Dag xm liefhebbers,
Een tijd geleden ging mijn 2.0 injectie bij hoge snelheid zeer nukkig doen,orange lampje ging branden en auto hield enorm in.
Net voor thuiskomst op 50 m van mijn deur viel de xm finaal in panne,niet meer te starten.
Volgens wegenwacht defecte bobine,deze laten vervangen waarbij de auto onmiddelijk terug starten.
Echter het inhouden en regelmatig stilvallen bleef zoals voorheen.
Terug naar de garage,bleek de bdp sensor overleden,ook deze werd vervangen waarbij de auto het voor 95% doet zoals het moet.
Blijft dus die 5%,vooral bij lage snelheden en begint me stilaan op te vallen bij vochtig weer durft hij weleens af te slaan of enorm in te houden met het gekende orange lampje erbij.Enkele dagen geleden kwam er weer wat nieuws,auto wou niet starten maar hoorde een hevig getik vanonder de motorkap.2 tikken per seconde ongeveer waarbij het orange motormanagement lampje op het display mooi samen met het getik aan en uit ging.
Na 30 seconden stopte dit getik en starte de auto feillloos en reed perfect.
Heb dus nieuwe bougies laten steken,nieuwe bobine,nieuwe bdp sensor…..
Wat zou dit nog kunnen zijn?
Dit is nog steeds mijn eerste auto en destijds 23 jaar geleden zijn er reeds de nodige overbruggingen gemaakt vanwege de gekende kinderziektes die weleens voor wat storing zorgde.Werk zelf niet aan de xm,besteed het werk uit aan een zeer bekwame garage in Nederland maar zou leuk zijn een idee te hebben wat mijn dame me wil vertellen:))
eens citroen,altijd citroen…
Dit komt me wel bekend voor. Ik dacht bij mijn XM ook in eerste instantie aan de bobine en heb die vervangen. Maar het bleek de ontstekingsmodule te zijn: een zwarte plak op een aluminium plaat tegen de accubak.
Maar voordat je lukraak laat vervangen adviseer ik je eerst de storingen uit te laten lezen.
Wim,
Disciplus Simplex
Bedankt voor de replay.Bij de voorgaande herstelling toen de bdp sensor vervangen werd,is de xm al een keertje uitgelezen.Merkwaardig genoeg bleken er geen foutmeldingen in het systeem te zijn opgeslagen.Ik zal mijn garage nogmaals laten uitlezen en ze extra attent maken op de ontstekingsmodule.Dit kleine probleempje moet eruit,want voor de rest rijdt mijn xm als nieuw:))
eens citroen,altijd citroen…
Mijn xm blijkt geen ontstekingsmodule te hebben! Heb preventief de bougie kabels laten vervangen omdat ook dit weleens bij vochtig weer een stoorzender is,helaas is ook dit niet de oplossing.Het blijft gissen en vervangen,zonder te weten wat het probleem nu eigenlijk is.
eens citroen,altijd citroen…
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Een van de sensoren misschien? Stekkertjes nokkenas inspuiten met elektro-spray bijv.?
Se concentrer sur l’essentiel
Volgens de technieker die er aan werkt zijn de sensoren uitgesloten,gezien de auto 99% van de tijd perfect rijdt.
Bdp sensor is trouwens nieuw en stekkertjes bleken ook zuiver.
Het begint behoorlijk te frustreren,zelf ken ik weinig van auto’s en moet het allemaal uitbesteden aan een vakman.
Maar ook die zitten met de handen in het haar!
eens citroen,altijd citroen…
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Saxo. Net zolang doorgereden totdat hij afsloeg op de autoweg. Dat was niet leuk. Toen te voet naar citro-advies in Heerlen. Hij heeft de auto opgehaald, uitgelezen, module (weet niet meer welke) vervangen en klaar. Hij heeft tot nu toe altijd een passend antwoord gegeven op al mijn problemen met BX, Saxo, Xantia en XM. Het is dan ook geen dealer maar een liefhebber en die gaan ietwat anders om met Citroën. Daarbij telt ook de ervaring natuurlijk.
Wat alle andere garages betreft: Er is altijd iemand die meer weet. Meestal is dat dan iemand anders, maar daaraan willen ze natuurlijk niet toegeven.
There’s always a bigger fish..
Se concentrer sur l’essentiel
Bij een dealer hoef je met een xm allang niet meer te zijn,is me bekend.
Ik rij dan ook speciaal naar Nederland,gezien er in Nederland nog echt interesse en kennis is in oudere citroen modellen.
In België is dit onbestaande,de jongens die aan mijn auto sleutelen zijn zeer bekwaam en ben er tot nu toe uitstekend geholpen.
Vooral in ds,cx en xm hebben ze daar zeer veel ervaring,aan kennis dus geen gebrek en toch blijft er iets onzichtbaar.
We blijven proberen,wil de xm niet opgeven.
eens citroen,altijd citroen…
Probeer het eens bij Wil Wijnhoven te Boxmeer
Al eens gedacht aan de stappenmotor?? Vooral stationair heerlijk wisselende toeren tot afslaan als de hydrauliekpomp aanslaat. Bij lage toeren op de weg en gas loslaten krijg je daar ook gedoe mee.
Zweven is leven
Ondertussen is er heel wat gesleuteld aan de auto!
Het probleem is gedurende 2 maanden volledig weg geweest,was zo goed als zeker dat de oplossing gevonden werd.
Tot plots gisteren de auto toch weer ging schokken aan een verkeerslicht.
Stappenmotor werd van bij het begin uitgesloten want de auto draait stationair zoals dat moet,buiten dat die af en toe stilvalt dan.
De man die er aan werkt begint meer te denken in de richting van de ecu.
eens citroen,altijd citroen…
2.0i heeft gewoon een onstekingsmodule hoor, dus ik zou me daar toch eens achter de oren krabben over de kunde van dit figuur.
http://it.wikipedia.org/wiki/Citroën_XM
Ff op die rode xm klikken halverwege de pagina
je ziet hem hier zitten, naast de bobine die hij al vervangen heeft Niet echt verstopt dus…
Ouwe mopperkont
Bedankt voor het meedenken Matthijs.
Mijn xm heeft echter geen ontstekingsmodule,bij mijn xm zijn er blijkbaar meerdere zaken anders dan bij andere xm’s.
Een unieke auto dus:)) Het probleem doet zich nauwelijks nog voor,en dat is net het vervelende om het dan ook te vinden.
eens citroen,altijd citroen…
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat voor xm is dat dan wel niet??
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
2.0 injectie 8 Klepper,bouwjaar 1991.
De man die eraan werkt heeft me er al meermaals attent op gemaakt dat de auto anders is dan wat hij gewoon is.
Deze uitvoering is nooit geleverd geweest in Nederland,en gezien de meest rondrijdende xm’s nog op nl kenteken staan verklaard dit al veel.
Hier in België heb ik veel bekijks met mijn xm,je ziet zo goed als nooit nog een type 1 rondrijden hier.
Ik ga in de toekomst bij volgend onderhoud de ecu eens laten updaten,uitsluiten kan je deze namelijk ook niet.
Bart ebben zou daar goed in zijn…..
eens citroen,altijd citroen…
Hoi Erik,
De 2 liter 8 klepper is in twee uitvoeringen geleverd, de zwakkere versie lag in de Oort XM (een kale uitvoering voor minder dan 50.000 ouderwetse guldens) en de iets sterkere uitvoering zat in de comfort en ambiance uitvoering. De zwakkere is een monopoint injectie als ik het goed heb…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!