1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Hoger verbruik Citroën C4 1.6 HDI 110pk 2007
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 26 december 2014 04:19 PM

Het gemiddeld vebruik van mijn C4 ligt al heel lang rond de 5,5 liter.
Hoger dan opgegeven gemiddelde, maar ik kan er mee leven.

De laatste tankbeurten is dat gemiddeld verbruik echter gestegen naar zo’n 6,5 tot 7 liter.

Nu is de vraag dus, wat kunnen de oorzaken zijn van dit hogere verbruik?

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 27 december 2014 08:38 AM
  [ # 1 ]

Je zal even moeten nagaan wat je in de afgelopen periode anders hebt gedaan of anders is geweest qua omstandigheden?
Meer files, meer verbruikers in de auto, bandenspanning na gaan….....
Misschien zijn er lieden die liters diesel uit je tank halen? Het moet te herleiden zijn…..

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7771
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 27 december 2014 12:29 PM
  [ # 2 ]

Kilometerstand? Staat van onderhoud?

Winterbanden, de harde wind van afgelopen week, er kunnen allerlei factoren zijn, maar dat zou nooit veel meer dan een halve liter tot een liter meerverbruik mogen leiden.

Lees je het verbruik van de boordcomputer of van de pomp versus de gereden afstand?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 27 december 2014 12:45 PM
  [ # 3 ]

Kan van alles zijn! Van je bandenspanning tot de diesel die je tankt, sensors op je motor of uitlaatlijn, temperatuur en natuurlijk de rijstijl

doei

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 27 december 2014 12:50 PM
  [ # 4 ]

Inderdaad, winterbanden….
Ik weet uit ervaring dat winterbanden zeker invloed hebben, hogere rolweerstand door het grove profiel.

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 27 december 2014 01:49 PM
  [ # 5 ]
knight-rider schreef:

Het gemiddeld vebruik van mijn C4 ligt al heel lang rond de 5,5 liter.
Hoger dan opgegeven gemiddelde, maar ik kan er mee leven.

De laatste tankbeurten is dat gemiddeld verbruik echter gestegen naar zo’n 6,5 tot 7 liter.

Nu is de vraag dus, wat kunnen de oorzaken zijn van dit hogere verbruik?


Waar maken jullie toch zo’n drama van.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 27 december 2014 02:14 PM
  [ # 6 ]
knight-rider schreef:

Het gemiddeld vebruik van mijn C4 ligt al heel lang rond de 5,5 liter.Hoger dan opgegeven gemiddelde, maar ik kan er mee leven.

De laatste tankbeurten is dat gemiddeld verbruik echter gestegen naar zo’n 6,5 tot 7 liter.

Nu is de vraag dus, wat kunnen de oorzaken zijn van dit hogere verbruik?

vtske schreef:

Waar maken jullie toch zo’n drama van.

Hij maakt er geen drama van, maar wil weten waar het aan ligt…...  Wink

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 27 december 2014 04:53 PM
  [ # 7 ]

Rolt de auto nog wel uit, dus heb je het idee dat als je nog stapvoets rijd, ie in eens stopt, kan dan zijn dat je remmen aanlopen, neem niet aan dat je handrem er nog op staat, confused omdat ie vast gevroren is geweest,

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 27 december 2014 05:00 PM
  [ # 8 ]

Ik heb gemerkt dat aanlopende remmen of verrotte wiellagers inderdaad aanzienlijk kunnen schelen in het verbruik!

doei

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 27 december 2014 09:18 PM
  [ # 9 ]
TRSarno schreef:

Je zal even moeten nagaan wat je in de afgelopen periode anders hebt gedaan of anders is geweest qua omstandigheden?
Meer files, meer verbruikers in de auto, bandenspanning na gaan….....
Misschien zijn er lieden die liters diesel uit je tank halen? Het moet te herleiden zijn…..

D’r is niks anders. Bij kouder weer moet de verwarming wat meer draaien, maar in de zomer bij warm weer is dat de airco, dus dat zou niet zoveel verschil mogen maken. Heeft het anders ook nooit gedaan de afgelopen jaren.
Bandenspanning word gemiddeld 2 keer per maand gecontroleerd, ik heb zelf een compressor.
Tank is afgesloten met sleutel dus diesel er uit halen is onmogelijk.

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 27 december 2014 09:22 PM
  [ # 10 ]
2d schreef:

Kilometerstand? Staat van onderhoud?

Winterbanden, de harde wind van afgelopen week, er kunnen allerlei factoren zijn, maar dat zou nooit veel meer dan een halve liter tot een liter meerverbruik mogen leiden.

Lees je het verbruik van de boordcomputer of van de pomp versus de gereden afstand?

Er staat bijna 60.000 km op, niet zoveel dus voor een auto van 2007. Onderhoud gebeurd om de 15.000 km, binnenkort moet hij binnen voor zijn groot onderhoud (60.000 km).
Winterbanden heb ik niet, rij het hele jaar door op zomerbanden, binnenkort zijn de voorste aan vervanging toe.
Het verbruik vermeld in mijn openingspost is het berekende verbruik na het tanken. Volgens de boordcomputer is dat steeds een stukje minder.

TRSarno schreef:

Inderdaad, winterbanden….
Ik weet uit ervaring dat winterbanden zeker invloed hebben, hogere rolweerstand door het grove profiel.

Winterbanden heb ik niet, dus dat is al uit te sluiten.

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 27 december 2014 09:24 PM
  [ # 11 ]
Basfeijen schreef:

Kan van alles zijn! Van je bandenspanning tot de diesel die je tankt, sensors op je motor of uitlaatlijn, temperatuur en natuurlijk de rijstijl

Bandenspanning is al uit te sluiten want die word gemiddeld 2 keer per maand gecontroleerd. Ik tank ook steeds bij hetzelfde station (Esso). Rijstijl blijft ook gelijk.
Wat de andere zaken betreft, dat is wat uitgezocht moet worden zeker? (Binnenkort moet hij toch binnen voor groot onderhoud)

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 27 december 2014 09:26 PM
  [ # 12 ]
vtske schreef:

Waar maken jullie toch zo’n drama van.

Helemaal geen drama, maar als er een probleem is dan is het toch het beste om te zoeken waar dat probleem zit, of niet soms?

TRSarno schreef:

Hij maakt er geen drama van, maar wil weten waar het aan ligt…...  Wink

Inderdaad

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 27 december 2014 09:27 PM
  [ # 13 ]
beremans schreef:

Rolt de auto nog wel uit, dus heb je het idee dat als je nog stapvoets rijd, ie in eens stopt, kan dan zijn dat je remmen aanlopen, neem niet aan dat je handrem er nog op staat, confused omdat ie vast gevroren is geweest,

Heb niet het gevoel dat die plots stopt bij stapvoets rijden, nee.
Auto staat ‘s nachts altijd binnen, en veel gevroren heeft het nog niet.
Als hij buiten staat en het vriest dan gebruik ik de handrem trouwens niet, dan laat ik hem in versnelling staan.

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 27 december 2014 09:31 PM
  [ # 14 ]

Tot slot wil ik er nog één ding aan toevoegen.
Er zit een steenmarter onder de motorkap die we niet wegkrijgen. Heb het enkele weken terug ontdekt, maar weet eigenlijk niet hoe lang hij daar dus al zit.
Hij heeft al een kabeltje van één van de dagrijlichten doorgebeten en er zijn bijtsporen aan enkele andere kabels te zien.

Zou deze ergens in kunnen gebeten hebben wat hiervoor kan zorgen??

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 27 december 2014 11:10 PM
  [ # 15 ]

De samenstelling van diesel wordt in de winter sowieso aangepast zodat deze niet gaat vlokken.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook