden om de klep stevigheid te geven. Maar goed, als jij er van overtuigd bent dat de ruit in jouw bx niet gelijmd zit weet ik niet hoe je het moet oplossen…....

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
rene2807
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 12-10-2013

Gepost: 14 november 2014 11:40 AM
  [ # 6 ]

Stel dat het wel een geplakte ruit hoort te zijn….....

Dan moet er toch een richel zijn waar je kit op legt en het glas op steunt ?
Als ik aan de bovenkant het glas voorzichtig iets aandruk, druk ik hem de kofferbak in.
(het glas zweeft boven de kofferbak, er zit geen stukje kunstof van de klep waar je tegen aan drukt)

Ik ben bang dat als ik een beetje harder druk, ik het glas zo de kofferbak in druk.

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 14 november 2014 12:11 PM
  [ # 7 ]

Dat rubber zit er niet om de ruit vast te houden. Dat glas zit gewoon gekit. Of de kit in de loop der jaren bij jou los is gegaan zou kunnen, maar het zit echt vast gekit.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 14 november 2014 01:03 PM
  [ # 8 ]
rene2807 schreef:

Ik ben bang dat als ik een beetje harder druk, ik het glas zo de kofferbak in druk.

maar dan ook echt niet.Die richel waar de kit oplicht, zit natuurlijk onder de ruit.
De ruit is dus groter dan de sponning. Dat is overigens altijd bij geplakte ruiten.

Jij hebt dat ook. Als je dat niet hebt is je klep kapot en moet je een andere scoren.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook