5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
   
Hoger verbruik Citroën C4 1.6 HDI 110pk 2007
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 21 april 2015 11:44 AM
  [ # 61 ]

Een lek in de retourleiding kan lang onopgemerkt blijven omdat er alleen brandstof door de leiding stroomt als de motor draait (en weinig brandstof afneemt). Dat lekt dus voornamelijk tijdens het rijden en zal je verder alleen opmerken als je de auto geparkeerd langer stationair zou laten draaien.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 15 mei 2015 10:55 PM
  [ # 62 ]
knight-rider schreef:

En bij de laatste tank:
Volgens boordcomputer: 6,4 liter (wat al veel is)
Werkelijk verbruik: 7,25 liter (hoogste tot nu toe) ahh

Vandaag terug gaan tanken:
Volgens boordcomputer: 5,1 liter
Werkelijk verbruik: 5,44 liter

Dat is toch een immens verschil.

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 16 mei 2015 10:08 AM
  [ # 63 ]

Sowieso zijn er seizoensinvloeden, zowel door buitentemperatuur als door samenstelling van de diesel (winterdiesel is beter bestand tegen lage temperaturen dan zomerdiesel). Wat voor ritten je maakt, en hoe je rijdt, kan ook veel verschil maken.

Zie mijn verbruik hieronder:

(Sorry, groot plaatje)

Beter dan 1:22 in September, onder de 1:19 in december, en nu kruipt het weer richting 1:22. Geen winterbanden deze keer, dus dat effect speelt nu niet.

En vlak de Italian tune-up ook niet uit. Ik heb een kleine maar duidelijke verbetering gezien in mijn verbruik nadat ik een paar keer (bij goed warmgereden motor) met vollast naar de 4500 rpm getrokken ben. Af en toe goed doorblazen helpt.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 16 mei 2015 10:41 AM
  [ # 64 ]

ik merk het tegenovergestelde..
Met de winterbanden lag mijn verbruik ongeveer 0,5 liter lager dan nu met de zomerbanden..

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 16 mei 2015 11:00 AM
  [ # 65 ]

Het ligt er ook maar net aan wat voor zomerbanden (welk verbruikslabel) je rijdt.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 16 mei 2015 11:32 AM
  [ # 66 ]

o daar had ik nog niet aan gedacht, ik ga eens vergelijken…

Profiel  
 
jellejawa
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 22-11-2012

Gepost: 16 mei 2015 03:30 PM
  [ # 67 ]

Onze 1.6 HDI met 92 pk zit al 2,5 jaar op ongeveer 1 op 20. Vindt het prima. Ik rij zuiniger dan mijn vrouw bijvoorbeeld. Ik ben erg van het vroegtijdig loslaten van het gaspedaal. Maar geef daarentegen wel pittiger gas.

C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 16 mei 2015 09:17 PM
  [ # 68 ]

Ik heb mijn auto nu al van 2010 en heb nog nooit eerder zo een hoog verbruik meegemaakt als de laatste maanden, dus moet er toch iets abnormaals aan de hand zijn ...
Er zijn inderdaad talloze zaken die invloed hebben, maar een verschil van bijna 2 liter tussen de laatste twee tankbeurten is toch niet meer normaal.
Ik doe wekelijks dezelfde ritjes (woon-werk verkeer en nog wat privé kilometers), altijd hetzelfde rijgedrag (rustig), heb nog altijd dezelfde banden van als ik de auto heb (Michelin Energy savers, hebben nooit winterbanden op gelegen)

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3695
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 mei 2015 11:09 PM
  [ # 69 ]

Ik heb gelezen “bij het uitlezen niets gevonden”, maar dat wil zeggen dat er met een universeel/OBD-II diagnose apparaat naar fouten is gezocht neem ik aan?  Misschien moet je er toch eens iemand een Lexia/Diagbox aan laten hangen en de motorparameters nakijken. Helaas kun je zo’n moderne motor niet echt goed nakijken zonder de diagnose software van de fabrikant ( of iemand die dat ongeveer nagebouwd heeft). De idee achter zo’n universele OBD-II lezer is prima, maar de fabrikanten hebben er toch ( allemaal !) voor gezorgd dat je hun systeem nodig hebt. 
Als die marter een draadje aangevreten heeft en een input van een sensor is niet goed of zwabbert, je common rail druk niet helemaal goed is of zo dan kan je verbruik zo maar 20 hoger zijn… zonder dat je een echte foutmelding krijgt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook