Arjan Verkade schreef:
Is 65 liter netto? Of is er een 65 liter tank gemonteerd?
Neem aan een ringtank op de plek van het reservewiel?
klopt, het is een 65 liter ringtank op de plek van het reservewiel.
Dat zal de bruto inhoud zijn, want de tank schakelt automatisch over op benzine bij 50 echte liters. Dus de echte inhoud weet ik niet precies, maar uitgaande van 20% wat achterblijft ga ik uit van 65 liter.
Het is een behoorlijk forse (hoge) ringtank.
De bodem van de kofferbak is daardoor bij mij circa 3 cm hoger.
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het is andersom
Als je 65 liter tank koopt, wordt die afgeregeld dat je hem voor max 80% kan vullen (wettelijk verplicht). Dus 65*0.8=52 Liter netto.
Bij mijn eigen installatie merk ik in de praktijk dat bij de LPG tank leeg rijden er tot wel 2 liter verschil in kan zitten hoeveel liter er nu echt in gaat. Dat heeft waarschijnlijk alles met maken met temperaturen en druk, meestal is de tank ook “opeens” leeg als je flink gas geeft.
Overigens zou het wel fijn zijn als je meer dan 50 liter kan tanken bij een verbruik van 1 op 8.
Maar dan zou je waarschijnlijk over moeten stappen naar een tank achter de achterbank, dat is dan weer minder fijn qua kofferbakruimte.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
guznax schreef:
Waauw. dank je wel voor je duidelijke uitleg!!
Ik snap denk ik wat je bedoelt. Eens kijken of me dit zelf lukt.
Waar zit precies de aansluiting van de RT3? kom je daar ook vanuit het dashboardkastje goed bij?
Nee daar kan je niet op die manier bij.
Je moet de RT3 head unit losschroeven. Je ziet 2 schroefgaten in het front van de RT3, dat zijn kruiskop of torx schroeven (weet ik ff niet meer). Die draai je los, dan kan je de hele unit uit het dashboard trekken.
Een van de kabels achterop stuurt de CD wisselaar. Die haal je los en daarop sluit je het mp3-kastje aan. Maar je moet dus ook nog de kabel op de CD-wisselaar in de kofferbak los halen.
waterman schreef:Lang niet gek dat verbruik. Dat biedt mogelijkheden voor mij
Uitgaande dat ik bij 20.000 km 4x per jaar een halve tank benzine tank vanwege het starten op benzine, kom ik op de volgende berekening per jaar uit. Het omslagpunt ligt net iets boven de 5000 km.
Zie bijlage.
Bij 20.000 km per jaar verdien je de investering (2000 euro) binnen 2 jaar terug.
In de berekening ben ik uitgegaan van een verbruik van 1:8,9 op benzine en 1:7,7 op LPG
@Parexemple: dank je! speeltjes besteld!
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
guznax schreef:Uitgaande dat ik bij 20.000 km 4x per jaar een halve tank benzine tank vanwege het starten op benzine
Ik denk dat je daar wel 4 a 5 volle tanken van kan maken.
Bij mijn Xsara heb ik dat ook wel nodig bij zo’n 20 - 25k per jaar.
Mijn tank is natuurlijk wel een stuk kleiner, maar de motor zal wel wat zuiniger zijn. Zo’n koud V6 blok verbruikt natuurlijk een hoop de eerste kms
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mijn auto verbruikt bij 35.000 km per jaar op lpg slechts 75 liter benzine hoor. Kwestie van de boel goed laten instellen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
In de zomer loopt die na paar 100 meter op LPG, als het koud is 2 a 5 km.
Bij een warm blok altijd direct na het aantikken van het gaspedaal.
Dat lijkt me niet zo gek toch?
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mijn auto start warm gewoon op lpg.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi, de LPG installaties worden dus ook nog steeds beter.
waterman schreef:Weet je al iets over het brandstofverbruik? Hoeveel km kun je op een tank gas rijden enzo?
eerste tank 370 km. 1 op 7,7
50% snelweg, 50% binnen bebouwde kom. veel korte ritjes. kinderen naar school brengen, supermarkt, kerstbomen halen, dat soort dingen. valt me niet tegen met het koude weer van vorige week.
volle tank voor € 31,30 (64 ct/liter). Er ging nu 48,23 liter in.
Hij was net omgeschakeld naar benzine.
Bij lange snelwegritten zou 530 km mogelijk moeten kunnen zijn.
gaan we met de kerstvakantie uitproberen als ik van Den Haag naar Limburg en terug ga op één dag.
Hij rijdt na het starten inderdaad maar heel kort op benzine. 10 seconden na een koude start of zo.
Als ik de parkeerplaats afrijdt, is hij al omgeschekeld.
De benzinetank is nog altijd half vol.
Over hoeveel benzine ik verbruik, kan ik over een half jaar pas een betrouwbare uitspraak doen.
ik ben nog altijd zo blij als een kind ermee…en mijn vrouw ook
we ontdekken steeds meer leuke speeltjes erop.
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014
- C5 V6 Exclusive Automaat
Limburg is een mooi stukje Nederland.
Waar precies ga je naar toe?
Brunssum. daar wonen mijn ouders.
als puber er veel gefietst. is heel tof daar met die heuvels.
beetje buitenland-gevoel.
Op de c6 meeting waren er ook een paar mensen uit zuid limburg.
Ze vertelden dat daar bijna geen c6-en rondrijden en verkocht zijn.
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014
- C5 V6 Exclusive Automaat
In Brunssum ben ik goed bekend, mijn opa & oma hebben er bijna hun hele leven gewoond. Zelf heb ik er ook even gewoond.
Het is inderdaad anders dan de rest van NL. Richting Voerendaal/Maastricht is het heuvellandschap heel mooi te zien en je waant je alles behalve in NL.
Nu is een C6 een bijzondere auto en behalve dat ze zeldzaam zijn in Limburg is eigenlijk de enige plaats waar ik ze met enige regelmaat zag Parijs.
Ik wens je prettige en veilige kilometers met de troen.
Dank je!
Vraagje. vandaag een paar keer de ruitensproeier gebruikt met droog weer en de dimlichten aan.
Als je de dimlichten aan hebt, komt er 2 maal een bizarre hoeveelheid ‘sproei’ uit de koplampsproeiers.
Gevolg: de voorste helft van de motorkap zit helemaal onder
Is dat ook uit te schakelen, zodat alleen de voorruit besproeid wordt?
of kan dat alleen door de dimlichten (tijdens het rijden..) uit te schakelen?
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Geen idee of het uit te schakelen is. In ieder niet vanuit de auto. Misschien wel met de Lexia.
Maar realiseer je dat je Xenon verlichting hebt en dan zijn koplampsproeiers verplicht. Dus zeer waarschijnlijk ook voor de APK verplicht.
Het tegelijkertijd sproeien vind ik wel terecht. Als je voorruit vies is dan zijn de koplampglazen ook vies.