11 van de 17
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
Kriksteun vervangen
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 15 juni 2017 07:34 PM
  [ # 151 ]
GW-tje schreef:

Hoe is de staat van de slangen van de carterventilatie? Die zijn vaak erg belabberd en dus een mogelijke oorzaak voor valse lucht.

Carterventilatie komt uit bij de INGANG van de carburateur en kan dus geen valse lucht geven.
Valse lucht kan toetreden vanaf het punt waar het vacuüm gevormd wordt, dus in of voorbij het venturi:
Gasklepassen, carburatuervoet, pakkingen inlaatspruitstuk.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11792
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 juni 2017 09:37 PM
  [ # 152 ]

De carterventilatie heeft een aftakking die pal onder de carburateurvoet op het spruitstuk zit. Dus: hoe is de conditie van de carterventilatieslangen?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5386
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 15 juni 2017 11:31 PM
  [ # 153 ]
ramrod schreef:

Trouwens , als ik de stelschroef op de carburateur verder wat verder uitdraai , gebeurt er niets met het toerental , als ik het schroefje indraai gaat het toerental naar beneden , hoort het toerental bij het uitdraaien niet hoger te worden ?

Hij gaat alleen harder lopen als het mengsel te arm was.
Bij ideaal mengsel loopt ie het snelst, iets rijker maakt qua toerental niet veel uit, veel te rijk laat hem zelfs wat “stampen”.
Is het niet mogelijk om hem eerst op benzine met de gasklepschroef (dus niet de mengselschroef) af te stellen en daarna op gas?
Carterventilatie heeft volgens mij geen invloed op de stationairloop.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 juni 2017 09:15 AM
  [ # 154 ]
Penny Lane schreef:

De carterventilatie heeft een aftakking die pal onder de carburateurvoet op het spruitstuk zit. Dus: hoe is de conditie van de carterventilatieslangen?

Derk

Precies. En het pijpje wat in het inlaatspruitstuk zit en waar de slang op komt moet open zijn. Hier kun je een boortje van 2 mm doorheen halen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 16 juni 2017 10:15 AM
  [ # 155 ]

Ja, dat rare slangetje aan de achterkant van het inlaatspruitstuk, precies onder de carburateur.
Ik heb mij al vaker afgevraagd wat dat ding daar doet.
Volgens Waterman zit er een gaatje van 2 mm in het spruitstuk.
Dus als je dat slangetje lostrekt komt er buitenlucht door dat gaatje in het mengsel.
Of dat nu buitenlucht is of “binnenlucht” uit het carter, het zal niets aan het stationaire toerental veranderen.
Was dat wel zo, dan zou de druk in het carter dus invloed hebben op het stationaire toerental.
En wat is er te verwachten van van een te verwaarlozen aandeel in het afzuigen van carterdampen door een gaatje van 2 mm?

Wie het weet mag het zeggen.
Maar valse lucht zie ik daar nog niet binnenkomen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
ramrod
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 09-10-2014

Gepost: 05 juli 2017 12:05 PM
  [ # 156 ]

Vandaag samen met Henk van DS-TT verder gekeken naar de carburateur, deze uit elkaar gehaald en schoongemaakt , zat vuil in , alles afgesteld en hij loopt weer als een zonnetje , Henk en DS-TT bedankt weer .

Profiel  
 
ramrod
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 09-10-2014

Gepost: 18 juli 2017 04:07 PM
  [ # 157 ]

Helaas de DS heeft het begeven , reed op de A15 , knal onder de auto uitlaat dwars demper een gat er in , op het zelfde moment rook onder de motorkap alle koelvloeistof loopt weg , wagen is niet meer te starten ... Bij latere controle geen gescheurde sokken of andere verbindingen van het koel circuit .

Iemand enig idee hoe deze 2 storing ter gelijke tijd ontstaan , door de drukgolf van de knal iets gebeurd in het koel circuit ?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 juli 2017 07:55 PM
  [ # 158 ]

Waar lekte de KVS dan uit?

Een tussendemper klapt toch niet zomaar uit elkaar? Verstopt?

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 18 juli 2017 08:39 PM
  [ # 159 ]

Die knal kan backfire zijn geweest, bij mijn injectie klapte echt van alles los (inclusief idioot hoog toerental. Bij mij een combi van file rijden, buitentemperatuur en net overgaan van gas naar benzine.
Schijnt vaker voor te komen als ik zo het forum lees.
Wellicht is je carburateur iets te schoon Smile

Maar dat dan in 1 keer al je koelwater eruit loopt vindt ik wel erg sterk.
Je geeft aan dat al je slangen er nog op zitten en dat ze na bijvullen niet meer lekt?
Neem aan dat dit met stilstaande motor is geconstateerd.
Als alles toch leegloopt ken ik maar 1 plek waarvandaan dit zou kunnen en dat is de plug aan de zijkant van je blok onder het uitlaatspruitstuk, wellicht is die eruit geklapt.
Hoor graag ter lering (ende vermaack been there etc)

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5386
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 18 juli 2017 09:44 PM
  [ # 160 ]

Is wel heftig zeg!
Blokkeerde de motor?
Backfire zou idd kunnen. Brandend gas in het inlaatspruitstuk kan rare schade geven.

Zou me nog kunnen bedenken dat de distributieketting geknapt is. Gebeurt niet vaak bij DS voor zover ik weet, maar kan misschien ook schade aan de kop geven waardoor lekkage ontstaat.
Of een drijfstang door het blok… maar dat geeft denk ik een ander soort knal…

Profiel  
 
ramrod
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 09-10-2014

Gepost: 18 juli 2017 10:06 PM
  [ # 161 ]

Waar het water nou uitliep was/is niet duidelijk ( op de brug bij de ANWB geweest) , wellicht dat het via de radiator dop ....?  een flink gedeelte is weg gespoten , viel op dat vooral de bovenkant nat was .

Motor was niet geblokkeerd , volgende dag water gevuld , proefrit mee gemaakt en de koelwater temperatuur liep snel op tegen kookpunt aan , radiator was ook niet al te best meer dus deze zoiezo maar vervangen .

Er moet nog verder onderzocht worden maar het is mij ook nog niet duidelijk of het 1 nog verband houdt met het ander , en het water gebeuren blijft zo ie zo vreemd .

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 19 juli 2017 01:14 PM
  [ # 162 ]

Een mogelijke combinatie.
Motor wordt te warm door te arm afgesteld mengsel (icm mogelijk verkeerde afstelling ontsteking), dit is 1 van de hoofdoorzaken van backfire. Wellicht lekte het koelwater al eerder via dop op slang en heb je dit niet in de gaten gehad, motor wordt steeds heter als gevolg etc.

Profiel  
 
Gepost: 19 juli 2017 02:46 PM
  [ # 163 ]
robbertkars schreef:

Een mogelijke combinatie.
Motor wordt te warm door te arm afgesteld mengsel (icm mogelijk verkeerde afstelling ontsteking), dit is 1 van de hoofdoorzaken van backfire. Wellicht lekte het koelwater al eerder via dop op slang en heb je dit niet in de gaten gehad, motor wordt steeds heter als gevolg etc.

het kan natuurlijk zijn dat je verdamper bevroor doordat het hele koelsysteem verstop zit en…en…en oorzaak en gevolg

doei

Profiel  
 
ramrod
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 09-10-2014

Gepost: 19 juli 2017 03:10 PM
  [ # 164 ]

Ok goed verhaal , klinkt logisch , de radiateur wordt zo ie zo vernieuwd , de rest van het koelsysteem dan ook natuurlijk nakijken .
Alles op nieuw aftellen , en wellicht ook een nieuwe verdamper er als nog in .

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 19 juli 2017 03:25 PM
  [ # 165 ]

Tip, voor LPG onderdelen zoals een nieuwe verdamper ga op Poolse LPG sites shoppen (http://nagaz24.pl/pl.html), LPG is daar zeer populaire waardoor de keuze groot is en zeker de helft goedkoper laatste voor een 6 cilinder benz alle LPG delen vervangen voor €103,12 waarvan €73,09 voor de verdamper (Reduktor OMVL R90/E 139KW)

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
 
11 van de 17
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook