Gisteren met mijn Berlingo (1,9D bestel 2003) op APK keuring geweest.
Er waren 3 puntjes:
1)
Achterremmen hadden verschillen waardes. Lijkt mij een kwestie van de schoenen vervangen of een uiterste geval de cilinder.
2)
Bij het rechter voorwiel was een rubber aan de stuurstand los. Niet kapot maar los. Volgens keurmeester een kwestie van vastzetten. ????? Heb ik me nog niet in verdiept, moet ik maar kijken.
3)
De hoogte regeling van de koplampen werkt niet. De Hayness repair manual laat een schema zien met meer aansluitingen op de schakelaar, dan ik heb. Dus daar heb ik niet veel aan. Verder lees ik in diverse topics dat de motor van de hoogteregeling veelvuldig kapot gaan en dat dan de hele lampunit vervangen moet worden.
Heeft iemand hier nog een idee, met name over punt 3?
Grt.
Roger
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Misschien niet helemaal netjes, maar ik heb een keertje het knopje voor de lampenverstelling eruit gehaald en verwisseld met een “blanco knop”. zo’n knop waar je niets mee kunt, dashboard opvulling zeg maar. Als de verstelling er niet op zit hoeft het ook niet te werken.. moeten de lampen echter wel goed te stellen zijn met de hand. Of dat uberhaupt kan op een berlingo weet ik niet want ik had een peugeootje waarmee ik dat deed
[edit mod]quote gewist. Quoten op het laatste bericht is onnodig en niet toegestaan[/edit mod]
Ik weet niet hoe de keurmeester hierop reageert omdat hij al gezien heeft (en natuurlijk genoteerd) dat er een hoogte regeling op zit.
Zal maandag eens even gaan overleggen.
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Op een grijs kenteken auto van die jaargang zijn van binnenuit in hoogte verstelbare koplampen verplicht, het niet aanwezig zijn van het knopje is dus ook een apk-afkeurpunt.
Achterremmen even uitkuisen en ook zeker de remdrukverdeler op de achteras (rechtsboven) gangbaar maken met kruipolie.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
graddus schreef:Op een grijs kenteken auto van die jaargang zijn van binnenuit in hoogte verstelbare koplampen verplicht, het niet aanwezig zijn van het knopje is dus ook een apk-afkeurpunt.
Sorry alvast voor mijn botte reactie: ONZIN!
Zie hier: http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/bedrijfsautos_licht/Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen/Werking en toestand verplichte lichten en retroreflectoren/Paginas/default.aspx]APK regelgeving verlichting bedrijfsauto’s
In alinea 7 staat “Indien” en in de toelichting staat ook dat het niet bouwjaar afhankelijk is. Kortom, er staat niets over dat de hoogte verstelling verplicht is. Dus bij het ontbreken van de schakelaar kan de koplamphoogte niet van binnenuit geregeld worden, en hoeft het systeem ook niet te werken.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Vandaar dat ik bij het importeren van mijn nagelnieuwe Berlingo in 1998 door de keurmeesters van de RDW werd teruggestuurd om van binnenuit bedienbare hoogteverstelling in te bouwen vooraleer ik een kenteken kon krijgen. Ik heb er geen boeken op nageslagen, maar wellicht is het dan omdat de Nederlandse typegoedkeuring voor de Berlingo grijs kenteken wel voor een exemplaar met die hoogteverstelling is. Dus ja, het is misschien maar goed dat je je alvast verexcuseerd hebt voor je botte reactie.
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Ik heb het ook nog even nagevraagd bij een APK keurmeester, die net zijn heroriëntatie gehad heeft.
Als er geen bediening in de auto zit (schakelaar er uit gehaald) hoeft het niet te werken, voor grijs kenteken is daar geen uitzondering op.
Mijn Berlingo is zo al meerdere keren goedgekeurd, zo ook de Partner van mijn zoon die beide hetzelfde probleem met de koplampverstelling hebben.
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Ik denk dat Graddus wel een punt heeft, en alle anderen een ogenschijnlijke maas in de wet hebben gevonden, maar die is gebaseerd op ” wat ik niet zie hoef ik niet te weten”. Dat werkt “voorlopig” totdat een RDW medewerker dit opmerkt en het gat dicht.
In principe geld: Als de typegoedkeuring is met, ..... dan ik zonder verboden, tenzij dat expliciet vermeld wordt door de RDW..
To err is human, not to err is divine.
Maar in het geval van Graddus is er specifiek naar de typegoedkeuring gekeken (gok ik) omdat de auto ingevoerd werd en bij de APK wordt dit niet gedaan.
M.i. zijn het twee regelgevingen die naast elkaar leven, bij APK is het geen probleem en mocht de typegoedkeuring van de auto opnieuw getoetst worden dan is het wel een probleem.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ja, want laten we vooral met eensluidende regelgeving werken, dat maakt het allemaal zoveel eenvoudiger
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Het is niet een maas in de wet.
Op een ander forum heeft iemand hierover een mail aan de RDW gestuurd en die kreeg als antwoord van de RDW: Als de bediening niet in de auto zit hoeft de keurmeester dit ook niet te keuren.
Helaas kan ik desbetreffende mail niet terug vinden op dat forum anders zou ik hem hier even plaatsen.
Maar vergeet ook niet dat eisen bij een APK keuring minimale eisen zijn.
Vandaar dat bij invoering van een auto best andere (meerdere) eisen gehanteerd kunnen worden.
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Maar dan moet je wel preciezer zijn:
” Als de bediening niet in de auto zit ” wil zeggen dat de complete koplampbediening niet in de auto zit, denk ik zo, en niet alleen het bedien knopje. Dat een APK keurmeester de koplampen niet openmaakt om te zien of er een hoogteregeling aan zit kan ik ook wel begrijpen.
En ja, APK eisen zijn minimum, maar het is wel een lange lijst, en de RDW weet ook dat niet alle punten allemaal altijd gecontroleerd worden.
Lijkt wel een beetje erg veel op gedoogbeleid, en dat is voor mij ook een maas in de wet, die de wetgever op enig moment kan dichten door nader te specificeren.
Profiteer zolang het kan dus.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
graddus schreef:...Dus ja, het is misschien maar goed dat je je alvast verexcuseerd hebt voor je botte reactie…
Gelukkig dan maar dat ik dat op voorhand gedaan heb. Zoals door anderen ook beschreven is de typegoedkeuring en een APK een ander verhaal, al kan ik me niet voorstellen dat bij een import keuring daar een auto op afgekeurd wordt. Maar dat was in jouw geval dus wel zo, dus zal dat wel zo zijn. De eerst volgende keer dat ik een steekproef van de RDW krijg (ik ben zelf APK keurmeester) zal ik het eens aan de steekproefcontroleur vragen hoe dat zit.
Maar voor de APK hoeft de koplamphoogte verstelling niet te werken mits de schakelaar er niet meer in zit. Echter bij sommige auto’s zit zo’n schakelaar in de lichtschakelaar verwerkt, dan kun je dus niet de schakelaar verwijderen, en zal de hoogte verstelling moeten werken…..
Zojuist kreeg ik toevallig een mooi verhaal te horen.
Een vriend van mij was met zijn auto op keuring geweest.
Als enige afkeurpunt dat zijn auto: de hoogte regeling van de koplampen.
De auto werd goedgekeurd met de opmerking dat de schakelaar snel verwijderd moest worden in geval van een steekproef.
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Wat een onzin allemaal. Als de regeling niet werkt, moet dat gewoon gerepareerd worden. Helemaal in een bestelbusje met variabele lading.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi