Hoi,
Sinds vandaag blaast de aanjager van mijn Xsara 2 1.6 16V break op volle kracht.
Meteen vanaf de start en is niet meer zachter te zetten.
Het is een uitvoering met Climate control.
Ik lees op dit forum oplossingen als kachelweerstand of kachelmotor vervangen.
Als ik de complete kachelmotor vervang, is dan meteen de weerstand ook vervangen? Zit deze op de motor?
Ik hoor het graag, wederom bedankt.
Ivo
Op de kachelmotor zit een regelmodule. Dat is een aluminium blok. Die is stuk en kun je los kopen en vervangen.
Wel kachelmotor even onder het dashbord uit halen. het is bij CC uitvoering zeker geen weerstand, er zitten twee transistoren op.
Die kun je ook vernieuwen als je handig bent.
Ja als je het complete motorhuis van de kachel vervangt heb je ook de transistoren vervangen, dit is wel de duurste oplossing.
Omdat je toch de hele unit moet uitbouwen kun je ook de oude transistoren los boren(zitten op een aluminiumplaatje) zie foto:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=195996
de motor is immers goed als je de oude transitoren hebt los geboord(klinknagels) moet je de solderingen los solderen en de nieuwe plaatsen:
http://www.reichelt.nl/index.html?&ACTION=446&LA=0
Conrad heeft ze ook maar geen afbeelding van de MJ11015G wel een beetje koelpasta(wat ook in de pc op je processor zit) tussen weerstand en aluminiumplaat en vastzetten met kleine boutjes en weer vast solderen.
Dan ben je voor de reparatie maar een paar euro kwijt en zijn de weerstanden weer nieuw een complete nieuwe unit kost meende ik rond de 200 euro dus met wat knutselen kun je aardig wat besparen.
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012
unit met transistoren kost rond de 60 euro ex btw. Is van valeo en de meeste AD grossiers hebben hem wel.
Complete fan met module 120 ex btw
Resumerend:
Complete kachelmotor: duur maar makkelijk
Kacheltransistoren vervangen: goedkoper maar meer gedoe.
Ik probeer eerst eens een complete kachelmotor (gebruikt) op de kop te tikken. Ik ben niet zo van het solderen en klein prulwerk.
Kabels vast en losmaken en wat schroeven moet lukken.
Ik kocht een nieuwe module. Ze gaan heeeel vaak stuk dus een tweedehands is weer risico. Verder kun je een losse module er zo inschroeven.
Mee eens geen gebruikt spul er in grote kans dat de je nog een keer de zaak moet uitbouwen, het is een redelijk veel voorkomende kwaal dus nieuwe transistoren.
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012
Totaal aantal Berichten: 7767
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dat uitbouwen is een fluitje van een cent.
Voor degenen die de uitdaging wel aan willen gaan om het zelf te doen: zoek op ‘kachelweerstand’ via de zoekfunctie op het forum en er gaat een wereld voor je open
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
SuperNard schreef:unit met transistoren kost rond de 60 euro ex btw. Is van valeo en de meeste AD grossiers hebben hem wel.
Complete fan met module 120 ex btw
Heb jij een partnummer van die unit met transistoren van Valeo?
Valeo part nr D8015
of deze moet je wel geduld hebben of i.p.v free shipping een duurdere snellere shipping kiezen.
Of je voert hier je kenteken in dan vind je hem ook bij airco\verwarming €72,80
http://start.ikwilonderdelen.nl/catalog/kentekenbouwjaar.aspx
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012
Zie trouwens net dat de transistoren bij aliexpress een ander nummer hebben, wellicht is goedkoop dan toch duurkoop…..
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012
Ik heb de weerstand vervangen door een gebruikt exemplaar van 15 euro van de sloop en alles werkt weer. Voor zulke bedragen kun je de ‘gok’ toch wel wagen?
En daar is het nummer
Ik heb net hetzelfde probleem en heb een nieuwe kachelweerstand besteld via Ebay.
Nu heb ik die geinstalleerd, maar doet ie niks. En alle kabels zijn aangesloten.
Op de oude transistoren staat er: FW26025A1 (blijkbaar niet meer geproduceerd).
Maakt het uit of het een PNP of NPN transistor is ? Op de afbeelding van Ebay staat er MJ11016 en blijkbaar is de mijne een PNP en zou ik de MJ11015 nodig hebben. Op de transistor zelf staat niet aangeduid welke het is.
Ik heb ondertussen gewoon nieuwe transistoren PNP MJ11015 besteld en die werken dus wel. Ik kreeg wel die rivetten er niet uit en heb ze maar zondere nieuwe rivetten gesoldeerd.
De volledige kachelradiator van Ebay waren met NPN MJ11016 transistoren, die moet je dus NIET kopen. Kostte maar 12USD incl verzending, kan ik nog altijd doorverkopen.
Ik begrijp niet waarom die met de MJ11016 zijn gemaakt, aangezien ze toch allemaal met MJ11015 werken ?