Mhh , ik ga voor een paar tientjes voordeel op een verdamper niet iets uit Polen laten komen , ik ben hier €120 kwijt voor een goede verdamper .
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
OMVL…. wat een kutverdamper was dat..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
bogaard77 schreef:OMVL…. wat een kutverdamper was dat..
Wat is daar dan mis mee? Ik heb nooit anders gehad, zonder problemen…
Kwestie van geluk of weet ik niet beter?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik had dat ding in mijn GS. Niet af te stellen en liep er 1 op 5,5 op…
Met de 2de hands GMS erin liep ie meteen 1 op 9….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
ik gebruik ook het liefst gms maar vooral omdat het ding mooi stabiel overneemt van klein naar groot membraam maaar ik gok bij deze storing op bevriezing van de verdamper met als gevolg een te arm mengsel….. knal dag uitlaat….koelsysteem reinigen (makkelijker gezegd dan gedaan) nw uitlaat en rijden de verdamper en kachel natuurlijk ook reinigen .....zie draadje penny lane
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zoiets. En de thermostaat checken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Radiator wordt vervangen , kachelradiator is een paar maanden geleden vervangen , thermostaat wordt vervangen , uitlaat middenstuk .
Wat is een goede manier om het koelsysteem te reinigen , mocht het nodig zijn .
Citroenzuur. 3eur per 100gr dat is voldoende voor 10l
Warmdraaien min 30min en goed spoelen om de zuren te neutraliseren
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 11792
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Neus maar eens rond in mijn draadje (de pret begint hier). Als er problemen met je koelsysteem zijn, is de kans groot dat het probleem in je blok zit. Mogelijkheden zijn kalkafzetting (die kennelijk vooral bij de lichtere motoren zelfs kan verglazen, zodat je er bijna onmogelijk vanaf komt zonder revisie), roest (dat heb ik momenteel omhanden) en oude, gekristalliseerde koelvloeistof (daar lijkt het op dat ik er nu zo ongeveer vanaf ben). Dat laatste is overigens nog vervelender dan je zou denken, want tijdens dat proces is de koelvloeistof ook kalmpjes aan bezig om je cilinderkop op te vreten.
Als de motor binnen een paar minuten praktisch aan de kook komt, is de kans dat er een verstopping tussen blok en kop zit best aanwezig (been there). De enige manier om dat vagelijk te kunnen inschatten is door de waterpomp en het pomphuis eraf te pulken en te kijken wat de situatie in de kop ongeveer is. Let op: er zijn in de kop meer waterpassages dan je zou denken, dus vergelijk met (beeldmateriaal van) een schone cilinderkop!
Afhankelijk van het soort vervuiling zou je met diverse middelen aan de slag kunnen gaan, maar zonder het blok te demonteren weet je nooit écht zeker waar je het tegen op neemt. Er zijn hier op het forum diverse gevallen bekend waarin flink spoelen met water al voldoende heeft geholpen, of spoelen met schoonmaakazijn of citroenzuur, of zelfs met opgeloste vaatwastabletten, maar in al die gevallen moet je wél om te beginnen circulatie hebben. Je kunt de zoekfuncie gebruiken om er een boel tips en trucs voor te verzamelen. Maar vraag mij maar eens hoe lastig het allemaal kan zijn om het koelsysteem van het blok inwendig redelijk betrouwbaar schoon te krijgen. Ik heb ‘m nu al tig keer gespoeld en er komt nóg vuil uit, en als ik even een keer niet oplet en de boel niet op tijd beschoon heb ik weer een bevroren (want verstopte) verdamper. En een verstopte kachel. Enzovoorts.
Edit: o ja, de GMS E90 en de oude Landi-Hartog verdamper van hetzelfde soort zijn wereldverdampers. Bij mijn weten kan een oude gereviseerd worden.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mij werd door div mensen een Lovato verdamper aangeraden , zit daar dan veel verschil in met een GMS E90?
Zitten in de zelfde prijsklasse .
Ik wil mij sierstrips aan de buitenzijde van mn DS opnieuw bevestigen , huidige tape laat wat los .
Wat is de beste tape om dit te doen ?
3M one and only
Grote of kleine sierstrips?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Thx , er zijn vele opties bij 3M nog een voorkeur hier in , liefst uit ervaring ,gaat om de lange strips .
Het is een rode tape, ik kan het niet meer zien op de verpakking. Op website van 3M zie ik de VHB.. very high bond
Ze worden verkocht in elke deftige winkel voor automaterialen en ook bij centerauto
De tape bestaat ook in verschillende breedtes
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige