4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
Hoger verbruik Citroën C4 1.6 HDI 110pk 2007
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 17 januari 2015 10:57 PM
  [ # 46 ]

Helaas heeft dat wel met het Nieuwe Rijden te maken. De juiste opvatting van het Nieuwe Rijden is “niet onnodig toeren maken”, maar dat wordt nog wel eens verkeerd opgevat als “zo min mogelijk toeren maken”.

Te laag in de toeren, gecombineerd met hoge motorbelasting, gaat zeker het nodige versneld verslijten.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 17 januari 2015 11:00 PM
  [ # 47 ]
salon schreef:

Welke dealer is dat?

garage Heussen te Neeroeteren (Maaseik) Wink

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 17 januari 2015 11:52 PM
  [ # 48 ]
Technoloog schreef:

Helaas heeft dat wel met het Nieuwe Rijden te maken. De juiste opvatting van het Nieuwe Rijden is “niet onnodig toeren maken”, maar dat wordt nog wel eens verkeerd opgevat als “zo min mogelijk toeren maken”.

Te laag in de toeren, gecombineerd met hoge motorbelasting, gaat zeker het nodige versneld verslijten.

Het nieuwe rijden = zo zuinig mogelijk rijden, dat doe je niet altijd door zo weinig mogelijk toeren te maken. Als je te weinig toeren maakt ga je net meer verbruiken, dus ben je niet meer zuinig bezig.

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 18 januari 2015 11:13 AM
  [ # 49 ]

Onderstaand plaatje is voor de 92 pk variant van de 1.6 HDi, maar wel illustratief:

Het groene lijntje, CSE, staat voor gram per kilowattuur. Met andere woorden: hoe efficiënt de motor is.

Tussen de 1750 en 2000 rpm haalt een PSA DV 6D blok dus het meeste energie uit een gegeven hoeveelheid brandstof, want dan is er het minste nodig om een kWh te produceren.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3695
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 18 januari 2015 01:46 PM
  [ # 50 ]

Zo’n grafiek zegt nog niet genoeg, want die CSE is bij een gegeven vermogen, en je weet dus zeker dat in deze grafiek niet bij volgas, maar bij 80% volgas is of zo, want dan is het specifiek verbruik het laagst. Om iets over het verbruikt te zeggen wil je een grafiek met toerental EN vermogen EN verbruik. 
In het algemeen geld dat het verbruik ( in gr/kWh) het laagste is bij de toerentallen waar het maximum moment gehaald wordt.
Wat die grafiek wel zegt: Dat tot 3200 rpm het verbruik minder dan 10% extra is t.o.v. het laagste punt, daarboven neemt het sterker toe.
Je bruikbare rijband in verband met het optimaal verbruik ligt dus globaal tussen 1500 en 3000 rpm.
Ik heb ook de grafiek van de DV6C ( 110 pk) bijgevoegd. Ik kan niet aan de OEM datasheets komen, ik denk dat daar wel wat betere info over verbruik staat.
Hieruit kun je concluderen dat je dat blok niet ONDER de 1700-1800 rpm moet rijden, maar als je boven de +/- 3000 komt wordt het verbruiker er ook niet beter op.
Het “nieuwe rijden” werkt prima bij een moderne auto, als je ook een beetje nadenkt. De motor afwurgen bij vol vermogen en lage toerentallen is slecht voor de motor en het verbruik, maar doortrekken tot de toerenbegrenzer ingrijpt is ook slecht. Die DV6’s zijn echt niet gemaakt voor hoge toerentallen. En inderdaad, als je in de bergen rijdt en je hebt vermogen nodig, moet je het zoeken waar het is en dat wil zeggen dat je rond de 2500-3000 rpm wil rijden, niet lager.

Afbeelding Bijlagen
DV6C perf curve.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 21 januari 2015 07:44 PM
  [ # 51 ]
knight-rider schreef:

De laatste anderhalve week is het verbruik weer gezakt.
D’r is niks veranderd, tank is nu bijna leeg, morgen terug tanken.

Gisteren is de wagen uitgelezen, en niks abnormaals gevonden.

En sinds de tankbeurt is het verbruik weer de hoogte in.

Dat is toch echt om het vliegend schijt van te krijgen.

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 11 februari 2015 06:55 PM
  [ # 52 ]

Sinds het recente onderhoud, anderhalve week terug ben ik ook gaan tanken en heb ik een raar verschijnsel.

Het verbruik lijkt te zijn gedaald.
De boordcomputer geeft een lager gemiddeld verbruik aan, en als ik de reeds gereden kilometers samentel met de actieradius die hij weergeeft is dat ook meer dan wat ik eerder kon doen met een volle tank.
MAAR de meter van de tankinhoud zakt wel nog even snel als de laatste paar tankbeurten dat ik minder kilometers kon doen.

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 11 februari 2015 07:34 PM
  [ # 53 ]

Zit er een Webasto snelverwarming op de wagen? Laatste 2 maand zie ik mijn verbruik ook stijgen door dat ding

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 11 februari 2015 07:49 PM
  [ # 54 ]

Nee

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 11 februari 2015 07:53 PM
  [ # 55 ]
knight-rider schreef:

Het verbruik lijkt te zijn gedaald.
De boordcomputer geeft een lager gemiddeld verbruik aan, en als ik de reeds gereden kilometers samentel met de actieradius die hij weergeeft is dat ook meer dan wat ik eerder kon doen met een volle tank.

Persoonlijk vertrouw ik de meters in een auto niet. Je weet niet hoe ze rekenen. Gewoon je verbruik opschrijven en dan kijken. Aan de hand van de geregistreerde km krijg je een veel nauwkeuriger verbruik. De boordcomputer rekent ook de brandstof mee die jij nooit zult aanspreken of je moet het leeg rijden…... maar dan weet je het wel Mr. Green

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 11 februari 2015 08:23 PM
  [ # 56 ]

Weet ik wel, ik reken het ook altijd zelf uit als ik tank.

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 19 april 2015 08:02 PM
  [ # 57 ]

En bij de laatste tank:
Volgens boordcomputer: 6,4 liter (wat al veel is)
Werkelijk verbruik: 7,25 liter (hoogste tot nu toe) ahh

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 20 april 2015 01:16 AM
  [ # 58 ]

Geen andere maat banden waardoor de km stand niet goed is?
Volgens mij is er gewoon iets veranderd m.b.t. de afstelling van de motor. Een verschil van 5,5 = 1:18,1 t.o.v. nu een verbruik van 7,25 = 1:13,7 moet toch te vinden zijn. Het is misschien crimineel denken, maar weet je zeker dat je auto niet “leeg"gezogen wordt door iemand? Want daar begin ik dan aan te denken…

Tegenwoordig geven die boordcomputers ook aan hoeveel er nog in de tank zit? Misschien moet je die eens gaan registreren aan het einde van de dag?

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 20 april 2015 01:00 PM
  [ # 59 ]

Ik weet niet of de DV6 motor ook een dieselretourleiding heeft, maar zou je niet eens (laten) controleren of die niet lekt?

Via via weet ik van iemand die zoiets gehad heeft: Veel te hoog dieselverbruik omdat de retourleiding lekte. Het duurde behoorlijk lang voordat het probleem ontdekt werd, de retourleiding lekt immers alleen als de motor draait. Een plasje diesel onder je auto krijg je niet, tenzij je de motor langere tijd stationair laat draaien zonder de auto te verplaatsen. (Was geen Citroën overigens.)

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 20 april 2015 10:03 PM
  [ # 60 ]

@TRSarno:
De banden zijn nog altijd dezelfde.
De tankdop is met een slot op en ‘s nachts staat hij binnen in de garage, dus leegzuigen is zo goed al onmogelijk.
Bij mijn weten is er niks dat de exacte inhoud van de tank weergeeft.

@Technoloog:
Zou niet weten of ik dat heb, die retourleiding, maar als daar een lek zou zijn, dat moet je toch ruiken?
Diesel ruik je toch snel?

Het probleem is ook dat het geen stabiel hoger verbruik is, het verbruik schommelt nogal sterk.

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook